2014-re gát lesz a kerítések mellett a Római-parton
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Aláírták a római-parti árvízvédelmi mű tervezéséről szóló szerződést, ami szerint 100 napon belül elkészül egy döntéselőkészítő tanulmány, további 2 hónapon belül pedig elkészülnek a 3,1 kilométeres gát engedélyezési tervei, és azok alapján beszerzik a szükséges engedélyeket. A gát három különböző szakaszon más-más megoldással épül. A befejezés 2014 második felére tehető, jelenleg 2,5 milliárd forint van a beruházásra.
A fővárosi közgyűlés tavaly júniusban döntött arról, hogy az addig megszületett négy gátépítési verziót tervezzék tovább a szakhatóságok és civil szervezetek bevonásával, augusztusban pedig elfogadta a végleges nyomvonalat, elevenítette fel az előzményeket lapunknak Szeneczey Balázs, városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes.
A geodéziai felmérések után idén tavasszal írták ki a pályázatot a tervezésre, ami most zárult. Az aláírt szerződés szerint öt hónapon belül a főváros rendelkezésére áll majd a római-parti dunai partszakasz folyamatos védelmét biztosító árvízvédelmi mű terve.
A megállapodás része a szükséges engedélyezési tervek elkészítése és a szakhatósági engedélyek beszerzése, valamint a környezetvédelmi hatástanulmány készítése mellett egy szakértői szintű döntés-előkészítő tanulmány elkészítése is. A tanulmányban a tervező az azonos védképességű megoldások közül javaslatot tesz a főváros számára a leggyorsabb és leggazdaságosabb változat kiválasztására. Favédelmi tervet is készíteni kell.
Mint Szeneczey elmondta, a nyomvonalat már elfogadták, arról kell még dönteni, hogy például az egyes szakaszokon mekkora legyen a feltöltés szélessége, vagy hogy a mobilgát milyen szerkezetű legyen. Hozzátette: a 3,1 kilométer hosszan kialakítandó gátat műszakilag három szakaszra lehet osztani.
Az első szakasz a Pók utca és a Rozgonyi Piroska u. között húzódik. Itt a terepszint nagyrészt megközelíti a mértékadó árvízszintet (870 cm), csak néhány helyen van "lyuk", amit fel kell tölteni, vagy mobilgáttal elrekeszteni.
A Rozgonyi Piroska u. és a Mátyás király út közötti második szakaszon a partéltől a lehető legtávonlabb, az ingatlanok kerítései vonalának közelében építik ki a mobilgát helyét. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a védmű várhatóan az autópályák zajvédő falához hasonloan, oszlopok között lesz elhelyezve. Csak a beton alap marad egész évben, az ár közeledtével pedig 12-24 óra alatt behelyezik az oszlopokat és a mobil paneleket, amik elzárják a víz útját. A mobilgát műszaki kialakításának (típus, anyag) eldöntése megdobhatja vagy csökkentheti a költségeket.
A harmadik szakasz a Mátyás király út és Pünkösdfürdő között található. Ennek a feltöltődése már elkezdődött. Itt a teljes feltöltés szélességéről, pontos hosszáról kell még dönteni.
Szeneczey Balázs szerint a beruházásra 2,5 milliárd forint áll rendelkezésre (1 milliárd a kormánnyal kötött támogatási szerződés alapján, egymilliárd forint fővárosi önrész, és 500 millió az idei központi költségvetésben).
A főpolgármester-helyettes a kivitelezés jövő tavasszal kezdődhet, és 2014 második felében állhat a gát. Hozzátette: a lehetséges műszaki megoldásokat egyeztetni fogják a kerületi önkormányzattal, és lakossági fórumok is lesznek még. Közölte: a római parti védmű megépítése Tarlós István főpolgármester számára a legfontosabb projektek közé tartozik, több évtizedes adósságot törleszt a megépítésével.
Variációk gátra
A római-parti gát megépítéséről már hosszú évek óta folyik a vita. Az előző városvezetés azon az állásponton volt sokáig, hogy az érintett, 3 kilométer hosszan és körülbelül 70 hektáron elterülő, védelem nélküli területen mindenki úgy építkezett, hogy tudta: árterületre építkezik. Ezért a Királyok útja - Nánási út vonalán lévő fővédvonalon túl nem akart külön gátat.
2009-ben az álláspont puhult, ekkor már egy, a partélen "nyári gátként" megépített mobilgát megépítése is szóba került, 2,9 milliárd forintért. A tervezett mobilgát viszont csökkentett biztonsági magasságot tartalmazott, így a fő védelem a Királyok útja - Nánási út vonalán lévő fővédvonalra maradt volna. (A fővédvonal a tavaly elfogadott nyomvonal szerint is a Királyok útja – Nánási út vonalában marad.)
Bár Demszky Gábor több alkalommal megígérte a római parti védmű megépítését, a főpolgármestersége alatt ez nem történt meg.