Nem lesz új Alstom metrókocsi
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság az Alstom metrókocsikra beadott típusengedély-kérelmet, áll a hatóság lapunkhoz eljuttatott közleményében. Ez azt jelenti, hogy a fővárosnak fel kell bontania a metrókocsik szállítására kötött 65 milliárd forintos szerzdődést, annak ellenére, hogy az ár felét már kifizették. A főpolgármester összehívja jövő hétre a két városházi bizottságot, és augusztus 20-ra a közgyűlést az ügyben.
A közlemény szerint a kérelmet a következők miatt utasították el. Először is nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel a vonatkozó jogszabályban előírtaknak, illetve nem bizonyított, hogy a fékrendszer legalább olyan biztonsági szintet képvisel, mint a jogszabályi előírások szerint kialakított fékberendezések. A járművön alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű akaratlan indíthatóságát.

Emellett az utólagosan elrendelt, és a jármű hibamentes üzemét bizonyítani hivatott tartampróbán feltárt hibák a járműre telepített különféle vezérlőszoftverek további módosítását igénylik.
Mint arról beszámoltunk, a fővárosi közgyűlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerződést.
Megtudtuk, hogy az NKH döntése nyomán Demszky Gábor kezdeményezte a két illetékes fővárosi szakbizottság jövő heti rendkívüli ülését. Az ülésekre a BKV elkészíti a szerződésbontás következményeit tartalmazó háttéranyagot. A végső döntést augusztus 26-án a fővárosi közgyűlés ülésen mondhatja ki.
A BKV közleménye szerint a következő napokban megvizsgálják a szerződés megszüntetésének lehetséges jogi és pénzügyi következményeit, és a régi orosz járműveken az élettartam-növelő beavatkozások lehetőségeit. A közlemény szerint a fővárosi közgyűlés, tulajdonosi hatáskörében eljárva 2010. június 3-án arra utasította a BKV vezérigazgatóját, hogy a közlekedési társaság és az ALSTOM Budapest Metropolis Konzorcium között 2006-ban a szerelvények beszerzésére kötött, illetve a hozzájuk kapcsolódó karbantartási szerződéseket szüntesse meg, amennyiben 2010. július 31-ig sem tudja a gyártó a 2-es vonalra érkezett prototípus metrószerelvény végleges típusengedélyét megszerezni.
A döntésnek számos kihatása van. Többek között új pályázatot kell kiírni a metrókocsikra, ami akár egy évvel is eltolhatja a 4-es metró 2013 év végére tervezett átadását. (Arra viszont lehet számítani, hogy az új pályázaton majd tolonganak a válság miatt megcsappant rendelésállománnyal rendelkező cégek.)

Ha az új szerelvények nem jönnek, akkor a jelenlegi, 2-es metrón közlekedő orosz kocsikon egy 3,2 milliárdba kerülő átfogó karbantartást kell elvégezni. A 4-es metró uniós támogatását is érintheti az ügy.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgató-helyettese elmondta: a metrószerelvények árának felét, körülbelül 30 milliárd forintot már kifizettek előlegként. A BKV-ban elhúzódó perre számítanak.
Mint arról az Index márciusban beszámolt, a helyzet akkor mérgesedett el, amikor kiderült, újabb négy hónapot késik az új metró a 2-es vonalon: a legutóbbi februári ígérethez képest június végére ígérte az Alstom, hogy megszerzi az új metrókocsikra a végleges típusengedélyt. Demszky - akárcsak az alagútépítő Vincy cég esetében - bekérette a francia nagykövetet, Kocsis ultimátumot nyújtott be a cégnek.
A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest pedig csak nyolc hónappal később, 2009 január végén érkeztek meg. Több mint egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött.
Többször beszámoltunk róla, aggályok merültek fel az új metrókocsi méretével kapcsolatban is. Mint megírtuk, az új kocsik vizsgáztatásánál szembe kellett nézni azzal a problémával is, hogy ki kellett cserélni a metrókocsik elejében és végében a beépített létrákat automatikus menekülőkijáratokra.
A fővárosi Fidesz egy hete már felvetette, hogy számos problémát lát az Alstom metrókocsik gyártásával kapcsolatban. A frakció több visszásságot orrontott . Mint korábban megírtuk, a metrószerelvények beszerzésével kapcsolatban nyomozást indított a BRFK is.

