Furcsát tapasztal, aki Csömörről a budapesti XVI. kerületbe (vagy vissza) szeretne átsétálni vagy kerékpározni: az M0-ás új szakaszán átívelő gyaloghidat éjjel-nappal két biztonsági ember őrzi. Elmondásuk szerint a kis hidat a színesfémtolvajok ellen kell védeni, mert az speciális alumíniumból készült Németországban.
Az M0-ásnak a Vecséstől az M3-asig tartó szakaszát tavaly szeptemberben adták át a hozzá tartozó számos felüljáróval, közöttük a civil szervezetek által kiharcolt csömöri gyalogos-átkelőhellyel. Az átkelőt sokan használják azóta is, annak ellenére, hogy hivatalosan még nem adták használatba, sőt nem is tudni, mikor fogják. A környékbeliek először meglepődtek azon, hogy a kis hidat biztonságiak őrzik, mára azonban már megszokták.
Megkérdeztük a Nemzeti Infrastruktúra (NIF) Zrt.-t, hogy mennyibe került a híd, és miért őrzik. A válasz szerint az alumíniumötvözet híd elemeit Németországból hozatták darabonként, és összesen 180 millió forintba került. A hidat a kivitelező őrizteti, mert a használatbavételi eljárás még nem zárult le.
Arra a kérdésre, hogy miért nem zárult le még az eljárás, noha az M0-ást fél éve átadták, és a kis hidat szinte azóta használják, az NIF Zrt. azt válaszolta, hogy „nem szükségszerűen esik egybe a műszaki átadás-átvétel (a vállalkozó és az építtető között) és a használatbavételi hatósági eljárás lezárása, illetve az építmény Állami Autópálya Kezelő Zrt. kezelésbe vétele a határozatban foglaltak teljesítése miatt”.
A csömöri önkormányzat műszaki osztályán azt mondták, hogy magának a hídnak az önkormányzat lesz a kezelője, de nem tudni, hogy mikor. Eddig még arra a kérdésre sem kaptak választ, hogy mivel lehet majd takarítani. Azt viszont leszögezték, hogy Csömör biztosan nem fogja őriztetni a hidat, ha a kezelésébe kerül, mert nincs rá pénze.
Adott tehát egy híd, amit már rég át kellett volna adni, mert készen van, de nem adták még át. Bár elvileg nem lehetne használni, mert nincs használatba adva, sőt a táblák szerint munkaterület, mégis mindenki használja. A hidat az átadásig a kivitelező cég őrizteti, mert a drága alumíniumra szemet vethetnek a tolvajok. Az átadás után viszont a kezelő önkormányzat nem fogja őriztetni, mert nincs rá pénze.
Bónusz: az impozáns 180 milliós gyaloghídhoz mindkét irányból több száz méter hosszú, kátyús földút vezet, ami esőben kész dágvánnyá változik.