A főváros nem támogatja a fix taxitarifák bevezetését

2011.11.02. 18:10 Módosítva: 2011.11.02. 18:13

Nem támogatja egyelőre a főváros a taxisok követelését a fix, egységes tarifák bevezetésére. 2015-ig vezetnék be azokat a szabályokat, amelyekkel a budapesti taxik egységes arculatot  kapnának és teljesítenék a műszaki és környezetvédelmi elvárásokat. A taxisok másik követelése a főváros szerint hamarosan teljesülhet: január 1-től megvonják az engedélyeket a a helyi iparűzési adót nem fizetőktől, így a túltelített piacon csökkenhet az autók száma.

Átadták petíciójukat a taxisok a fővárosnak. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke és Fábrás Tibor szóvivő a petíció mellett átadta annak a több ezer taxisnak az aláírását is, akik a fix a tarifáért és több taxidrosztért demonstráltak szerda kora délután Budapest belvárosában.

A petíciót a főváros részéről Tarlós István főpolgármester külföldi tartozkodása miatt Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Komáromi Endre a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Kft. vezetője és Tarlós István kabinetfőnöke vették át.

Fixtarifát és létszámstopot

A taxisok azt szeretnék, hogy már decembertől egységes, fix tarifát vezessen be a főváros. Fábrás Tibor, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének szóvivője az átadás előtt tartott sajtótájékoztatón azt mondta, a hatóságilag maximált ár most is érvényben van, a hatóságilag rögzített ár segítségével a taxivezetők vállalkozásai fenntarthatók maradnának, az utasoknak pedig kiszámítható, átlátható tarifát jelentene minden időszakban.

Hozzátette: áremelésre nem törekednek, a mostani 300 forintos alapdíjat, 240 forintos kilométerdíjat és 60 forintos várakozási díjat szeretnék egyetlen tarifaként bevezetni. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke azt mondta: korlátozni kellene a taxiengedélyek kiadását is, mert Budapesten hatezer engedélyt adtak ki 1500 drosztra, és ez "abnormális".

Nincs még itt az ideje a fix tarifának

Vitézy Dávid egyelőre nem támogatja a fix tarifa bevezetését. Mint mondta, amíg egy 15 éves kisautó és egy vadonatúj luxusautó is lehet taxi, és a szolgáltatás színvonalában hatalmas eltérések vannak, az egységes ár indokolatlan és igazságtalan lenne. A fix tarifa lehetőségét a főváros nem veti el, de ehhez számos feltételet kell teljesíteni.

A főváros közleménye szerint a taxis szervezetek a mai legmagasabb megengedett árat javasolják, miközben számos, a maximális ár alatti szolgáltatás közül lehet választani. A főváros ezért nem tartja indokoltnak, hogy a piaci verseny kiiktatásával az utasokat hozzák előnytelen helyzetbe. A főváros elismerte, hogy  lehetnek a fix tarifának előnyei a kiszámíthatóság, szolgáltatásbiztonság szempontjából, de ez csak akkor működhet, ha majd a taxisok megfelelnek az előírásoknak.

Vitézy Dávid szerint átfogó szabályozásra van szükség. A BKK azt javasolja, hogy olyan, fokozatosan bevezetett, új rendelet lépjen életbe, amelynek eredményeként csak környezetbarát és fiatal taxik közlekedhetnek majd Budapesten, ahol minden autóban lehetséges lesz a bankkártyás fizetés és az utas nem fog nyomorogni a hátsó ülésen.

Példaként Vitézy Prágát hozta fel, ahol szintén egységes arculatot kapnak a taxik. Ennek bevezetése több évet vesz igénybe, amit a főváros többlépcsős formában kíván bevezetni 2015-ig.

Se fixtarifa, se létszámstop

A főváros közleményes szerint a taxisok tudomásul vették, hogy a főváros adminisztratív módon nem tudja szabályozni a taxik és a kiadott engedélyek számát, mivel a korábbi ilyen felhatalmazást az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette.

A Fővárosi Közgyűlés ugyanakkor 2011 nyarán elfogadta az új fővárosi taxidroszt-rendeletet, melynek eredményeként a BKK veszi át januártól a taxiállomásokkal és használati engedélyekkel kapcsolatos feladatokat. A jogszabály szigorodik, mert a helyi iparűzési adót nem fizetőktől megvonják az engedélyt. A főváros szerint ez hozzájárul majd ahhoz, hogy csökkenjen a létszám és csak a szabálykövető, adót fizető vállalkozók maradjanak a piacon. Ez megegyezik a taxisok követeléseivel.

A fővárosi önkormányzat és a BKK vezetése javasolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, hogy a készülő személyszállítási törvényben az önkormányzatok kapjanak rendeletalkotási jogot a taxiközlekedés szabályozására, az autók életkorára, környezetvédelmi besorolására, méretére, formatervére vonatkozóan.