Ma is kiürítettek egy Alstomot
Reggel 9 óra 5 perckor ki kellett szállítani az utasokat a Stadionok állomásnál az Alstom egyik metrószerelvényéből, mert leállt az utas- és vésztájékoztatási rendszer, mondta lapunknak Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke. Vasárnap egy Alstom-vonat bennragadt az alagútban. A hibák túlnyomó része szoftveres jellegű. Az Európa más városaiban közlekedő többi Alstom pont ebben más.
Bíró Endre szerint a megrendelő szerződés összeállításakor a magyar fél ragaszkodott több alkatrész hazai beszállításához, így az egyik kulcsegység, a Ganz-Skoda hajtásrendszer is ilyen lett. Ez az egység kényes helyen van, itt kapcsolódik a mikroelektronikai vezérlési rendszer az erősáramú szabályzórendszerrel. Ezek az eddigi tapasztalatok szerint még nem csiszolódtak igazán össze. Ezt az egységet eddig nem alkalmazták más Alstom-kocsikban, ezért a mi szerelvényeink a szoftveres irányításban különböznek a varsói vagy barcelonai Alstomoktól.
Van azonban olyan probléma, ami közös a többi európai Alstom-kocsival. Már többször elhangzott, hogy a kerékkopások nem a megszokottak Budapesten. Bíró elmondta, hogy amikor kint járt Varsóban az ottani Alstom-szerelvények üzemi tapasztalatairól érdeklődni, ugyanúgy nem szokványos kerékkopásokról számoltak be neki a lengyel szakemberek. Elmondták azt is neki, hogy Varsóban az összes szerelvény kerekét garanciában cserélte le az Alstom.
A BKK vizsgálja a vasárnapi esetet; azt feltételezik, hogy szoftveres hiba történhetett. Mint megjegyezték, egy új járműnél előfordulhatnak kisebb meghibásodások, ezeknek az elhárítása a gyártó feladata. Ezek a hibák azonban csak valós terhelés mellett mutatkoznak meg, a forgalomba állítás után.
Az Alstom-kocsik korábbi meghibásodásai a BKK szerint könnyen kezelhető rendellenességnek tekinthetők, az utasok biztonságát veszélyeztető hibát nem észleltek. A közlekedési társaság úgy látja, egy új típus rendszeresítésekor a mostanihoz hasonló hibák természetesek, sőt, az előfordulásuk fontos üzemeltetési tapasztalatot is jelent. A BKK a meghibásodásokról minden esetben tájékoztatja az Alstomot, akik gyártóként kötelesek garanciálisan javítani a hibákat.