Át kell szabni a Nyugati tér terveit

2013.11.06. 13:57
A főváros támogatja a felújítást, de az igényeltnél kisebb összeget, 295,5 millió forintot biztosítanak rá. Emiatt a terveket még a novemberi szerződéskötésig újra kell gondolni, bár egyelőre nem tudni, mire lesz elég a keret a nyáron bemutatott elképzelésekből. A Skála Metrót a felüljáróval összekötő hidat biztosan lebontanák, és az aluljáróba vezető kaotikus lépcsősor is átalakulna. Elvileg 2014 szeptemberére kész lesz a tér.

A Nyugati tér átalakításáról szóló legújabb tervek a nyáron láttak napvilágot, mikor a Skála Metró ügyvezetője az Urbanistának arról beszélt: egy általuk készíttetett koncepcióterv szerint elbontanák az áruházat a felüljáróval összekötő hidat, és „racionalizálnák” az aluljáróba vezető lépcsősort.

Kovácsné Szentes Gyöngyi akkor azt mondta, terveikkel felkeresték a terézvárosi önkormányzatot, akik „nagy örömmel vették” a terveket. A két fél a nyáron sorozatos tárgyalásokat folytatott, mivel az épület a Skála Metro Ingatlanhasznosító Kft. tulajdona, míg az előtte lévő tér a VI. kerülethez tartozik. A tárgyalások végeredményét a terézvárosi önkormányzat nyáron az Index többszöri megkeresésére sem közölte, most azonban kiderült: a felújítás továbbra is tervbe van véve, azonban a terveket módosítani kell, mivel a beruházásra csak az igényelt összeg kevesebb mint kétharmadát kapták meg a fővárostól.

A fővárosi önkormányzat által kiírt TÉR_KÖZ pályázatra beadott látványterv nagyrészt megegyezik az Urbanistára kikerült verzióval, azzal a különbséggel, hogy a lépcsősorokat és az áruház teraszait végig egy keskeny zöld sáv szegélyezi, valamint hogy a tér Bajcsy-Zsilinszky út felőli szegletébe bokrok helyett egy háromszög formájú füves rész került. Ez a terv azonban a keret csökkenése miatt még nem végleges, kisebb módosításokra mindenképpen szükség lesz.

Terézváros a TÉR_KÖZ pályázaton 295,5 millió forintot nyert el a Nyugati tér a Skála Metró előtti részének felújítására, azonban ez alig több mint a fele a projekt 583,4 millióra becsült teljes költségének, és az igényelt 463,4 millió forinttól is jócskán elmarad. Így a projekt költségét 470 millió forintra kell leszorítani, azonban úgy tudjuk, a rossz állapotú, használaton kívüli gyalogoshidat így is lebontanák, és az aluljáróba vezető lépcső átalakítása sem maradna el emiatt (előbbi önrészét a Skála Metró teremtené elő, mivel az összekötő híd az épület része). „Jelenleg a tervek, lehetőségek újragondolása, egyeztetése zajlik" – tudtuk meg a kerületi önkormányzat sajtósától. Erre azonban nincs túl sok idő, mivel a támogatási szerződést még novemberben meg kell kötniük a fővárossal.

A tér átalakítását egyébként a tervek szerint 2014 szeptemberében akarják befejezni, aminek érdekében a szükséges engedélyeket jövő februárig be szeretnék szerezni, tavasszal pedig közbeszerzés keretében a kivitelezőt is kiválasztanák – tudtuk meg Terézváros önkormányzatától. Az elszámolást bonyolítja, hogy míg a tér nagy része kerületi tulajdonban van, az alatta lévő gépészet a Skála Metróé, a környező területek pedig a fővároshoz tartoznak. Míg a pályázat utóbbiakra 100 százalékos támogatást biztosít, a kerületi részekre 80, míg a magántulajdonban lévő tételek fejlesztésére csak 50 százalék jár.

Akárhogyan is alakítják át a Nyugati teret, annak merészsége valószínűleg meg sem fogja közelíteni a Minusplus Kft.-nek a Skála Metrót és környékét radikálisan újragondoló 2008-as tervét, ami a BME egyik posztgraduális képzésén, egy szakmérnöki tervpályázatra készült. A pályázók egyébként a teljes felüljáró lebontásával egy a Nyugatitól a Lehel téri templomig tartó gyalogostengelyt képzeltek el. Ilyen mértékű beavatkozásokra jelenleg nem lehet számítani, ahogy egyelőre a Kővári György által tervezett, közel 30 éves áruház felújításáról sincs hír.

kep

A TÉR_KÖZ pályázatra egyébként összesen 61 pályázat érkezett be, amelyek közül a Fővárosi Közgyűlés 29-nek a támogatását szavazta meg, összesen csaknem 5,3 milliárd forintos keretből. A pályázaton támogatott belvárosi projektek között szerepel a Szervita tér, a Palotanegyed és a Nehru part felújítása is, utóbbi az összes pályázat közül a legmagasabb, 590,5 millió forintos támogatási összeggel.