Forgalmat bénítanak a BKV-sofőrök
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Bemutatják, hogy ha egyszerre több utas a járművezetőnél vesz jegyet, nagyobb címlettel fizet, és közben még számlát is kér a vásárlásról, akkor egyes vonalakon annyira feltorlódhatnak a járművek, hogy hosszabb időre lebénul a közlekedés.
A buszvezető mostanság:
- túlterhelt
- feszült
- fáradt
- fél
Ez életveszélyes.
– szögezi le Nemes Gábor szakszervezeti elnök.
Csak a szerencsének köszönhető, hogy nem volt eddig tömegbaleset a fővárosi közösségi közlekedésben – állítja közleményben Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, aki szerint egyre túlterheltebb, fáradtabb és feszültebb járművezetőkkel szállíttatja az utasokat BKV. A szakszervezeti vezető az elmúlt hónapokban többször is kifogásolta, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyeztetés nélkül a sofőrökre hárította saját kötelezettségeiből a jegyárusítást- és ellenőrzést úgy, hogy a végrehajtást az ígéretek ellenére a mai napig sem szabályozták egyértelműen.
A járművezetőknek korábban elsősorban a biztonságos utasszállítás és a menetrend betartása volt a feladatuk, néhány hónapja azonban a jegybevétel növelése legalább olyan elvárás velük szemben, mint a balesetmentes közlekedés. Jelenleg három ember helyett dolgozik minden egyes járművezető, minimális plusz pénz ellenében. A kezelhetetlen helyzetben azonban nem is elsősorban az anyagi elismerés, hanem a megnövekedett feladatok egyértelmű szabályozása és a feltételek biztosítása lenne a megoldás – mondja Nemes. Ráadásul a járművezetők a korábbinál többet dolgoznak, hogy változatlan szinten tartsák a fizetésüket, az új munka törvénykönyve (Mt.) ugyanis lehetővé teszi a munkaadóknak, hogy ne fizessék ki a munkaközi szünetet, s ezt a kieső pénzt valahol be kell hozniuk.
Az egyébként is kaotikus helyzeten csak ront a január elsejétől hatályos munka törvénykönyve, amely egyértelműen a munkaadónak kedvez, s a dolgozókat a munkaadó kényére, kedvére kiszolgáltatja. Ezzel is magyarázható, hogy a BKV-s járművezetők nemcsak egyre fáradtabban, hanem végtelenül feszült idegállapotban dolgoznak. A buszvezetők már betegállományba sem mernek elmenni, mert mióta az Mt. szabad kezet ad a munkaadónak, a BKV-nál az a gyakorlat, hogy a huzamosabb ideg távollevőktől elveszik a megszokott beosztásukat, s amikor visszatérnek, akkor bizonytalan időre, más viszonylatra, más útvonalra vezénylik őket. Sokan ezért inkább betegen dolgoznak, ameddig csak lehet.
Nemes szerint az elkeserítő helyzetet igen jól jellemzi, hogy BKV-s buszsofőrök egy közösségi portálon a napokban létrehoztak egy oldalt, ahová mindenki megírhatja a vele történt durva eseteket, leginkább a BKK szerintük jogszabályellenes utasításait, a szabálytalan ellenőrzéseket és az aránytalanul sok büntetést. Az EKSZ arra készül, hogy bemutassa: ha egyszerre több utas a járművezetőnél vesz jegyet, nagyobb címlettel fizet, s közben még számlát is kér a vásárlásról, akkor egyes viszonylatokon annyira feltorlódhatnak a járművek, hogy hosszabb időre lebénul a közlekedés. A figyelemfelkeltő akció célja, hogy kikényszerítsék a cégvezetésből a munka pontos szabályozását.