Nyomoznak a milliárdos FKF-es sóbizniszben

2011.01.24. 10:50

Információink szerint egy 1,3 milliárd forintos útszórósó-beszerzés után nyomoz a rendőrség a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nél. A gyanú szerint a 2006 és 2010 közötti szállításoknál a leszállított mennyiségű sónál többet számláztak. Nem volt nehéz, az FKF-nél 2010 novemberéig nem volt hivatalos mérleg.

D  RG20041207020

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nél zajló nyomozásban olyan információk kerültek a rendőrséghez, hogy a téli útszóró só beszerzésekor a valós mennyiségnél többet számláztak, ezzel vagyoni hátrányt okoztak az FKF Zrt.-nek, erősítette meg értesülésünket a BRFK sajtóosztálya. Az ügyet vizsgálják.

Értesüléseink szerint az FKF Zrt. 2006-ban hároméves szerződést kötött  az Octopus Kft.-vel kilencvenezer tonna útszóró só szállítására 1,34 milliárd forintért. A szerződést 2009 végén meghosszabbították, mert az enyhe teleken nem fogyott el az összes só. Az útszóró sót egyébként 1992 óta az Octopus szállítja az FKF-nek. Furcsa módon más pályázó a biztos üzlet ellenére nem is nagyon indult az FKF tenderein.

Belső információk szerint az Octopus mögött az FKF Zrt. egyik volt vezetője áll, a cégadatokból azonban ezt nem lehet kideríteni. Viszont több dolgozó is utalt rá, hogy áttételes kapcsolat van az egykori vezető és a cég között.

Egy dokumentum szerint több FKF-es azt állította, hiába akarták elérni, hogy az FKF vegyen mérlegeket, és mérje meg az Octopus alvállalkozója által szállított sót, a szándék a volt vezetőn megakadt. Külön érdekes, hogy a volt vezető egyik közeli rokona az FKF-nek pont azon az osztályán dolgozott, ahol a só beszerzésével foglalkoztak.

D  NL20080106001

Hiteles mérleg 2010 novemberig nem is volt annál a cégnél, ahova évente több tízezer tonna útszóró sót szállítottak. Úgy tudjuk, a sót az Octopus mérte meg egy olyan mérlegen, ami nem adott ki hivatalos bizonylatot, majd onnan szállította az FKF telephelyeire, ahol a mérési adatokat bemondásra elfogadták.

A mennyiséggel egyébként jó mérleggel is többféleképpen lehetett trükközni. A pályaudvaron parkoltatott nyitott vagonokban a só tömege akár húsz százalékot növekedhetett, ha esett az eső, és a só megszívta magát. A pályaudvar és a telephely közötti szállítást sem ellenőrizte senki.

A sót kiszóró célgépeket nem látták el GPS-szel, így nem lehetett ellenőrizni őket. Információink szerint a belső ellenőrzés fogott olyan sofőrt, aki sóval teli kocsijával beállt egy olyan udvarra, ahol öt–tíz kilós kiskereskedelmi útszórósós-zacskókat találtak, zacskózógéppel együtt.

A sót akkor is szórták – és olyan mennyiségben –, amikor nem kellett volna. Sofőrök számoltak be róla, hogy gyakran a hóesés legkisebb gyanújára is kiküldték őket sózni, mert az volt az érdek, hogy minél több só fogyjon, és az elavult, elkopott szóróberendezések is sokszor a kelleténél több sót szórtak az útra. Így persze a növények és az arra járó járművek is sokkal jobban károsodtak a szükségesnél.

Egy feljegyzés szerint 2009-2010 telén ötvenezer tonna sót szórtak ki Budapesten, ami meghaladja az útfelület alapján számított környezetvédelmi határértéket. 2010 tavaszán az FKF egyik egyik volt gazdasági vezetője kötelezővé akarta tenni a hivatalos mérést, és el akarta érni, hogy biztonsági szolgálat egy tagja kísérje a szállítmányt, de bevallása szerint megfenyegették.

BVK: novembertől hivatalos mérlegen mérnek

Megkerestük az FKF Zrt.-t felügyelő Budapesti Városüzemeltetési Központot, amelynek szóvivője, Szűcs Panni elmondta, hogy tavaly novemberben gyökeresen megváltoztatták a sószállítás gyakorlatát.

DFUFE20080106006

Az új menedzsment intézkedései nyomán 2010 novembere óta a beszállított tételeket a vagonból a teherautóra rakás után hitelesített, úgynevezett tappancsos mérlegen lemérik, és hivatalos mérlegjegyet állítanak ki és nyújtanak be a társaságnak. Ezután az FKF saját mérlegén is ellenőrzi a tételeket. Minden egyes beérkező szállítmányt az FKF biztonsági emberei kísérnek a raktárakig.

A BRFK-n kívül az FKF új belső ellenőrzése is vizsgálja az eddigi szóróanyag-beszállítási, -nyilvántartási, -tárolási és -felhasználási gyakorlatot. A vizsgálat eredményeit felhasználva az FKF olyan zárt rendszert alakít ki a következő szezonra, amely kizárja a visszaélés lehetőségét, és még idén minden telephelyre hiteles hídmérleget telepítenek, mondta el Szűcs Panni.

Az FKF 2011. január 21-én, egy közbeszerzési eljárás után – 1992 óta először – nem az Octopus Kft.-vel, hanem egy új beszállítóval szerződött, így az európai sóhiány ellenére is olcsóbban vásárol sót, mint a korábbi években. Szűcs Panni szerint ezek az intézkedések évente százmillió forintos megtakarítást hoznak a fővárosi tulajdonban lévő cégnek.