További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Lezárult a BKK első buszüzemeltetési tenderének első, előminősítési köre, amelyre hat magyar társaság jelentkezett. A nyertes 100-120 autóbusza május elején kezdi meg az utasok szállítását. A VEKE szerint a pályázat blamázs, sehol a várva várt nagy nyugati cégek, helyettük Volán-társaságok, az igen necces kínai buszos alvállalkozók és az Orangeways ment át a szűrőn. A BKK szerint nincs blamázs, ez még csak egy átmeneti tender volt, a nyugati cégeket későbbre, a nagy pályázatokra várják.
Az iho.hu szakmai portál cikke szerint a BKK buszüzemeltetési modelljének előminősítési tenderére a VT-Transman, a Nógrád Volán, a Vértes Volán, a Volánbusz, a Color Tours, a T&J busz és az Orangeways jelentkezett. (A BKK közlése szerint a Vértes Volán nincs a cégek között.) A lap szerint az induló cégek között nincs meglepetés.
Az előminősítés célja, hogy a szolgáltatási tender bírálatánál már ne kelljen alkalmassági és megfelelőségi kérdésekkel foglalkozni. Az említett cégek készek arra, hogy a BKK kiírja az autóbusz-közlekedési tendereket. A nyertesek nem a BKV alvállalkozói lesznek, hanem a BKK-tól önállóan nyerik el vonalcsoportok üzemeltetésének jogát díjazásért cserébe.
A BKV több szolgáltatói tendert is kiír a jövőben, így a fővárosi autóbusz-üzemeltetés szinte teljesen magánkézbe kerül néhány éven belül. A kiszervezés célja, hogy a szolgáltatók új buszokat hozzanak Budapest tömegközlekedésébe, lecserélve a kiöregedett Ikarusokat.
Az iho.hu szerint e tenderek hírére megmozdultak mind a hazai, mind a külföldi autóbuszgyártók képviselői is, akik sűrű látogatók mostanában az induló cégek igazgatói irodáiban. A külföldi gyártók közül a SOR, az Otokar és a kínai gyártók nyomulnak. Ez utóbbi főként a King Long lehet, hiszen nemrég mutatták be az első alacsonypadlós városi autóbuszukat.
A T&J és a Color Tours már rendelkezik ilyen márkájú autóbuszokkal, így szereztek velük némi tapasztalatot. Itthon már két nagyobb üzletet is meghiúsított az óriási ellenérzés, ami a kínai buszokat övezi. A nagy múlttal rendelkező Otokar, mint új esélyes került a színre. Buszaik a Weekendbus REA járatán debütáltak hazánkban. A csehországi SOR pedig úgy tűnik, komolyan gondolja a magyar piac meghódítását, így ők is bejelentkeztek a fővárosi buszpark megújítására.
A hazai gyártók közül csak a Kravtex és az Ikarus vehető számításba. A Kravtex már több mint két éve kifejlesztette a Citadell 12 prototípusát, amiből eddig egyetlen darabot sem sikerült értékesíteniük. Az időközben négytagúra bővült protoflotta még kiforratlan, sok bosszúságot okozhat az üzemeltetőnek. Az Ikarus a nyár vége óta egyáltalán nem gyárt autóbuszokat. Az Ikarus és a VT-Transman több szálon is összefonódik, ezért nem meglepő, hogy a székesfehérvári cég ezzel a típussal indul.
Az igazán nagy márkák – MAN, Mercedes, Scania, Volvo – egyelőre kivárnak. Hiszen 25-50 autóbusz eladása nem létkérdés nekik. Ha közülük választanak szállítót, akkor viszonylag hamar legyárthatják a buszokat. A szóba jöhető gyártók köre még bővülhet, hiszen nem lehet tudni konkrétan, hogy pontosan milyen – midi, szóló vagy csuklós – és mennyi autóbuszt kíván forgalomba állítani a BKK.
A VEKE szerint elég nagy blamázs eddig a BKK buszkiszervezéses akciója. Sehol a várva várt nagy nyugati cégek, helyettük Volán társaságok, az igen necces kínai buszos alvállalkozók és az Orangeways ment át a szűrőn.
A szervezet úgy véli, hogy vagy ez a lista tartalmazza azokat a "profikat", akiket a BKK kinézett előre magának, vagy pedig az igazi profik nem akarnak ide jönni. A gazdasági helyzetet és a fizetésképtelenséget látva persze ez utóbbi nem csoda, és igazságtalanok lennénk, ha ezt a BKK nyakába akarnánk varrni, mert erről nem tehetnek.
A BKK közleménye szerint ez a tender még nem nagy számú új autóbusz üzembe állítására vonatkozik, hanem a 2011 nyári döntések alapján a BKV 2012 tavaszán lejáró mai alvállalkozói szerződéseinek (VT, Nógrád Volán) pótlásáról, tűzoltásként. A tendereken a mai járműpark továbbüzemeltetése is megengedett még (1-2 éves futamidejű a szerződések többsége), mivel az új buszüzemeltetési modell (és így új buszok nagy volumenű tendereztetése) csak 2012 májusától, a BKK és a BKV új szerződéses rendszerének megkötésétől lehetséges. Tavasztól indulnak majd azok a tenderek, melyek százas nagyságrendben, reményeik szerint még nagyobb verseny és új piaci szereplők mellett indulhatnak meg, új buszok üzembe állítását célozva.
A BKK-tól megtudtuk, hogy bár az első körben nem jelentek meg, több külföldi buszüzemeltető cég is érdeklődik, amelyek későbbi körökben még előminősíthetik magukat. Az első kör lezárult, a hat bejutott cég megkapta a dokumentációt. Közülük a nyertes társaság vagy konzorcium 100-120 szóló busza május 1-től jelenik meg majd a fővárosi utakon. Ezek a buszok még használtak, 8-12 évesek is lehetnek.