A Keletinél kellene tartaniuk a metrópajzsoknak

2009.04.07. 00:20 Módosítva: 2009.04.07. 00:30

Két éve, 2007. április 3-án indult el a két alagútfúró pajzs az Etele térről. A start első évfordulóját 2008 áprilisában még megünnepelték, az ideit mély csönd övezi. Nem csoda, hiszen az ütemterv szerint a pajzsoknak most a Keleti pályaudvarnál kellene járniuk, hogy 2009. április 17-én betörjenek a Baross téri állomásra. Ehelyett a pajzsok most körülbelül félúton, a Gellért térnél állnak. Egyelőre azt sem tudni pontosan, mikor indulnak tovább, arra pedig, hogy mikor érkeznek meg, nem sokan mernek időpontot mondani. Alább összefogljuk, hogy a negyvenéves 4-es metró hogy jutott el az 1972-es első tervtől idáig.

1972–1978: 1,1 milliárd forint

A Dél-Buda és Rákospalota között közlekedő metró megépítéséről egy 1972-es közlekedésfejlesztési terv szólt először. A szocializmusban sem csupán elhatározás kérdése volt egy nagyberuházás elkezdése. A minisztertanács elé négy év múlva került az addigra véglegesített vonalvezetés, és Lázár György kormánya döntött: a beruházást 1978-ban meg kell kezdeni, az ötödik ötéves tervben a metróvonal építésére 1,1 milliárd forint felhasználását engedélyezte. Az alagútfúrás nem kezdődött el, helyette szinte évenként született döntés, hogy majd a következő évben döntés születik.

1988–1994: orosz szál, eredménytelen tender

A Grósz-kormány alatt merült fel először, hogy tartozásuk fejében a szovjetek építsék meg a dél-budai metrót. A rendszerváltozás idején már több külföldi érdekeltségű cég – Siemens, AWG, Skanska, Intermetro, Matra Transport – is jelentkezett, hogy részt vennének a metróépítésében, és hajlandók lennének azt finanszírozni. Végül az Antall-kormány írt ki eredménytelennek bizonyuló nemzetközi tendert, amelyre négy ajánlat érkezett. (Az Antall-kormány és a Demszky vezette főváros metróügyben is viaskodott egymással: a kormány csak úgy adott volna pénzt a beruházásra, ha a metróvonal érinti a világkiállítás helyszíneit is.)

1998: megítélt és eltörölt állami támogatás

Úgy tűnt, hogy a Horn-kormány magalakulásával végre új lendületet kaphat a metróépítés. A rendszerváltás utáni első szocialista vezetésű kabinet is megvizsgálta, hogy az orosz államadósság terhére megvalósítható-e a beruházás, de féléves gondolkodás után úgy döntött, hogy nem. Hetekkel az 1998. tavaszi választás előtt kölcsönmegállapodást, garanciaegyezményt és háttérgarancia-megállapodást kötött a kormány, a főváros, a BKV és az Európai Beruházási Bank. Az Orbán Viktor által vezetett új kormány 1999-es költségvetéséből viszont már hiányzott a metróra tervezett összeg. A következő évek pereskedéssel telnek a liberális vezetésű főváros és a jobboldali kormány között.

2003. május 14.: metrótörvény, 195 milliárd

Ezen a napon tett pontot a 4-es metró ügyére a Medgyessy-kormány: elfogadta a metrótörvény tervezetét. Az Etele tér és Baross tér közötti szakasz áfa nélkül 195 milliárd forintba kerül, amit 70-30 százalékban áll a kormány és a főváros, áll az akkori közleményben.

2003. október 2.: Az első késés, 2008-as befejezés

A környezetvédelmi engedély ellen benyújtott civil szervezeti panaszok miatt már két és fél hónapot csúszik a 4-es metró építésének megkezdése, a 2008 év végi befejezést azonban mindez még nem befolyásolja, közölte Gulyás László.

2003. november 28.: elhárult az akadály

Megkapta a végleges környezetvédelmi engedélyt a 4-es metró, lezárult egy több mint ezer napig tartó egyeztetési folyamat, jelentette be Demszky Gábor főpolgármester

2003. december 20.: még egy elhárult akadály

László Csaba pénzügyminiszter megállapodott Demszky Gáborral, Budapest főpolgármesterével a 4-es metró építését érintő finanszírozási kérdésekről, így nincs akadálya annak, hogy a közeljövőben aláírják a beruházásról szóló szerződést.

