Galba-Deák Ádám: egy új arc kellett
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Kiűzné a politikai hiénákat a BKV-ból Galba-Deák Ádám, a Zöld Baloldal főpolgármester-jelöltje, és dolgozói tulajdonba adná a céget. A dugódíjat ingyen parkolással párosítaná a belvárosban. Sorozatunkban a főpolgármesteri székre pályázó jelöltekkel készítünk interjút.
Miért önre esett a választás párton belül, hiszen önnél például jóval ismertebb arca a pártnak Tamás Gáspár Miklós?
Úgy gondoltuk, hogy mindenképpen egy fiatalabb jelöltet kell indítani, akinek már van politikai tapasztalata, és a választmány elnöksége engem talált erre a posztra legalkalmasabbnak. TGM-mel beszélgettünk erről, de azt mondta, hogy nem szeretne indulni, jobb, ha egy új arc jelenik meg a politikai palettán.
Ön hol lakik egyébként?
Erzsébetvárosban lakom a Barát utcában.
A belvárost vagy a külvárost fejlesztené inkább?
Programunk mind a belvárosban, mind a külvárosban élőknek kedvez. Egyik hangsúlyos elem az, hogy vegyük a távfűtő műveket közös tulajdonba. Ez a panelházakban élő külvárosiaknak jó, míg a belvárosiaknak például a nagykörúti kerékpársáv kiépítését, a dugódíj bevezetését ígérjük, amitől a forgalom csökken.
A Zöld Baloldal az MSZP-től balra definiálja magát. Hogy lehet az ingyenes bkv-jegynél még balosabbat ígérni, fizetnének az utasoknak?
Szerintem, és a politológusok is ezt mondják, az MSZP nem egy baloldali, hanem egy polgári-liberális, centrista párt. Mi az egyetlen baloldali párt vagyunk, ami jelenleg harcba száll a főpolgármesteri tisztségért. A BKV-val kapcsolatban azt mondom, hogy az elmúlt évtizedekben politikai hiénák lepték el, egy pártkifizető központként működött. Ennek egy ellenszere van, ha dolgozói tulajdonba vesszük a vállalatot, hiszen így az a kalauz, vagy az a buszsofőr, akié lesz a cég, nem érdekelt abban, hogy olyan menedzsmentet, vagy olyan politikai hiénákat ültessenek a vezetői székbe, akik majd aztán 80-100 milliós végkielégítést vesznek fel.
A Főtávval is hasonlók a tervek, mint mondta. De attól, hogy dolgozói vagy köztulajdonban van egy közszolgáltató cég, nem biztos, hogy maga a szolgáltatása olcsóbb lesz.
De ez teljesen biztos. Hiszen a dolgozói tulajdonban az a lényeg, hogy a dolgozók jóval kisebb profitot vesznek ki, ha látják, hogy 20 évig biztos ez a jövedelmük. A gyorsan változó tulajdonosi körrel rendelkező cégek gyakran cserélődő menedzsmentje pedig a gyors profitkivételben érdekelt. Ezért azt szorgalmazzuk, hogy még a Budepesti Erőmű Zrt. is kerüljön fővárosi tulajdonba.
Térjünk inkább át a vörös témákról a zöld ügyekre.
Ahogy az előbb mondtam, be kell vezetni a dugódíjat a Hungária körúton belül, amit már jó pár éve Demszky Gábor is szorgalmaz...
Viszont nem véletlen, hogy Demszky nem vezette be, ez eléggé népszerűtlen ötlet az autósok körében.
Igen, de az autósok nagy része az agglomerációból érkezik. Az elmúlt 15 évben a jómódúak kiköltöztek. Behozzák a szmogot, használják az utat, de a rendbetételükhöz a benzinben levő adón túl nem járulnak hozzá. Viszont, ha egyszer megfizeti a dugódíjat, akkor ingyen parkolhatna aznap.
A nagykörúti kerékpársáv is elég nagy bonyodalommal járna.
Igen, de hát látjuk, hogy hálistennek megindult Budapesten az a folyamat, hogy egyre nagyobb teret kap a közösségi vagy a kerékpáros közlekedés. Jelen pillanatban a Károly körút egy részéről vesznek el egy sávot, ahol kerékpárút lesz. Szerintünk ezt folytatni kell, a lámpákat is úgy kell beállítani, hogy a kerékpáros kapjon lehetőséget.
Nagyon hasonlít a programjuk az LMP-éhez, sőt láttam olyan az általuk is támogatott jelöltet, aki konkrét LMP-s motívumokat használ plakátjain. Hogy tudják megkülönböztetni magukat tőlük, hogyha ennyire nyúlják az imidzsüket?
Mi legalább 4-5 nappal korábban nyilvánosságra hoztuk a programunkat. Ebben az esetben nyúlásról szó sem lehet. Az újbudai jelölttel kapcsolatban pedig csak egy választási szövetség van, mi nem tudtuk, hogy milyen plakátokat készíttetett, azt mondtuk, hogy a közös érdek miatt legyen a mi jelöltünk is. Szerintem mástól nyúlni nem szerencsés, ugyanakkor egy jól bejáratott dolgot, vagy dizájnt használni nem biztos, hogy baj.
Mit tartana jó eredménynek?
Az Indexen van egy szavazás, amin a 9 főpolgármester-jelölt közül az 5. helyen állok, masszívan megelőzve Horváth Csabát, az MSZP jelöltjét, ez nem rossz. Jó eredménynek számítana, ha a megfelelő számú kopogtatócédulát össze tudnám gyűjteni, és azt, ha több kerületben is lenne a Zöld Baloldalnak képviselője.