Taxival hordják a teát a hóeltakarító munkásoknak

2010.02.04. 12:00 Módosítva: 2010.02.04. 12:11

Naponta 18 taxi szállítja a teát a hóeltakarító munkásoknak, ha az átlaghőmérséklet nem éri el a +4 fokot. A Fővárosi Közterület-fenntartó szerint ez így olcsóbb, ráadásul kocsijaik se lennének amúgy a védőital-szállításra.

Taxival szállítják a teát a hómunkásoknak, írta egy olvasónk. A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. érdeklődésünkre megerősítette a hírt.

A munka törvénykönyvének (Mtv.) előírásai szerint a szabadtéren dolgozóknak nyáron védőitalt és pihenőidőt, a téli hidegben meleg védőitalt kell biztosítani. Az előírások szerint erre akkor van szükség, ha a napi átlaghőmérséklet nem haladja meg a +4 fokot.

"Valóban teát adunk a hóeltakarítóknak. Gondoltunk forralt borra is, de az munkavédelmi szempontból aggályos lenne" - viccelődött megkeresésünkre Horti Zsófia, az FKF szóvivője, aki első körben nem tudott felvilágosítást adni a helyzetről. A nap folyamán helyettese Horváth László adott részletes felvilágosítást.

Elmondása szerint gazdasági számítások alapján döntöttek úgy, hogy taxival szállítják a téli védőitalt a dolgozóknak. "A hóeltakarítók három műszakban dolgoznak, műszakonként hat autóval szállítják nekik az italt" - mondta. Azaz összesen 18 sofőrre lenne szükség ellátásukhoz. Az FKF sofőrjei viszont télen a sószórókon - "célgépeken", ahogy Horváth a szakzsargonban mondta - dolgoznak, ha kivennék őket a munkából, ennyivel kevesebb jármű takaríthatná az utakat.

Ha 18 sofőrnél kevesebbel akarnák megoldani a védőital-szállítást, akkor az Mtv. túlóraszabályait sértenék meg, emiatt komoly büntetéseket fizethetnének.

Felmerült sofőrök időszakos alkalmazása is, ám ez az adminisztrációs költségek, a járulékok és a munkabér miatt nem lenne kifizetődő.

Ráadásul ennél rugalmasabb megoldásra volt szükség, könnyen előfordulhat ugyanis, hogy egyik nap  még +4 fok alatt van az átlaghőmérséklet, a másik nap meg már felette. Ilyenkor a taxit egyszerűbb lemondani.

Horváth érvként hozta fel azt is, hogy míg a taxik Budapesten bárhova behajthatnak, az FKF-nek, bár közfeladatot ellátó vállalat, nincs ilyen jogosultsága, ráadásul még a parkolásért is fizetniük kéne. Arról nem is beszélve, hogy Horváth állítása szerint még megfelelő járműparkjuk sincs a szállításhoz - egy sószóró nem feltétlenül tudja megközelíteni azokat a helyeket, ahol a kézi hótakarítók dolgoznak.

Mindent összevetve a cégnél végül úgy döntöttek, hogy gazdaságosabb taxival megoldani a teaszállítást, ezért megállapodást kötöttek egy taxitársasággal. Igaz, arról, hogy így mennyibe kerül a dolgozók ellátása a védőitallal Horváth nem tudott tájékoztatást adni. Olvasónk levelében azt írta, tudomása szerint autónként napi 20-25 ezer forintot fizetnek a taxitársaságnak.