2003. december 22.: megint elhárult egy akadály

Medgyessy Péter miniszterelnök és a főpolgármester szándéknyilatkozatot írt alá a 4-es metró építéséről szóló szerződés jóváhagyásáról.

2004. január 19.: eldördült a startpisztoly, 2008-as átadás

A pénzügyminiszter és a főpolgármester aláírta a 4-es metró építésének közös finanszírozásáról szóló 195 milliárd forintos szerződést. Demszky Gábor főpolgármester leszögezte: ezzel a második metrószerződéssel, amit 1998 után ismét a pénzügyminiszterrel írt alá, „eldördült a startpisztoly”, és 2008. december 31-ére, 1810 nap múlva elkészül az új metróvonal.

D  TT20040119006

2004. március 11.: újabb elháruló akadály

Döntő pillanathoz érkezett a 4-es metró előkészítésének folyamata: a Fővárosi Közlekedési Felügyelet megadta a vasúthatósági engedélyt az új metró építéséhez.

2004. június 29.: az utolsó előtti akadály hárult el

DBR-közlemény: akár már szeptemberben kiírhatják a 4-es metró építéséhez szükséges közbeszerzési pályázatokat, miután a Fővárosi Bíróság elutasította a lakószervezeteknek azt a keresetét, ami az Etele tér és a Baross tér közötti metróvonalra kiadott környezetvédelmi engedélyt támadta meg. Az építkezés 2005 második felében kezdődhet.

2004. július 2.: hopp, egy akadály

A Közlekedési Főfelügyelet 2004. június 30-án adta ki a Dél-Buda–Rákospalota-metróvonal (4. metró) jogerős vasúthatósági (létesítési) engedélyét. Az engedélyt civilszervezetek megtámadták.

2004. október 7.: elhárult az utolsó civil akadály

A Fővárosi Bíróság elutasította a Levegő Munkacsoport, a LAKSZ és az ETKE civilszerveződés keresetét, amelyet a 4-es metró vasúthatósági engedélyével kapcsolatban nyújtottak be.

2005. június 28.: döntés a II. szakaszról, az ár 264,5 milliárd

A parlament hétfőn elfogadta a budapesti 4-es metróvonal megépítésének állami támogatásáról szóló törvényjavaslatot, amelynek értelmében az állam 208,8 milliárd forinttal járul hozzá a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti vonal megépítéséhez. A pénzügyminiszter expozéjában elmondta, hogy a projekt 2002-es nettó áron 264,5 milliárd forintba kerül, amelynek 79 százalékát az állam, 21 százalékát a főváros fedezi.

2005. június 30.: alagút nincs, költségtúllépés már van

A fővárosi közgyűlés hozzájárult, hogy a 4-es metróhoz kapcsolódó újabb felszíni munkálatokat, csakúgy mint korábban, a BKV projektigazgatósága végezze el, amely folyamatosan jut majd hozzá a több tízmilliárd forintos finanszírozáshoz a következő években. A projektigazgatóság 2002-ben Budán, a felszíni munkálatokra biztosított tizenhárommilliárd forint körüli keretet mintegy kétmilliárd forinttal lépte túl, amit a közgyűlés utólag hagyott jóvá.

2005. július 15.: megkötik a kölcsönszerződést

Aláírták a kormány, a főváros és az Európai Beruházási Bank (EIB) képviselői azt az átfogó hitelmegállapodást, amely összesen több mint egymilliárd eurónyi kölcsön felvételét teszi lehetővé két budapesti nagyberuházás – a 4-es metró és a csepeli szennyvíztisztító – megvalósításához. Az EIB 875 millió eurót (nagyjából 216 milliárd forintot) biztosít a metróépítésre. A teljes beruházási költség – 2002-es árakon, áfa nélkül – 264,5 milliárd forintot tesz ki, amelyből a központi költségvetés 208,9, Budapest pedig 55,6 milliárdot fizet, részben a most aláírandó hitelprogram segítségével.

