További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Fennakadások várhatók kedden is a fővárosi buszközlekedésben, sőt a szakszervezetek szerint ez a helyzet állandósulhat januárban. Hétfőn a buszvezetők akcióztak, megmutatták, milyen az élet kollektív szerződés nélkül. Kedden is ez történhet, bár a hidegre is fogható, miért nem indulnak a buszok.
Kedden is lesznek fennakadások a fővárosi közösségi közlekedésben, tudtuk meg a BKV fődiszpécserétől, Erős Jánostól. Hétfőhöz hasonlóan kedden is "csökkentett a járműkiadás".
Erős tájékoztatása szerint így kedden is fennakadások és késések várhatók, bár "nem olyan mértékűek, mint hétfőn". A problémákat járatátcsoportosításokkal próbálják kezelni, valamint felkérték a műszakiakat, hogy alaposabban átnézett járműveket adjanak ki a buszsofőröknek.
Erős tájékoztatása szerint "mintegy 150 busz" nem állt munkába, hétfőn 180 busz esett ki, tehát "javult" a helyzet. Fél tizenegykor Erős szerint már reggelhez képest is javult a helyzet, a járatkieséseket átcsoportosításokkal, illetve a buszgarázsokon kívüli buszok bevonásával igyekeznek pótolni. Ugyanakkor még mindig "mintegy 150-re" tette a hiányzó buszok számát.
Erőssel szemben a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Vitézy Dávid szerint viszont "a helyzet kicsit rosszabb", mint hétfőn volt. Mint mondta, reggel 6 óráig egyáltalán nem indultak el a 16, 16A, 27, 53, 58, 102, 112 és 123 jelzésű autóbuszok.
Állandósulhat a jelenlegi tömegközlekedési helyzet a fővárosban, így a jövőben is akadozhat a buszforgalom, mondta Nemes Gábor, a BKV-s szakszervezetekből alakult sztrájkbizottság szóvivője kedden.
A szóvivő közlése szerint a fővárosban naponta közlekedő 1200-1300 autóbusz közül azért hiányzik átlagosan mintegy 150-200, mert az alkalmazottak kollektív szerződés hiányában a munka törvénykönyve (Mt) szerint dolgoznak, és annak minden egyes pontjához, előírásához szigorúan ragaszkodnak.
Viszont a buszok műszaki állapotát nem oldja meg a kollektív szerződés, így, ha sikerül is megállapodni a céggel, továbbra is hiányozhatnak a járművek a napi forgalomból, tette hozzá. A szakszervezeti vezető szerint a leggyakoribb problémát a fagyálló és a fűtés hiánya, a törött tükrök és az alkatrészhiány jelenti.
Csak átmeneti probléma a buszforgalom akadozása; amint sikerül megegyezni a szakszervezetekkel, újra normalizálódik a közlekedési helyzet, mondta Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója kedden. Az igazgató szerint a szakszervezetek nem legális sztrájkba kezdtek, ezért akadozik a buszközlekedés.
Mint mondta: nem igaz az a szakszervezeti érv, amely szerint nincs elég alkatrész a buszokhoz, mivel a műszaki ellátás folyamatos. A jelenlegi helyzetet a cég úgy próbálja kezelni, hogy mintegy 10 százalékkal megnövelték az alvállalkozók számát a buszforgalomban és több műszaki szakembert hívtak be dolgozni, mondta Székelyné Pásztor Erzsébet.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt közölte, hogy kedd reggel 6 óráig 250 BKV-busz késve vagy egyáltalán nem indult el, emiatt a belvárosban, illetve a főváros déli részén kell számítani járatkimaradásokra.
A BKV honlapján található tájékoztatás szerint a 7-173-as buszcsalád járatai a szokásos sűrűségnél kétszer ritkábban járnak, a 33E jelzésű buszok a szokás 10 perc helyett 20-60 percenként, a 282E-284E járatok a szokásos 6-8 helyett 20-25 percenként. A szokásos járatsűröség helyett 15-20 percenként járnak a 15-ös, 23-as, a 27-es, a 35-ös, a 36-os, a 85-ös, a 103-as, a 139-es, a 148-as, a 151-es, a 153-as, a 178-178A, a 182-es, a 240-es, a 244-es, és a 294E járatok. Óránként közlekedik csak a 166-os, a 276E pedig csak tízpercenként.
Erős a fennakadások okáról nem kívánt nyilatkozni. Hétfőn a BKV hivatalos kommunikációja szerint a hideg idő miatt nem tudtak elindulni a buszok, de Nemes Gábor, a BKV szakszervezeti sztrájkbizottságának vezetője szerint valójában a buszsofőrök tiltakoztak a december 31-én lejárt kollektív szerződés meghosszabbításának elmaradása miatt.
Mivel január 4-én már nem volt érvényben a kollektív szerződés, Nemes szerint ízelítőt adtak abból, milyen is az élet nélküle. Mivel most már nem előírás, hogy a buszsofőrnek csupán 20 perce van a busz átvételére, a sofőrök alaposan átnézték a járműveket, amelyeket a legkisebb hibára hivatkozva is visszadobtak.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint több útvonalon egyáltalán nem indult el hétfő reggel a közlekedés, a dél-budapesti buszgarázsokból pedig a buszok fele sem állt forgalomba. (A hétfői partizánsztrájkról bővebben itt olvashat>>)