További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Száz-százötven taxis tüntetett csütörtök déltől: a Hősök terétől indulva hajtottak végig az Andrássy úton, hogy végül a Városházán átadják petíciójukat a főpolgármesteri hivatalban. A petíció lényege: csendes (nem rádiós, hanem GPS-alapú automatikus) címkiadás helyett félcsendeset követelnek.
Annyira lutri a tavaly szeptembertől bevezetett csendes címkiadási rendszer, hogy a taxisok már úgy köszönnek egymásnak, mint a bányászok: Jó szerencsét!
– mondta lapunknak Paszternák András, a tüntetésen résztvevő taxis. Hozzátette, hogy korábban mindig tudták mi a helyzet, mert a rádión ömlött az információ, hol van fuvar.
Most a semmibe kezdesz el dolgozni, nincs semmi info, nem tudod, mennyi cím van, nem tudod hova kell állni. bízol abban, hogy a GPS kidobja neked a fuvart.
– panaszkodott a taxis. A csendes címkiadás lényege, hogy a GPS-jeladóval rendelkező taxikat a számítógép rendeli hozzá a földrajzilag legközelebbi megrendelőhöz. Ez számos gyakorlati problémát okoz a taxisoknak. Nem tetszik nekik, hogy az új rendszerben már bárki beülhet egy taxiba, az évtizedek alatt megszerzett rutint, tapasztalatot dobhatják ki a kukába.
Elbutulsz, mert felejted az utcákat, ha nem hallod a rádión, és GPS alapján mész mindenhova.
– fejtette ki Paszternák András, aki közölte, hogy a tüntetésen többen is lettek volna, de volt cég, amelyik megtiltotta a taxisainak, hogy részt vegyenek rajta, egy másik pedig letakartatta a cégjelzést.
A BKK ugyanakkor azt állítja közleményében, hogy a taxisok és fuvarszervezők többsége egyetért a budapesti taxirendelettel. Eszerint a demonstráció oka a fuvarszervező cégek, illetve a cégek és a szerződéses taxis vállalkozásaik közötti feszültségből adódhatott. A taxirendelet alapján a taxizás hosszú idő után kiszámíthatóbbá, a rendszer átláthatóbbá és megbízhatóbbá vált.
Az úgynevezett „néma” (csendes) címkiadási rendszer rendeleti szabályozása megfelelő, nem állított végrehajthatatlan követelményeket a fuvarszervezők elé. A kifejlesztett programok teljesítik a rendeleti előírásokat, és a taxisok jelentős részének álláspontja szerint jól működnek, ennek ellenére előfordulhatnak egyes rendszereknél a használat tapasztalataiból eredően megismert és a fuvarszervező szolgálatok által végrehajtandó korrekciót igénylő problémák. A címkiadó rendszer kedvez az utasoknak, mert gyorsabban kapnak taxit; jó a taxisoknak, mert csökkenti az üres kilométerek mértékét, és jó a városnak, mert kevesebb az üresen kilométereket guruló taxi, tehát kevésbé terhelik a város levegőjét és foglalják el útjait, kisebb mértékben terhelik és akadályozzák autóbusz-forgalmi sávok forgalmát. Gazdaságos a vállalkozások részére, mert ugyanakkora bevételre kevesebb költség esik az üres futásra eső költséghányad jelentős csökkenése miatt.
– így a közlemény.