2006. január 24.: alagútépítési szerződés

Aláírták a 4-es metró alagútépítési szerződését. A szerződés összege mintegy 207 millió euró, a teljesítés határideje az aláírástól számított 143 hét (két év, kilenc hónap és három hét). A BAMCO konzorcium tagjai: Vinci Construction Grands Projets (francia); Strabag AG (német); Strabag International GmbH (osztrák); Strabag Rt. (magyar); Hídépítő Rt. (magyar). Ezzel minden akadály elhárult az alagútépítés megkezdése elől.

2006. március 27.: az ár nő, az átadás 2009-re módosul

Lerakták a 4-es metró alapkövét hétfőn a fővárosban, egyúttal az Etele téren megkezdődött az alagútfúró pajzs helyének kialakítása. A 4-es metró alapkőletételén Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter volt kormányfő vett részt. Az Etele tér és a Baross tér közötti első szakasz 2009 végéig, a Bosnyák térig tartó vonal egy évvel később készül el. A teljes beruházás áfa nélkül 312 milliárd forint, az első szakasz 236 milliárd forintba kerül majd, közölte Gulyás László, a BKV 4-es metró programigazgatója.

2007. március 12.: uniós segítséget kér a főváros

Elkezdődtek az egyeztetések a főváros szakértői, a kormány képviselői és Brüsszel illetékesei között, hogy mekkora összeggel és milyen formában támogatja az EU kohéziós alapja a 4-es metrót. Az Európai Unió a 4-es metrót a közösségi közlekedés fenntarthatósága, a kötött pályás közlekedés szolgáltatási színvonalának javítása és a légszennyezettség csökkentése szempontjából szükséges beruházásnak tartja. (Uniós döntés máig nincs az ügyben.)

2007. április 3.: elindult a pajzs kétéves útjára

Április 3-án megindult az alagútépítő pajzs 106 hetes útjára. A tervek szerint ennyi idő alatt épül meg a 4-es metrónak a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar közötti 7,2 kilométeres alagútja. (Most, 2009. április 6-án a pajzsok körülbelül a táv felénél, a Gellért téren állnak.) A teljes árat ekkor áfával 486 milliárdra taksálják.

2007. december 17: újra növekszik az ár

A 4-es metró pénzügyi helyzetéről készült negyedéves tájékoztató szerint az év elején elfogadottnál 25 milliárd forinttal többe, 511 milliárd forintba kerülhet a metróépítés I. és II. szakasza.

2008. március 7.: akadály bukkan fel

A Fővám téri állomás kritikus szakaszba került: a Hídépítő bejelentette, hogy csak több hónapos csúszással tudja vállalni az állomás eredeti szerződéses kondíciók szerinti befejezését.

2008. április 4.: a pajzsindítás egyéves születésnapja

Körülbelül 3700 méternyi alagút készült el. Az évforduló alkalmából 2008. április 3-án szakmai nyílt napot szerveztek a metróépítők, a rendezvényen a szaksajtó, a főváros mérnökhallgatói és a szakma képviselői voltak jelen.

2008. július 3.: még egy akadály

A Szent Gellért téri állomással az alagutakat is építő BAMCO konzorcium csúszásban van, az állomás a kivitelező vállalásával ellentétben nincs olyan műszaki állapotban, hogy a pajzsokat az eredeti ajánlatnak megfelelően fogadni tudja.

2008. augusztus 27.: újabb akadály, megállnak a pajzsok

A Nemzeti Közlekedési Hatóság határozatában a Szent Gellért térnél megtiltotta a további munkavégzést, a jogszerűtlen továbbhaladásért elmarasztalta, és egymillió forintra bírságolta az alagutat építő BAMCO konzorciumot. Az alagútépítés a határozat értelmében csak a kiviteli terv jóváhagyása után folytatódhat, a kivitelező addig is köteles a megfelelő biztonsági körülményeket megtartani. A BAMCO konzorciumnak a Szent Gellért téri vasúti átkötő alagutat meg kellett volna építenie az alagútépítő pajzsok érkezése előtt. A kivitelező késésbe került, és úgy kívánta a késést behozni, hogy a pajzsokkal át akart haladni a majdani átkötő alagút helyén, illetve annak elemeit utólag felbővíteni. A DBR az elvégzett kockázatelemzések értelmében és a tervek hiányossága miatt ezt a megoldást nem tartotta elfogadhatónak

2008. szeptember 25.: Akadály megint, a kivitelező pénzt követel

A BAMCO konzorcium levélben kereste meg a DBR Metró Projekt Igazgatóságot, miszerint átmenetileg felfüggeszti az általa végzett munkálatokat, amíg a beruházónak benyújtott többletköltség-követelései nem teljesülnek.