Az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint értékben. (A 65 milliárd forintban a szerelvények ára mellett 4-5 milliárdért különböző szolgáltatások, alkatrészellátás ára is szerepel.)
Más szerződéseket is módosítani kell
A VEKE tanulmányban összegezte a döntés következményeit. A szervezet eleve abból indul ki, hogy a főváros a jelenlegi helyzetben csak egyet tehet: felbontja a szerződést. Erre kötelezi ugyanis egy korábbi közgyűlési döntés.
A 2-es és a 4-es metró esetében is a szerződésbontás nyomán a BKV az előlegre vonatkozó bankgaranciát és a jóteljesítési garanciát lehívhatja, így azonnal jelentős forrásokra tehet szert, melyek eredendően a projektet finanszírozó Fővárosi Önkormányzatot és az Európai Beruházási Bankot (EIB) illetik.
A 2-es metrón közlekedő szovjet gyártású szerelvények többszörösen elmaradt élettartam-növelő munkáinak végrehajtása elkerülhetetlenné vált, ezeket a munkákat meg kell kezdeni. A 2-es metróvonal felújítása kapcsán a járműbeszerzést követően a Siemens-szel megkötött szerződés alapján a biztosítóberendezés cserére kerülne sor. A szerződés újratárgyalása elkerülhetetlen.
A 4-es metróvonal építése kapcsán a járműbeszerzéshez kapcsolódóan a Siemens-szel megkötött szerződés alapján a biztosítóberendezés telepítésére és külön szerződés keretében a kocsiszín kiépítésére kerülne sor. A szerződések újratárgyalása elkerülhetetlen. A 4-es metró jelenleg kiemelt uniós projekt, amit a jelen uniós finanszírozási ciklus, azaz 2015 végéig le kell zárni, különben a metróvonal teljes uniós forrását elveszthetjük.

A VEKE szerint önmagában egy új járműtender nem jelenti a határidőből kicsúszást, de a kockázatok minden eddiginél jelentősebbek. Szükséges ezért a 4-es metró alapvető uniós támogatási dokumentumainak átdolgozása, valamint bizonyítani kell az Európai Bizottságnak, hogy a projekt a döntések nyomán nem lehetetlenül el.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Direkt36: Magyar Péter be akart kerülni az Orbán-kormányba és el akart indulni Karácsony Gergely ellen
A Tisza vezetője megkérdezte Gulyás Gergelytől, miért nem belőle lett miniszter a felesége helyett.
március 25., 12:38
- Belföld
Akcióba lendült a NAV: számlagyárat üzemeltető bűnbandát számoltak fel
Több mint másfél milliárd forint kárt okoztak a költségvetésnek.
március 25., 12:31
- Mindeközben
Az állásinterjú negyedik körében bukott el a deepfake jelentkező egy lengyel cégnél
tegnap, 22:07
- Mindeközben
Elkotyogta a színész, visszatér az új Dűne-filmben az egyik halottnak hitt, közönségkedvenc karakter
tegnap, 21:17
- Mindeközben
Csúnya fertőzés tarolta le Farm VIP játékosait: „Teljesen legyengültem, ahogy a többiek is”
tegnap, 20:12
- Belföld
Szintet lépett a Pride-vita, szivárványszínű díszvilágítással festenék meg az egyik óbudai templom falait
Éles politikai összecsapás a fővárosban.
március 25., 12:48
- Belföld
A szülők szerint szándékosan tenné tönkre az iskolát a tankerület
Új hely, új név, új szabályok lennének szeptembertől.
március 25., 13:23
- Belföld
Megérkezett a fideszes válasz Magyar Péter bejelentésére: „Alig várom, hogy nyíltan beszéljünk a régi ügyeidről”
A Tisza Párt Hegyvidéken mérettetné meg magát 2026-ban.
március 25., 14:32
- Belföld
Eljárás indult a BMW-s ellen, aki büntetőfékezett az M4-es autóúton
Az autó sofőrje csaknem álló helyzetbe lassította a mögötte haladókat a pályán.
március 25., 12:31
- Belföld
Szentkirályi Alexandra: Magyar Péter szerint a nőknek a konyhában van a legjobb helyük
A Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője felvilágosította a Tisza Párt elnökét.
