Egymást jelentgetik fel a taxiscégek
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Még két hónap sem telt el a fővárosi taxisrendelet hatályba lépése óta, már egymásnak estek a taxiscégek. A Budapest Taxit az ajándék supershop-pontos rendszere miatt jelentették fel a BKK-nál, míg a Budapest Taxi két legnagyobb vetélytársát, a Cityt és a Főtaxit nyomta fel, mert nem működik a jogszabályban előírt csendes címkiadási rendszer.
A Budapest Taxi érdekes manőverrel kerülte meg a hatásági fix taxitarifát: utasainak supershop kártyáján 25 pontot ír jóvá minden utazás után, a saját taxikártya feltöltése után pedig 5, kiemelt partnereknek (magánszemélyeknek) 10% bónuszt ír jóvá. Mivel a viteldíj kiegyenlítésekor az utas a hatósági díjat fizeti, Horváth Csaba, a cég igazgatója szerint nem sértik meg a jogszabályban írtakat.
Nem úgy gondolják ezt a konkurens társaságok: Bősz Péter, a City Taxi kereskedelmi igazgatója szerint ez akárhogy is nézzük, kedvezmény, amit a rendelet tilt. Ezért fel is jelentették néhányan a Budapest Taxit a BKK-nál (a BKK intézi a fővárosi taxizás hatósági ügyeinek jelentős részét). Bősz szerint a Budapest Taxi a taxisok tagdíjából adja ezt a kedvezményt az utasoknak, a taxis pedig nem tehet mást, mint korábban: az adóján, járulékain, az autóján spórol, ugyanúgy mint a rendelet előtti időszakban.
Keressük a BKK-t mi az álláspontja az ügyben. A szervezet nehéz helyzetben van, mert az utas valóban a hatósági tarifát fizeti ki, ám ha BKK jóváhagyja a rendszert, akkor megkezdődik a régi versengés a taxispiacon, ki tud nagyobb "ajándékot" adni az utasnak. Ez pedig néhány hét alatt visszanyomhatja a "nettó" tarifát a rendelet előtti kedvezményszintekre.
A megtámadott Budapest Taxi sem nézi tétlenül, hogy bónuszrendszerét cincálják a többiek: ügyvédi levélben érdeklődik a BKK-nál, hogy a City Taxi és a Főtaxi miért nem tesz eleget annak a jogszabályban előírt kötelezettségének, hogy URH helyett a csendes, GPS-alapú címkiadást használja. (A csendes címkiadás egyfelől az utas dobhártyáit kíméli, másrészt a költségtakarékos, mert - elvileg - mindig a legközelebbi taxist küldi a fuvarért.)
Bősz Péter elismerte, hogy a csendes címkiadási rendszerük még nem tökéletes, ezért folyamatos csiszolásra szorul. De közölte, hogy az alapcímek már GPS alapján mennek ki a taxisokhoz. Az igazgató szerint azonban a törvény nem szól arról, hogy az URH-t ki kell kapcsolni, ha az utast zavarta a hang, akkor korábban is kikapcsolták. Úgy véli, az URH-t nem tudja teljesen kiváltani a GPS, mert számos olyan helyzet van, amit a csendes címkiadási rendszer nem tud kezelni (következő napi rendelés, építkezések miatti gyors közlekedési változások, vidéki út, különleges kívánságok). Ezért levélben fordultak a BKK-hoz, és bíznak benne, hogy átérzik a helyzetet.
Ha a BKK a próbautak során nem lesz tekinettel a különleges helyzetekre, vagy a kisebb üzemzavarokra, és szigoróan értelmezi a jogszabályt, akkor visszaveheti a két legnagyobb cég nemrég kiadott minősítését. Ez azt jelentené, hogy az érintett taxisoknak le kellene szedni a társaság logóját és matricátját, és nem dolgozhatnának a diszpécserszolgálat alapján. Ez sok taxist megdöntene.