Tamás
4 °C
6 °C

Forgalomba állt az új 4-6-os villamos

2006.07.01. 14:45
Ellenőrrel, biztonsági személyzettel, Aba Botonddal és Demszky Gáborral a fedélzetén csörgött el első útjára az új 4-6-os villamos szombat délelőtt a Moszkva térről. Tisztább, lágyabb, biztonságosabb, de szűkösebb érzés.

Szombat délelőtt óriási hangzavar közepette állt forgalomba az első két Siemens Combino villamos, amely a folyamatosan közszolgálatba álló 38 társával együtt 2007 tavaszára váltja fel 4-6-os vonalán jelenleg közlekedő Ganz villamosokat.

A hangzavart, amely a forgalmas Moszkva tér zajszintjét is túlszárnyalta, Varga István énekes-villamosvezető okozta, azaz az a hangmérnök, aki olyan hangosra tekerte a hangerőt, hogy rockzenei koncertekhez szokott füllel sem lehetett megmaradni az esemény helyszínéül szolgáló megállóban.


Klikk a képre! - Fotó: Huszti István

Az idei Megasztár egyik versenyzőjét érte ugyanis az a megtiszteltetés, hogy két dal eléneklése után az első, igazi utasokat, továbbá Demszky Gábor főpolgármestert, Aba Botond BKV-vezért, ellenőröket és biztonsági személyzetet szállító Combinót vezetheti.

Biztonsági személyzet a fedélzeten

A Combino első útján tehát volt minden, amivel a budapesti tömegközlekedő a 4-6-os vonalán találkozhat, az újságírók jegyeit már a Széna tér és a Mechwart liget között megnézte egy ellenőr, akit a metróból ismert biztonsági őrök egyike kísért.


Klikk a képre!

Mint kiderült ugyanis, a július első felében még csak hétvégenként közlekedő két Combinót állandó biztonsági személyzet kíséri, hogy Aba Botond megfogalmazása szerint "kis rendet tartsanak" bizonytalan ideig. Bár a vezérigazgató szavaiból az derült ki, hogy egy metrórendőr vigyázza majd az óriáshernyót, az első úton legalább négyen vigyázták a rendet.

Az ünnepélyes átadásokban az az izgalmas, hogy valami gikszer mindig beüt: az Index tudósítója kettőt számolt össze. Egyet akkor, amikor a villamos Széna teret mondott a Moszkva téri megállónál, a másodikat akkor, amikor a második villamos negyed órát várakozott indulás előtt, mert az egyik ajtaja nem akart becsukódni.

Lágyabb, de zsúfoltabb

Az új villamos sokkal csöndesebben megy, lágyabban és máshogy fordul a kanyarokban, mint elődje. A Combino ugyanis "szambázik" a kanyarban, azaz egy jobb kanyar bevétele után a kocsi kicsit kifordul balra is. Ez a kilengés azért van, mert a kerekek nem a csuklóknál, hanem a kocsi közepén helyezkednek el.

Bár nem olyan hangosan mint a Ganzok, de a Combino is csikorog. Az első fordulóból visszatérő Aba Botond meg is jegyezte, hogy nem kéne a kerekeknek csikorognia, de majd összekopik a sínekkel. A BKV-vezér egyébként elégedett volt a villamos debütálásával, maradék teendőnek a villamos számítógépeinek finomhangolását nevezte meg, akármit is jelentsen ez.


A Combino szűkebb folyosója - klikk a képre!

Ugyanakkor nem tudunk megszabadulni attól a kételytől, hogy a csúcsidőben szambázó Combino zsúfoltabb lesz a régi Ganzoknál. Bár a BKV adatai szerint ülőhelyből és állóhelyből van annyi (350), mint a régi 4-6-oson, az alacsony padló hátránya, hogy a székek közötti folyosó jóval szűkebb, mint a magas padlós villamosokon. Ez pedig egészen addig problémákat okozhat a világ egyik legforgalmasabb villamosvonalán, amíg az utasszám - az 5-ös metró jövő ködébe vesző megépüléséig - nem csökken valamelyest.


A magas padlós Ganzon több a hely - klikk a képre!

Míg a Ganzban három ember elfér egymás mellett középen, a Combinóban csak kettő. Ez előny a bliccelőknél, hiszen az ellenőrök, akiket az egy légtér miatt már az 54 méteres hernyó másik végéből ki lehet szúrni, lassabban passzírozzák át magukat az utasokon. Hátrány ugyanakkor az utasoknál, hogy mivel a Combinónak csak 8 ajtaja van (a Ganznak 10 volt), többet kell tehát tülekedni a villamos belseje felé.

Légkondi nélkül a kánikulában

A villamos csúszóablakai tárva-nyitva voltak, így a klíma - a felhős időnek köszönhetően is - kellemes volt. Továbbra is kérdéses azonban, nem fogja-e a a hőmérséklet - a légkondi nélkül futó Volvo buszokhoz hasonlóan - elérni a 40 fokot a kánikulában és a pirosban rostokoló zsúfolt villamoson.

Légkondicionáló berendezést nem rendeltek a Combinókba, mivel a BKV szerint a magyarországi klíma nem teszi szükségessé a klímaberendezést, hiába lesz lassan már minden új gépkocsiban alapfelszerelés.

Ajándékozzon utazást karácsonyra!

Nem tudja mivel lepje meg kedvesét? Válasszon szállásutalványaink közül egyet!

Értékeljen és nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Mondja el melyik, és nyerjen értékes ajándékaink közül!