március 25., 14:36
- Belföld
Továbbfejlesztik a dél-alföldi régió közlekedési rendszerét
Az útfejlesztés a Balkán, Szerbia és az Európai Unió közötti tranzitforgalom miatt is fontos.
március 25., 12:21
- Címlapon
Borította az asztalt Gyurcsány Ferenc, aztán elárulta, mit tervez Magyar Péterrel
Országjáráson voltunk a volt kormányfővel.
tegnap, 19:21
- Belföld
Szabad Európa: Létrehozták a cigánymentes falut, de egy család kijátszotta a rendszert
„Nem azért végeztem el a jogi egyetemet, hogy egy polgármester mondja meg, hova költözhetek.”
március 25., 11:55
- Belföld
Lemondta a találkozót Kepes András Köves Slomóval
Az író az egyházközösség és az állam szoros kapcsolata miatt hozta meg a döntését.
március 25., 15:13
- Belföld
Kétségbe vannak esve, a római-parti gát „befalazza” kétezer ember vagyonát a hullámtérbe
Ha jön az árvíz, se ki, se be.
március 25., 15:07
- Belföld
Kovács Gergely Magyar Péternek öltözve jelentette be, akkor sem indul Orbán Viktor választókerületében, ha támogatják
A hegyvidéki polgármester a Tisza elnökét parodizálta.
március 25., 15:04
- Címlapon
Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá
Az egykori sportoló által létrehozott bűnszervezet néhány év alatt 271 millió forint áfát csalt el.
tegnap, 14:59
- Címlapon
Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!
Független igazságszolgáltatás vagy a francia demokrácia kivégzése? – reagálnak a politikusok.
tegnap, 15:02
- Belföld
Szijjártó Péter Budapesten fogadta az EBESZ új főtitkárát
A külügyminiszter szerint a világ egy biztonságosabb hely lett.
március 25., 10:41
- Belföld
Havonta többször is a fővárosba vezénylik a vidéki mentősöket
Helyismeret hiányában nehezebben találják meg a címeket és a kórházakat.
március 25., 10:32
- Mindeközben
Schmuck Andor A Nagy Duettből való kiesése után vallotta be, hogy súlyos betegséggel küzd: „Elkezdődhet az életmentő kezelésem”
tegnap, 19:08
- Címlapon
Vlagyimir Putyin magasabb fokozatra kapcsolt, tömegével soroznak be új embereket
tegnap, 05:59
- Belföld
Magyar Péter szerint egy nap alatt több mint 100 ezren vettek részt a szavazásán
A kérdésekre április 11-ig lehet válaszolni.
március 25., 09:07
- Belföld
Hadházy Ákos nem akar balhét, Daniel Freund is felszólal a tüntetésén
Vegytiszta putyini diktatúrát emleget a képviselő.
március 25., 10:51
- Belföld
Nézőpont Intézet: teljesen egyetértenek egy kérdésben a Fidesz és a Tisza szavazói
Jöhet a szigorítás.
március 25., 09:55
- Belföld
Hétéves kislánnyal erőszakoskodott, csokit ígért a hallgatásáért cserébe
Megfenyegette a gyermeket, hogy meghal az édesapja, ha bárkinek elmondja a történteket.
március 25., 12:26
- Mindeközben
Egy fiatal nő azzal spórol, hogy mindössze egy fürdőszobát bérel albérletként, sokkoló, mennyiért bérli
tegnap, 16:48
- Belföld
Erős fájdalomcsillapítókkal kereskedtek patikusok az ország több pontján
Hamis recepteket állítottak ki több ezer fájdalomcsillapítóról és görcsoldóról.
március 25., 12:16
- Mindeközben
Elindultak Malajziába az Ázsia Expressz új évadának szereplői, ez a nyolc pár vág bele a kalandreality-be
tegnap, 15:41
- Mindeközben
Sydney Sweeney románca tartja lázban a fél világot, ebbe a kollégájába szerethetett bele
tegnap, 14:33
- Mindeközben
Molnár Anikó megmutatta a titokzatos pincét, ahol lakik, de nem nevezhető szegényesnek
tegnap, 13:30
- Mindeközben
Alekosz öccse kinézte magának Kiara Lordot, nyilvánosan tett neki ajánlatot egy bizarr randiról
tegnap, 12:12