Közpénzből javítják a kontár útfelújításokat

2009.05.04. 15:26 Módosítva: 2009.05.04. 15:26

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. folyamatosan javítja az úthibákat a 2005-2006-os nagy budapesti útfelújítási program során hibás munkát végzett, azóta már felszámolás alatt lévő cégek, illetve azon társaságok helyett, amelyek felmondták a garanciális szerződéseket.

A politikusok tájékoztatása szerint az esetenkénti hibás munkavégzések ellenére is alapvetően sikeres volt ez a fővárosi útjavítási program, amelynek keretében az önkormányzat tulajdonában lévő 1040 kilométeres budapesti úthálózat közel egyharmada, 280 kilométer újult meg.

Az útfelújítást végző cégek közül felszámolás alatt van a Viadom Zrt. és a Mélyépítő Budapest Kft. Az általuk végzett munkák nagy részében jelentős hibák keletkeztek. Így például a XI. kerületi Budafoki út és Hunyadi út, a XII. kerületi Diósárok utca, a II. kerületi Nagykovácsi út, a III. kerületi Palicsi és Sújtás utca esetében. Különböző indokokra hivatkozva felmondta a garanciális jótállási kötelezettséget a Strabag Zrt.

A tömegesen jelentkező kátyúk miatt szinte már kezelhetetlen fővárosi úthálózat állapotán jelentős javulást csak úgy lehetett elérni, ha a rendelkezésre álló milliárdokat viszonylag nagy számú, 255 útszakaszra terjesztik ki. Így azonban döntően nem útfelújításról, hanem egy- vagy kétrétegű, nagyfelületű javításról lehet beszélni - erősítették meg a politikusok Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes álláspontját.

Hozzátették, hogy a műszakilag ténylegesen indokolt teljes szerkezetátépítések helyett csak fajlagosan jóval kisebb költséget igénylő felszíni marásokkal tudtak több utat javítani. Megjegyezték, hogy várhatóan a főpolgármester-helyettes ez ügyben készült előterjesztése rövidesen a szakbizottság elé kerül.

A közterület-fenntartók garanciális ellenőrzéseik során azt állapították meg, hogy a Podmaniczky-program keretében a nagyfelületű javításon átesett utak döntő többségén eddig csak kisebb felületű hibák keletkeztek. Néhány esetben bebizonyosodott, hogy nem volt megfelelő teherbírású az útalap, ezt a javítások közben a kivitelezőknek mérésekkel igazolniuk, illetve jelezniük kellett volna. E szerződések módosításához azonban több pénzre lett volna szükség és a kivitelezési idő is nőtt volna.

Az út alapjának teherbírási hiányossága miatt esetenként, például a XVI. kerületi Mátyás király úton igen jelentős meghibásodások keletkeztek. Ennek az útnak az egyik része - ahol csak egyrétegű marásos javítás volt - gyakorlatilag tönkrement. Hasonlóan a teherbírás hiányából adódó hibák vannak a X. kerületi Harmat utcában és a Mádi utcában. A kivitelező a keletkező hibákat javítja, de a komolyabb aszfaltszőnyegezéstől elzárkózik.

A Fővárosi Közgyűlés nemrég döntött a Mátyás király út ismételt felújításáról, melynek költségeit majd a korábbi kivitelezőre hárítják.