További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Megkezdődhet a Bubi, azaz a fővárosi közbringa-rendszer tényleges megvalósítása, miután eredményesen lezárult a kialakításra és üzemeltetésre a BKK által kiírt közbeszerzési eljárás. A vállalkozói szerződést szerdán írták alá a nyertes konzorcium tagjai, Budafoki Róbert, a T-Systems Magyarország Zrt. vezérigazgatója, Paróczai Iván, a Csepel Kerékpárgyártó Zrt. igazgatósági tagja és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.
A biciklik Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja le. A T-Systems Magyarország Zrt végzi a rendszerintegrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, alvállalkozójaként a főbb rendszerelemeket pedig a német Nextbike GmbH. szállítja.
A projekt megvalósításával és a rendszer üzemeltetésének megszervezésével a Főváros a Budapesti Közlekedési Központot bízta meg. A nyertes T-Systems Magyarország Zrt. és a Csepel Kerékpárgyártó Zrt. alkotta konzorcium feladata lesz a rendszer kiépítése mellett annak üzemeltetése is a 2014 tavaszára tervezett átadást követő első öt évben.
Választásra ez is meglesz
A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ a Bubi bevezetésével Budapest belső városrészében egy – más nagyvárosokban már ismert – kerékpáros közösségi közlekedési rendszer meghonosítását tűzte ki célul. A jövő áprilisra kiépülő „közbringa-rendszer” bárki számára biztosítja a városi kerékpározás kényelmét és gyorsaságát, a bicikliket bármely állomáson fel lehet venni és bármely másik állomáson le lehet majd tenni a használat után.
A felhasználók télen-nyáron, éjjel-nappal, kezelő nélkül, automatizáltan férhetnek majd hozzá a Bubi-kerékpárokhoz, és használat után azokat tetszőleges állomáson helyezhetik vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban, a budapestiek és a Magyar Kerékpárosklub véleményének figyelembe vételével 2012-ben véglegesítette. Az állomáshálózat a Margitsziget – Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető, a belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként találhatók gyűjtőállomások. Az állomások teljes listája és térképe itt érhető el.
Touchscreen, GPS, napelem
Az első ütem több mint ezer biciklijénél alapkövetelmény a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás, amihez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után is világító lámpák. A biciklik a lopásvédelem érdekében GPS modullal is rendelkeznek majd, így az egyes bringák sorsa könnyedén nyomon követhető lesz.
A Bubi innovatív megoldásokat is tartalmaz majd, mint például az állomások megújuló energiával, napelemmel történő működtetése, vagy a nagyméretű érintőkijelzővel felszerelt terminálok. Az üzemeltetés során az egyes pontok közötti kerékpárszállítás környezetkímélő módon, nagyrészt speciális elektromos kerékpárokkal történik majd, és ugyanezen szállítóeszközöket használnak a szerelők is a helyszíni javításokhoz való eljutásuk során is. Az üzemeltetési feladatok ellátásában a Csepel által kifejlesztett, különleges „stringbike” kerékpárok elektromos rásegítésű változatai is szerepet kapnak majd.
A pályázatban, illetve a szerződésben szerepel további 2000, bármikor lehívható kerékpár és a hozzájuk tartozó dokkolóállomás beszerzésének lehetősége, amellyel a rendszer sikere esetén a jövőben a szolgáltatás kibővíthető. A hálózat kiterjesztésének lehetőségét a BKK szakemberei már vizsgálják.
Bankkártyákat, bérleteket!
A rendszeres felhasználók éves bérlettel használhatják majd a Bubi szolgáltatásait, de a kerékpárok alkalomszerűen is igénybe vehetők, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján is lesz lehetőség a bankkártyával történő fizetésre.
A rendszerhez az iOS és Android platformokra fejlesztett mobil alkalmazás is elérhető lesz, amely többek között olyan kérdésekre is választ ad, hogy hol van a közelben Bubi állomás, mennyi a szabad férőhely és az elérhető kerékpárok száma, vagy mennyi a használatra fordítható keret aktuális egyenlege.
Mennyibe fog kerülni?
A Bubi pontos használati díjait még nem határozták meg. A díjrendszer hasonló lesz más külföldi rendszerekhez, tehát egy hozzáférési díjból ( amely rendszeres használóknak egy évre vagy hónapokra szólhat, eseti felhasználóknak pl. 24 órára) és egy használati díjból fog állni.
A hozzáférési díj által lefedett időtartamban (napon, hónapban, évben, stb.) a rendszerhez való hozzáférés lesz biztosított, ennek egyszeri díja lesz, ezt követően a használat minden esetben egyedi díj alapján működik. Az első 0 Ft-os használati díjú időszak (például az első fél óra) után a használatnak is egyre emelkedő díja lesz. A díjrendszer arra fogja ösztönözni a felhasználókat, hogy tegyék vissza a biciklit útjuk megtétele után, ne vigyék magukkal munkahelyükre, haza, moziba, étterembe, stb. több órára, hogy más is használhassa.
A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” c. projektet az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogatja. A rendszer kialakításának költsége nettó 899 000 732 Ft, aminek 85%-a EU-s támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára.