További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Mol nyerte a Bubi kizárólagos bérbicikli-szponzorációra kiírt tenderét, így Mol-Bubi a tavasszal induló fővárosi bérbringarendszer neve. Az olajcég cserébe három évig fizeti a rendszer üzemeltetési költségeinek a felét, ami a számítások szerint körülbelül évente 120 millió forintot tesz ki.
Információink szerint a BKK a londoni (Barclays) és a New York-i (Citibank) bérbiciklirendszer kizárólagos szponzorációs modellje alapján írta ki a pályázatot, de nem sokan számítottak rá, hogy a pangó hazai szponzorációs piacon bármelyik nagyvállalat ráugrana a lehetőségre. A Fővárosi Közgyűlés az esetleges talált pénz reményében áldását adta a pályázatra.
A tender nyertese többszöri licit után végül a Mol lett: az olajcég a bérbringarendszer üzemeltetési költségének a felét fizeti ki három éven keresztül. Ez a számítások szerint összesen körülbelül évi 120 millió forintot tesz ki. Cserében a rendszer neve Mol-Bubi lesz, ez virít majd a rendszerben résztvevő 1100 Csepel kerékpár kitüntetett pontján. A Bubi a tervek szerint jövő tavasszal (egészen véletlenül a választások környékén) indul.
A bérbringarendszer kiépítése 900 millió forintba kerül, de ennek 85 százalékát uniós támogatásból fedezik, a fővárosi önkormányzatra csak a 15 százaléknyi önrész kicsengetése marad. Az üzemeltetést évente 244 millió forintért végzi a rendszer kiépítését elnyerő T-Systems. Az erről szóló vállalkozói szerződést augusztusban írták alá a BKK-val a nyertes konzorcium tagjai.
Mint arról beszámoltunk, a biciklik Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja le. A T-Systems Magyarország Zrt végzi a rendszerintegrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, alvállalkozójaként a főbb rendszerelemeket pedig a német Nextbike GmbH. szállítja.
A projekt megvalósításával és a rendszer üzemeltetésének megszervezésével a főváros a Budapesti Közlekedési Központot bízta meg. A nyertes T-Systems Magyarország Zrt. és a Csepel Kerékpárgyártó Zrt. alkotta konzorcium feladata lesz a rendszer kiépítése mellett annak üzemeltetése is a 2014 tavaszára tervezett átadást követő első öt évben.
Az első ütem több mint ezer biciklijénél alapkövetelmény a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás, amihez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után is világító lámpák. A biciklik a lopásvédelem érdekében GPS-modullal is rendelkeznek majd, így az egyes bringák sorsa könnyedén nyomon követhető lesz.
A rendszeres felhasználók éves bérlettel használhatják majd a Bubi szolgáltatásait, de a kerékpárok alkalomszerűen is igénybe vehetők, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján is lesz lehetőség a bankkártyával történő fizetésre.
A rendszerhez az iOS és Android platformokra fejlesztett mobil alkalmazás is elérhető lesz, amely többek között olyan kérdésekre is választ ad, hogy hol van a közelben Bubi állomás, mennyi a szabad férőhely és az elérhető kerékpárok száma, vagy mennyi a használatra fordítható keret aktuális egyenlege.
A Bubi pontos használati díjait még nem határozták meg. A díjrendszer hasonló lesz más külföldi rendszerekhez, tehát egy hozzáférési díjból ( amely rendszeres használóknak egy évre vagy hónapokra szólhat, eseti felhasználóknak pl. 24 órára) és egy használati díjból fog állni. New Yorkban a 24 órás díj 11 dollár (2600 Ft), az európai nagyvárosokban pedig 10 euró (3000 Ft) körüli.