2008. október 6.: elhárult egy akadály

Átmeneti megállapodás született a DBR Metró Projekt Igazgatóság és a kivitelező között, a BAMCO konzorcium a hét elejétől fokozatosan felveszi a munkát. A Fővám téren kialakult helyzet is hamarosan rendeződik, a Hídépítő a napokban adja be kérelmét az állomás építési engedélyének módosításához.

2008. november 17.: az átadás új időpontja 2011 vége

Az elmúlt időszak műszaki nehézségeit is beépítve elkészítette a DBR Metró Projekt Igazgatóság a 4-es metró beruházás új, reális ütemtervét. A Fővám tér, a Gellért tér és az alagútépítés kapcsán felmerült néhány hónapos késedelemmel is kalkuláló anyag szerint tartható a négy hónapos próbaüzem 2011. év végi lezárása, ahogy a vonal végső átadása is az utazóközönségnek.

2008. november 20.: elháruló Fővám téri akadály

DBR közlemény: megkezdődött a 4-es metró Fővám téri állomásához kapcsolódó peronalagutak építése, a munkálatok jó ütemben haladnak, márciusban betörhetnek a pajzsok. Megtartották az ilyenkor szokásos alagútszentelést.

2009. március 16. félúton az alagútépítés

A déli alagútépítő pajzs is „betört” 2009. március 16-án hétfőn a 4-es metró Szent Gellért téri állomására, ahová északi párja már január közepén megérkezett. Ezzel a 7,5 kilométeres első szakasz alagútjainak fele elkészült. Az első pajzs valamikor áprilisban indulhat tovább a Duna alá, és amint elérte a pesti oldalt, a másik is megkezdheti négy-hat hetes útját. A teljes beruházás hozzávetőleg negyvenszázalékos készültségű. Eddig a pajzsos módszerrel összesen 6218 méter alagút épült meg (északi és déli együtt, ehhez hozzájön az állomások és a bányászott műtárgyak hossza), amibe 24870, egyenként 3,5 tonnás tübbinget építettek be.

2009. március 18.: újabb jelentős kivitelezői követelés

DBR-közlemény: legújabb levelében a korábban későbbi elszámolásra jogfenntartással kifizetett 13 millió eurós többletkövetelésén túl most 115 millió eurót követel a Vinci, a Strabag és a Hídépítő által alkotott BAMCO konzorcium. Ez a többi követelésével együtt lassan már közel akkora összeg, amennyiért a cég az alagút, a pajzsindító akna és a Szent Gellért téri állomás építését eredetileg vállalta. A BAMCO újabb ultimátumában harminc napot adott a „teljes körű teljesítésre”, ellenkező esetben kilátásba helyezte 207 millió eurós szerződésének felbontását. Ez a magatartás a DBR véleménye szerint azon túl, hogy etikátlan és mértéktelenül túlzó, nagy valószínűséggel már súrolja a szerződésszegés határát.

Melyiket meddig építették?

A megépítésre vonatkozó első döntés és a vonal átadása között a négyes metrónál telik el a legtöbb idő, 2011-12-es átadás esetén 40 év. A kisföldalatti költségvetését 1870-ben hagyta jóvá a kormány, az első szerelvény 1896-ban gördült végig az Andrássy út alatt (26 év). A kettes metró tervezése 1949-ben kezdődött, de az első szakasz 1955 helyett, csak 1970-ben lett átadva (21 év). A hármas metró megépítésére 1963-ban hoztak határozatot, az első szakaszt 1976-ban adták át (13 év). Igaz, a hálózat még nem épült meg teljesen, hiszen Káposztásmegyer helyett Újpest-városközpontig járnak a szerelvények.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
Magyar–német óriáscég alakult a Leopardok karbantartására

Magyar–német óriáscég alakult a Leopardok karbantartására

A gödöllői székhelyű vállalatot a német KNDS fegyvergyártó és a magyar HM Currus Zrt. közösen hozta létre.

