Tiltakozás a Római parti mobilgát ellen
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Párbeszéd Magyarországért (PM) tiltakozik a Római-partra tervezett mobilgát-beruházás megépítése ellen, arra hivatkozva, hogy ez Budapest utolsó természetközeli partszakasza.
A PM politikusa, Somfai Ágnes fővárosi közgyűlési képviselő szerdai sajtótájékoztatón azt mondta, online petíciót indítottak, amelyhez három nap alatt háromezren csatlakoztak, és reméli, Tarlós István főpolgármester ezt figyelembe fogja venni.
Hangsúlyozta, hogy a képviselők a környezeti hatások ismerete nélkül döntenek a tervekről. Egyelőre az biztos, hogy lesz mobilgát, sok fát kivágnak, feltöltenek egy nagy területet, és ezzel elvész a Római-part hangulata. Gát kell, de nem mindegy, hogy hol lesz és ki fizeti - mondta.
Ismertetése szerint a pénteki közgyűlésen frakciója kezdeményezni fogja, hogy hozzák nyilvánosságra a terveket, a környezeti hatásokat és kezdődjön nyilvános vita azokról.
Szabó Rebeka parlamenti képviselő a sajtótájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy minden évben több tízezer ember pihen és töltődik fel a Római-parton, amely Budapest egyik utolsó természetközeli partszakasza és természetvédelmi értéket képvisel. Az ártéri erdő számos védett madár- és halfaj otthona, Tarlós István mégis a nyilvánosság kizárásával építhet a partra több milliárd forintból mobilgátat - tette hozzá.
Felsorakoztak a gát két oldalán a gátellenzők és gátbarátok
Tarlós István főpolgármester közleménye szerint Budapest városvezetése felhívja a figyelmet, hogy árvízvédelmi szempontból a Római-part Budapest legkritikusabb szakasza, a védművet réges-régen meg kellett volna építeni. A főváros vezetése és a kormány végre előteremtette a megvalósításhoz szükséges forrásokat. Folyik a tervezési munka. A védmű megépítésének megakadályozása például a 2002-es árvízhez hasonló esetben beláthatatlan következményekkel járhat, amiért minden erkölcsi és jogi felelősséget a védmű megvalósítását akadályozóknak kell viselniük, áll a közleményben.
Az ügyben a gátpárti Római partért Egyesület vezetője, Egri Gábor, a parton álló hotel tulajdonosa is közleményt adott ki. Eszerint a gátépítésről szóló előterjesztés körültekintő mérlegelést követő helyes döntés, amelyet számos érv támaszt alá:
A Királyok útja – Nánási út nyomvonalon az árvízvédelem nem megvalósítható a nagyszámú és nagy átmérőjű közműhálózati elemek miatt, melyek a parton található ingatlanokhoz csatlakoznak. Sürgősen meg kell szüntetni a közegészségügyi veszélyeztetést a Római parton, melyet az árhullámok levonulása okoz. A megfelelő árvízvédelemmel Budapest egy ténylegesen rekreációra, pihenésre, szabadidő-sport tevékenységre alkalmas területtel gazdagodik. Továbbá az elhagyatott, üres ingatlanok beépíthetővé válnak, ezáltal megfelelő funkciót biztosítva nekik, nem beszélve új munkahelyek és adófizető vállalkozások létrehozásáról.
A mobilgát a tervek szerint 2,2 méter magas lesz, ahol kell, 730-750 méter magas feltöltésre építve. Ez a Vigadó téri alapvízmércén számolva összesen 9,54 méter magasságú védelmet biztosít. Ez a magasság nem elég ahhoz, hogy a mobilgát elsőrendű árvízvédelmi vonal legyen, mert ahhoz 8,54 méter + 1,3 méter biztonsági szint, azaz összesen 9,84 méter magasságúnak kellene lennie.
Ezért partvonaltól száz méternyire beljebb húzódó, egyébként rozoga állapotban levő Nánási úti-Királyok útjai főgát maradna az elsőrendű árvízvédelmi fővonal.
Mint arról korábban beszámoltunk, a többi közt ezt kifogásolja a Rómaifürdő Telepegyesület, mondván, a nem teljes védelmet nyújtó parti mobilgátra több milliárd forintot költ a főváros (bevédve az árterületre épült mintegy 70 ingatlant), ahelyett hogy a több ezer lakost védő fővédvonalat javítaná meg rendesen.
Mások pedig azt kifogásolják, hogy az egyes szakaszokon tervezett magas feltöltés tönkreteszi Európa egyik legszebb fövenyes folyópartját.
A gát ügyében februárban dönt a fővárosi közgyűlés.