Nem lesz új Alstom metrókocsi
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság az Alstom metrókocsikra beadott típusengedély-kérelmet, áll a hatóság lapunkhoz eljuttatott közleményében. Ez azt jelenti, hogy a fővárosnak fel kell bontania a metrókocsik szállítására kötött 65 milliárd forintos szerzdődést, annak ellenére, hogy az ár felét már kifizették. A főpolgármester összehívja jövő hétre a két városházi bizottságot, és augusztus 20-ra a közgyűlést az ügyben.
A közlemény szerint a kérelmet a következők miatt utasították el. Először is nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel a vonatkozó jogszabályban előírtaknak, illetve nem bizonyított, hogy a fékrendszer legalább olyan biztonsági szintet képvisel, mint a jogszabályi előírások szerint kialakított fékberendezések. A járművön alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű akaratlan indíthatóságát.
Emellett az utólagosan elrendelt, és a jármű hibamentes üzemét bizonyítani hivatott tartampróbán feltárt hibák a járműre telepített különféle vezérlőszoftverek további módosítását igénylik.
Mint arról beszámoltunk, a fővárosi közgyűlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerződést.
Megtudtuk, hogy az NKH döntése nyomán Demszky Gábor kezdeményezte a két illetékes fővárosi szakbizottság jövő heti rendkívüli ülését. Az ülésekre a BKV elkészíti a szerződésbontás következményeit tartalmazó háttéranyagot. A végső döntést augusztus 26-án a fővárosi közgyűlés ülésen mondhatja ki.
A BKV közleménye szerint a következő napokban megvizsgálják a szerződés megszüntetésének lehetséges jogi és pénzügyi következményeit, és a régi orosz járműveken az élettartam-növelő beavatkozások lehetőségeit. A közlemény szerint a fővárosi közgyűlés, tulajdonosi hatáskörében eljárva 2010. június 3-án arra utasította a BKV vezérigazgatóját, hogy a közlekedési társaság és az ALSTOM Budapest Metropolis Konzorcium között 2006-ban a szerelvények beszerzésére kötött, illetve a hozzájuk kapcsolódó karbantartási szerződéseket szüntesse meg, amennyiben 2010. július 31-ig sem tudja a gyártó a 2-es vonalra érkezett prototípus metrószerelvény végleges típusengedélyét megszerezni.
A döntésnek számos kihatása van. Többek között új pályázatot kell kiírni a metrókocsikra, ami akár egy évvel is eltolhatja a 4-es metró 2013 év végére tervezett átadását. (Arra viszont lehet számítani, hogy az új pályázaton majd tolonganak a válság miatt megcsappant rendelésállománnyal rendelkező cégek.)
Ha az új szerelvények nem jönnek, akkor a jelenlegi, 2-es metrón közlekedő orosz kocsikon egy 3,2 milliárdba kerülő átfogó karbantartást kell elvégezni. A 4-es metró uniós támogatását is érintheti az ügy.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgató-helyettese elmondta: a metrószerelvények árának felét, körülbelül 30 milliárd forintot már kifizettek előlegként. A BKV-ban elhúzódó perre számítanak.
Mint arról az Index márciusban beszámolt, a helyzet akkor mérgesedett el, amikor kiderült, újabb négy hónapot késik az új metró a 2-es vonalon: a legutóbbi februári ígérethez képest június végére ígérte az Alstom, hogy megszerzi az új metrókocsikra a végleges típusengedélyt. Demszky - akárcsak az alagútépítő Vincy cég esetében - bekérette a francia nagykövetet, Kocsis ultimátumot nyújtott be a cégnek.
A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest pedig csak nyolc hónappal később, 2009 január végén érkeztek meg. Több mint egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött.
Többször beszámoltunk róla, aggályok merültek fel az új metrókocsi méretével kapcsolatban is. Mint megírtuk, az új kocsik vizsgáztatásánál szembe kellett nézni azzal a problémával is, hogy ki kellett cserélni a metrókocsik elejében és végében a beépített létrákat automatikus menekülőkijáratokra.
A fővárosi Fidesz egy hete már felvetette, hogy számos problémát lát az Alstom metrókocsik gyártásával kapcsolatban. A frakció több visszásságot orrontott . Mint korábban megírtuk, a metrószerelvények beszerzésével kapcsolatban nyomozást indított a BRFK is.
Az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint értékben. (A 65 milliárd forintban a szerelvények ára mellett 4-5 milliárdért különböző szolgáltatások, alkatrészellátás ára is szerepel.)
Más szerződéseket is módosítani kell
A VEKE tanulmányban összegezte a döntés következményeit. A szervezet eleve abból indul ki, hogy a főváros a jelenlegi helyzetben csak egyet tehet: felbontja a szerződést. Erre kötelezi ugyanis egy korábbi közgyűlési döntés.
A 2-es és a 4-es metró esetében is a szerződésbontás nyomán a BKV az előlegre vonatkozó bankgaranciát és a jóteljesítési garanciát lehívhatja, így azonnal jelentős forrásokra tehet szert, melyek eredendően a projektet finanszírozó Fővárosi Önkormányzatot és az Európai Beruházási Bankot (EIB) illetik.
A 2-es metrón közlekedő szovjet gyártású szerelvények többszörösen elmaradt élettartam-növelő munkáinak végrehajtása elkerülhetetlenné vált, ezeket a munkákat meg kell kezdeni. A 2-es metróvonal felújítása kapcsán a járműbeszerzést követően a Siemens-szel megkötött szerződés alapján a biztosítóberendezés cserére kerülne sor. A szerződés újratárgyalása elkerülhetetlen.
A 4-es metróvonal építése kapcsán a járműbeszerzéshez kapcsolódóan a Siemens-szel megkötött szerződés alapján a biztosítóberendezés telepítésére és külön szerződés keretében a kocsiszín kiépítésére kerülne sor. A szerződések újratárgyalása elkerülhetetlen. A 4-es metró jelenleg kiemelt uniós projekt, amit a jelen uniós finanszírozási ciklus, azaz 2015 végéig le kell zárni, különben a metróvonal teljes uniós forrását elveszthetjük.
A VEKE szerint önmagában egy új járműtender nem jelenti a határidőből kicsúszást, de a kockázatok minden eddiginél jelentősebbek. Szükséges ezért a 4-es metró alapvető uniós támogatási dokumentumainak átdolgozása, valamint bizonyítani kell az Európai Bizottságnak, hogy a projekt a döntések nyomán nem lehetetlenül el.