február 24., 05:51

  • Belföld
A Második Reformkor szerint Orbán Viktor azt a buborékot értékelte, amibe a valóság elől menekült

A Második Reformkor szerint Orbán Viktor azt a buborékot értékelte, amibe a valóság elől menekült

A párt ámokfutásnak nevezte Orbán Viktor évértékelőjét.

február 23., 21:58

  • Belföld
Népszava: Lánya boltján keresztül üzentek Orbán Viktornak

Népszava: Lánya boltján keresztül üzentek Orbán Viktornak

„Az Európai Unió legszegényebb polgárai a magyarok” – többek között ez állt a kirakat üvegén.

február 23., 16:46

  • Címlapon
Orbán Viktor a Trump–Zelenszkij-találkozóról: Amit tegnap láttunk, az egy rossz dolog

Orbán Viktor a Trump–Zelenszkij-találkozóról: Amit tegnap láttunk, az egy rossz dolog

A miniszterelnök elmondta, volt már részese ilyennek, de csak zárt ajtók mögött.

tegnap, 18:27

  • Belföld
Drámai videón mutatja be Orbán Viktor, mi vár ránk 2025-ben

Drámai videón mutatja be Orbán Viktor, mi vár ránk 2025-ben

A felvételen megjelenik egy nő bontókalapáccsal a kezében, ami sokak számára ismerős lehet.

február 23., 19:33

  • Belföld
Szétesik a front Magyarország fölött, kiadták a figyelmeztetést

Szétesik a front Magyarország fölött, kiadták a figyelmeztetést

Az éjszakai fagyok enyhülni látszanak.

február 24., 06:31

  • Belföld
Eskütétellel és tisztújítással indul a parlamenti tavasz

Eskütétellel és tisztújítással indul a parlamenti tavasz

Jelentős személyi döntések is várhatók.

február 24., 06:53

  • Belföld
Kenyér Zoltán Károlyt választották polgármesternek Szóládon

Kenyér Zoltán Károlyt választották polgármesternek Szóládon

Függetlenül jelölt nyert a Somogy vármegyei Szóládon.

február 23., 20:48

  • Belföld
Jókai Mór és Mikszáth Kámán „fogolyháborúja”: madarakkal licitáltak egymásra

Jókai Mór és Mikszáth Kámán „fogolyháborúja”: madarakkal licitáltak egymásra

Kapcsolatukat sok-sok civakodás, apróbb-nagyobb csetepaté színesítette.

február 23., 16:38

  • Belföld
Orbán Viktor: Ellenfeleink súlyos sebet kaptak, és most először látom a szemükben a félelmet

Orbán Viktor: Ellenfeleink súlyos sebet kaptak, és most először látom a szemükben a félelmet

A miniszterelnök szerint lebecsülni őket hiba lenne.

február 23., 08:55

  • Címlapon
A szakértő szerint ez okozhatta a Trump–Zelenszkij-tárgyalás kudarcát

A szakértő szerint ez okozhatta a Trump–Zelenszkij-tárgyalás kudarcát

Kis-Benedek Józseftől azt is megkérdeztük, hogy rendezhető-e a két elnök kapcsolata.

tegnap, 19:41

  • Belföld
Vitézy Dávid szerint Karácsony Gergely szabadságai miatt két hónapig leáll a főváros vezetése

Vitézy Dávid szerint Karácsony Gergely szabadságai miatt két hónapig leáll a főváros vezetése

A főpolgármester 44 nap pihenőt vesz ki az idén.

február 23., 10:31

  • Belföld
Gyurcsány Ferenc kés alá fekszik

Gyurcsány Ferenc kés alá fekszik

Nem ő válaszol ma Orbán Viktornak a Parlamentben.

február 24., 08:39

  • Belföld
Tökfőzelék, rántott cukkini, zöld tea – így készült Orbán Viktor az évértékelő beszédére

Tökfőzelék, rántott cukkini, zöld tea – így készült Orbán Viktor az évértékelő beszédére

Éhgyomorra lépett pódiumra a miniszterelnök a Várkert Bazárban.

