3 cég maradt versenyben a BKV újbusz-tenderén
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A következő hetekben dől el, milyen új buszok lesznek majd Budapesten. Az előminősítést követő tárgyalásos szakaszban három magyar szolgáltató cég maradt, körülbelül azt is lehet sejteni, milyen új buszokat hoznak vagy nem hoznak a fővárosba.
Az előminősítéses szakaszon versengő hat hazai cégből három maradt a BKV, azaz a megrendelőként helyébe lépő BKK újbuszos szolgáltatói tenderén: a Color Tours Kft., az Orangeways City Kft., és a VT-Transman Kft. Renomé szempontjából nem mindegyik cég áll jól.
A Color Tours tulajdonosi köre intézte a pécsi tömegközlekedés nagy port kavart buszprivatizációját, amelynek vezéralakját, Keczer Lászlót, aki akkor a pécsi közlekedési cég, a PK Zrt. vezérigazgatója volt, a Pécsi Törvényszék első fokon hét év szabadságvesztésre ítélte. Keczer László jelenleg is a Color Tours ügyvezetője.
Az Orangeways-szel is volt probléma az elmúlt évben: tavaly decemberben például leállt az autóbusz-közlekedés Dombóvár és Tamási térségében, mert a cég a Gemenc Volán alvállalkozójaként nem adott fizetést a buszvezetőknek. A buszosok helyi szakszervezetének elnöke szerint a társaság rendkívül alacsony színvonalú szolgáltatást nyújt, ami megkeseríti a térségben utazók mindennapjait. Hasonló történt két hónappal azelőtt Baján is. A fővárosban az Orangeways külön céggel az Orangeways City-vel pályázik.
A székesfehérvári VT-Transman Kft.-ről annyit lehet tudni, hogy a többségi tulajdonos Videoton Holding mellett nem meghatározó résztulajdonosa (közvetetten) az angliai Arriva közlekedési multicég. A társaság 1999 óta a BKV alvállalkozójaként is dolgozik. Itt is volt gond: tavaly nyáron a cég által üzemeltetett Volvo Localo típusú autóbuszból kanyarodás közben kiesett egy utas Gazdagrétnél.
Információink szerint a három újbuszos tenderben érdekelt cég a napokban tartott prezentációt a BKK-nak, hogyan képzelik el a későbbi üzemeltetést. Mindegyik cég megnevezett egy preferált buszgyártót, amivel együttműködve szolgáltatna, a Color Tours például a német MAN-t. (A cég nyilván gyorsan szeretné elfelejtetni, hogy az elmúlt években főleg kínai buszokat forgalmazott.)
42 milliárdos biznisz
A BKK az újbuszos tender első körében 25, plusz 50 darab opcióként lehívható szóló, valamint 25, plusz 50 opcióként lehívható csuklós buszra írt ki tendert. Becslések szerint, ha az opciót is lehívják, a 150 busz ára, plusz 8 éves üzemeltetése (gázolaj, bér, karbantartás) nagyjából 42 milliárd forintba kerülhet (az árat majd az ajánlatok határozzák meg). A tender nem vonalcsoportra szól, hanem buszkontingensre, így az új buszok a régebbiekkel vegyesen, szétszórva közlekednek majd Budapesten.
Hazai szempontból elsősorban az érdekes, hogy magyar gyártó neve felmerülhet-e a szolgáltatók által kínált buszparkban. A Citadell buszcsaládot kifejlesztő győri Kravtex, amely cég egyébként a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egyik favoritja is, olyan biztosra akart menni, hogy a szolgáltatói (üzemeltetői) tenderre is jelentkezett, ám egy formai hibán elbukott.
Mint a cégtől megtudtuk, a pályázatot újra beadták, várják az elbírálást. Az első kizárás viszont azt jelentette, hogy a májusi első kanyarból (50-150 busz szállításából, lásd keretes anyagunkat) szolgáltatóként biztos kimaradnak. Abban még bíznak, hogy buszgyártóként még beférnek a győztes üzemeltető elképzeléseibe.
A BKK szigorú feltételeket szabott a pályázóknak: az általuk működtetett buszoknak meg kell felelni az EEV-normának (Enhanced Environmentally Friendly Vehicles, azaz fokozottan környezetkímélő járművek). Ez meghatározza, hogy például a több Volán-társaság alvállalkozója által futtatott kínai King Long buszok biztos nem bukkannak fel Budapesten, mert a kritériumokat nem tudják teljesíteni.
A 2008-ban Magyarországra érkezett King Long nagy vehemenciával kezdett, el is adott 150 buszt, főként Volán-alvállalkozóknak, 2009-ben még egy gyöngyösi buszgyár beindításán is gondolkozott, de 2010 után rohamosan csökkent az érdeklődése. Azt nem tudni, hogy a gazdasági válság vagy a politikai-gazdasági környezet változtatta meg a cég elhatározásait, de forrásaink szerint a King Long már nem Magyarországon tervezi az európai hídfőállását kialakítani.
A másik magyar gyártó, ami szóba jöhet, a szintén NGM-favorit kaposvári NABI. A cég amerikai piacra gyártott buszai több szempontból alkalmatlanok lennének Budapesten, de a NABI információink szerint előrehaladott liszenszvásárlási tárgyalásokat folytat a német MAN-nal, az új buszt pedig a szintén NGM-kedvenc Rábával közösen gyártanák.
Az újbusz-tender tárgyalásai még zajlanak, a májusi eredményhirdetésig még sok minden történhet. Az is lehet, hogy a szolgáltatók más buszra cserélik ajánlataikban a járműveket. Három dolog komoly szűrőfeltétel: az új buszoknak meg kell felelniük az EEV-normáknak, magyar típusbizonyítvánnyal kell rendelkezniük, és finanszírozási szempontból is vonzónak kell lenniük. Ez utóbbi azt jelenti, hogy buszvásárlásra hitelt a bankok valószínűleg csak kipróbált típusokra, erős garanciális feltételek mellett adnak. Ilyen típus számos van a fent nevezetteken kívül is, akár a Mercedes, a Volvo, vagy a Scania.
A tenderen majd győztest nyilvánító BKK-nak információink szerint a versenyeztetés fontosabb, mint a pályázaton induló cégek renoméja, ráadásul renomé miatt szabályosan senkit sem lehet kizárni a pályázatból. Mint egy tisztviselőjük fogalmazott: világos árversenyben, konkrét adatok alapján akarják eldönteni, ki, milyen típusú busszal, milyen kilométerdíjjal fog szolgáltatni Budapesten a következő években.
A BKV-nak 1365 darab busza van jelenleg, 500-at szinte azonnal ki kell vonni a forgalomból a kora vagy az állapota miatt.