Őrizetbe vették Antal Attilát

2010.01.26. 15:27 Módosítva: 2010.01.27. 08:47

2008-ra ígért új BKV-t a társaság 2006-ben kinevezett vezérigazgatója, akit kedden gyanúsítottként hallgatott ki, majd őrizetbe vett a rendőrség. Az igazgatót egyelőre két konkrét ügyben gyanúsítják hűtlen kezeléssel: az úgynevezett luxusmetró-tanulmány, valamint a fénymásolók felülvizsgálatával kapcsolatban. Az elmúlt hónapokban több olyan szerződés ügyében is nyomozás indult, amit Antal Attila idején kötöttek. Ugyancsak kedd reggel a rendőrség házkutatást tartott a BKV-székházban; a nyomozók az összes Antal Attila és Balogh Zsolt, a korábbi megbízott vezérigazgató által aláírt tanácsadói szerződést begyűjtötték.

 
Antal Attila
Antal Attila

A rendőrség őrizetbe vette és hűtlen kezeléssel gyanúsítja Antal Attilát, a BKV volt vezérigazgatóját, közölte Tafferner Éva, a BRFK szóvivője. A rendőrség kezdeményezi előzetes letartóztatását, írta az MTI.

Antalt korábban gyanúsítottként hallgatták ki a BKV tanácsadói és vállalkozói megbízási szerződései ügyében. A volt vezérigazgató vallomást tett, de a gyanúsítás ellen panasszal élt.

A rendőrség szerint Antal 2007. január 1-je és 2008. április 17. között a BKV vezérigazgatójaként a társaság veszteséges működése ellenére a vagyonkezelési kötelezettségét súlyosan megszegte azzal, hogy a vállalat nevében szükségtelen és indokolatlan szolgáltatások igénybevételére vonatkozó vállalkozói és megbízási szerződéseket kötött. Továbbá megszegte vagyonkezelési kötelezettségét azáltal, hogy a BKV Zrt. munkavállalói részére indokolatlanul magas összegű végkielégítések kifizetését engedélyezte.

Két konkrét ügyben gyanusítják az igazgatót: az egyik az úgynevezett luxusmetró-tanulmány ügye, amit az Index hozott nyilvánosságra tavaly. A BKV tízmillió forintot fizetett a Soda Reklám Kft-nek egy olyan, alapvetően szükségtelen, és szakmailag nem nagy értékű munkáért, ami a kisföldalatti luxusmetróvá pozicionálásáról szólt.

A másik ügy aktája szerint bruttó 19,2 millió forintot költött el 2007-ben a BKV a saját fénymásoló-állományának teljes felmérésére; a tanulmány készítő céget a cégbíróság idén tavasszal törölte a nyilvántartásából. A BKV belső vizsgálata szerint a szerződés szükségtelen.

Elsöprő többséggel választották meg

Antalt a fővárosi közgyűlés óriási többséggel – 67 képviselőből 56-an támogatták – választotta meg 2006. december 21-én a BKV élére. Első nyilatkozatában átszervezést, és nem járatritkítást ígért a Nógrád Volántól érkezett Antal. Az ünnepek alatt Hagyó Miklós MSZP-s alpolgármesterrel járta a végállomásokat boldog karácsonyt és boldog új évet kívánva a BKV-s dolgozóknak.

A Nógrád Volán előtt a csődbe ment Est Taxit vezette.

Folyamatos jegyellenőrzést, a metrókhoz beengedő kapukat, a felszíni vonalakra pedig első ajtós felszállás bevezetését tervezte. A Népszabadságnak adott interjúban elmondta: a mostaninál igazságosabb díjrendszer kidolgozását is megkezdték.

A BKV vezetője a járművekkel kapcsolatban arról beszélt, hogy nagyon jó lenne minden vonalra új típusokat venni, de erre nincs pénze a BKV-nak. Nem tartotta kizártnak azt sem, hogy a HÉV-re is találnánk olyan üzemeltetőt, amelyik új szerelvényeket állítana forgalomba.

Hagyó és Antal2007-ben a Hungária kocsiszínben
Hagyó és Antal2007-ben a Hungária kocsiszínben

Antal reorganizációs terve szerint több mint ezer dolgozótól kellett volna megválnia a 13 500 embert foglalkoztató cégnek.

Antal a 2007-es 13 milliárd forintos üzemi veszteség után nullszaldós működést várt az átszervezésektől.

A BKV-s vezetők fizetését firtató kérdésünkre 2007 tavaszán így válaszolt: „Ez nagyon fals dolog, mert van egy másik elv is, a személyiségi jogok. Szerintem van egy határ, de ma időnként átesünk a ló a másik oldalára. Mikor olvasott arról, hogy a MÁV vezérigazgatójának mennyi a fizetése?”

Antal 667 ezer forintos fizetése 2008 januárjában duplájára emelkedett, prémiuma pedig az új szabályozás szerint évi 27 millió forintot is elérhette volna. Márciusban azonban Antal Attila lemondott. Ekkoriban vizsgálat zajlott már milliárdos tanácsadói szerződések miatt, de a közvetlen ok nem ez volt. A BKV ugyanis attól az Alfa Busztól akart 48 millióért 6-7 éves buszokat venni (az új Volvók 70 millióba kerültek), aminek alvállalkozója volt akkoriban a BKV-vezér fia.

Antal Attila és Aba Botond januárban, a BKV Zrt. volt vezérigazgatói a BKV-vizsgálóbizottságának ülése előtt
Antal Attila és Aba Botond januárban, a BKV Zrt. volt vezérigazgatói a BKV-vizsgálóbizottságának ülése előtt

„A családom kérésének eleget téve egészségügyi állapotom miatt, a mai napon kértem a BKV ZRt. arra jogosult Igazgató Tanácsának elnökétől a felmentésemet” – állt Antal Attila lemondást közleményében. A BKV vezérigazgatója azt írta, hogy szeretné felnőni látni a negyedik, 3 éves gyermekét is. Közleményében az állt, hogy pár napja életmentő műtéten esett át, és még több hetet kell szívszanatóriumban töltenie. "Mondhatnám azt is, akik és amit akartak elérték, félreállok" – írta.

Antal még 2008 év végén a Vértes Volán vezérigazgatója lett.