február 24., 07:32

  • Belföld
Itt az új javaslat, így gyorsítaná fel a fővárosi közösségi közlekedést Vitézy Dávid

Itt az új javaslat, így gyorsítaná fel a fővárosi közösségi közlekedést Vitézy Dávid

Metróbuszok helyett inkább a villamosokat fejlesztené a Podmaniczky Mozgalom vezetője.

február 23., 16:07

  • Belföld
Karácsony Gergely: Indul a per, Budapest visszakaphatja a jogellenesen elvont milliárdokat

Karácsony Gergely: Indul a per, Budapest visszakaphatja a jogellenesen elvont milliárdokat

Szembeszáll a kormánnyal a főváros.

február 24., 08:34

  • Címlapon
Alekszandar Vucsics egész éjjel nem aludt, majd üzent egy erőset az európai vezetőknek

Alekszandar Vucsics egész éjjel nem aludt, majd üzent egy erőset az európai vezetőknek

Szerinte muszáj következetesnek lenni.

tegnap, 20:53

  • Belföld
Egy átlagos nyugdíjasnak 2000 forintnál nem jelentene többet az áfa-visszatérítés

Egy átlagos nyugdíjasnak 2000 forintnál nem jelentene többet az áfa-visszatérítés

A nyugdíjasoknak hatékonyabban is lehetne segíteni, véli egy szakmai szervezet.

február 24., 08:04

  • Címlapon
Ukrán támadás érte a Török Áramlatot, Szergej Lavrov azonnal felhívta Szijjártó Pétert

Ukrán támadás érte a Török Áramlatot, Szergej Lavrov azonnal felhívta Szijjártó Pétert

A külgazdasági és külügyminiszter azonnali intézkedéseket sürget.

tegnap, 17:54

  • Címlapon
Páratlan kultúrpolitikai botrány, hazamenekítették Romániából a milliárdokat érő magyar kincseket

Páratlan kultúrpolitikai botrány, hazamenekítették Romániából a milliárdokat érő magyar kincseket

Páncélautóval, az éj leple alatt érkezett vissza Magyarországra az 5 és fél milliárd forintot érő gyűjtemény.

tegnap, 13:06

  • Címlapon
Halálra nevettük magunkat ezen az új Stephen King-filmen

Halálra nevettük magunkat ezen az új Stephen King-filmen

A majom egy horrorfilm, de nem a megszokott fajtából.

tegnap, 20:42

  • Belföld
Menczer Tamás üzent Magyar Péternek: Az igazság mindig utolér, az igazsággal együtt pedig én is

Menczer Tamás üzent Magyar Péternek: Az igazság mindig utolér, az igazsággal együtt pedig én is

Szerinte a Tisza Párt elnöke korábban azért sírt, hogy az első sorban tapsolhasson Orbán Viktornak.

február 23., 13:41

  • Belföld
Gyurcsány Ferenc közveszélyes kiskakast és technácit emlegetve szállt bele Orbán Viktorba és Donald Trumpba

Gyurcsány Ferenc közveszélyes kiskakast és technácit emlegetve szállt bele Orbán Viktorba és Donald Trumpba

„A Titanic süllyed, a kapitány italt és zenét rendel” – a Demokratikus Koalíció elnöke is évet értékelt.

február 23., 11:51

  • Belföld
Orbán Viktor: Vannak dolgok, amikben nem engedhetünk, és nem is fogunk

Orbán Viktor: Vannak dolgok, amikben nem engedhetünk, és nem is fogunk

A miniszterelnök felsorolta az öt nagy csatát, amiben a kormány vitézkedik Brüsszellel szemben.

február 23., 12:59

  • Belföld
Kocsis Máté: Ami az amerikaiaknak jó, az Magyarországon is jó lesz

Kocsis Máté: Ami az amerikaiaknak jó, az Magyarországon is jó lesz

A frakcióvezető szerint dollármilliókba került, hogy seb keletkezzen az ország szuverenitásán.

február 23., 12:24

  • Címlapon
Washingtontól pofont, a britektől ölelést kap Zelenszkij, hamarosan III. Károllyal is találkozik

Washingtontól pofont, a britektől ölelést kap Zelenszkij, hamarosan III. Károllyal is találkozik

Az Egyesült Királyságban tárgyal az ukrán elnök.

tegnap, 19:50