Kiírták a pályázatot a Széll Kálmán térre
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Budapesti Közlekedési Központ nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Széll Kálmán tér teljes körű átépítésének, felújításának kivitelezésére, tájékoztatta a cég lapunkat.
Ha minden jól megy, néhány hónappal az őszi önkormányzati választások előtt elkezdődhetnek a munkák, 2015 második felére teljesen megújulhat a tér. A Széll Kálmán tér teljes építészeti és közlekedési megújításon esik át:
- eltűnnek a hetvenes éveket idéző utcabútorok, gombák, telefonfülkék, különböző használaton kívüli tereptárgyak, megszűnik a használaton kívüli hurokvágány, és eltűnik a metróállomás toldaléképülete is
- új zöldfelületek lesznek viszont, és fasort is ültetnek
- javulnak az átszállási kapcsolatok
- átépülnek, akadálymentesek lesznek az autóbusz-végállomások és a villamosmegállók
- kerékpárutakat vezetnek át a téren, bérbringaállomás lesz
- előkészítik a a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomását
- egységessé válik a tér építészeti arculata
Rehumanizáció, épületkibontás, mozgó vízfelület!
A tér építészeti, arculati koncepciója modern eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel racionalizálja és humanizálja a teret. A metrólejárat épületét kibontja, áttekinthetővé teszi, az oldalsó épületszárnyakat elbontja. A téren szétszórt rendezetlen funkciókat egy új szolgáltatóépületben egyesíti a tér északnyugati részén, a mai busztároló helyén. A perontetők, a Várfok utcai rézsű hosszan elnyúló lépcsői a teret határozott formájúvá, ugyanakkor áttekinthetővé teszi. A tér belső, védett magjából minden irányban szabad átjárást biztosít, a burkolatba rejtett LED-világítású sávokkal vezetve a gyalogosokat. Kevés, de minőségi utcabútort és egyéb tereptárgyat helyez el a téren, amelyek egymás hatását erősítik (padok, rejtett pontfények stb.). A pihenő- és várakozóhelyeket a tér szélein helyezi el árnyékot adó facsoportokkal és néhány mozgó vízfelülettel kiegészítve.
Hogyvolt
A Széll Kálmán tér átalakításának első lépéseként 2011 első felében koncepcióterv készült, amit a Fővárosi Közgyűlés a 2011. augusztus 31-i ülésén fogadott el. Rögzítették a vezérelveket, a tervezési kereteket és a megvalósítandó elemeket. Ezt követően kiírták a tervező kiválasztására a közbeszerzési pályázatot, melynek ajánlattételi időszaka 2012. június 4-én zárult. A tervezési szerződés aláírása 2012 augusztusában történt a nyertes Főmterv Zrt.-vel.
A nyertes tervező feladata a budai fonódó villamoshálózat, valamint az ahhoz szorosan kapcsolódó Széll Kálmán téri rekonstrukció megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, valamint a fonódó villamosközlekedése kapcsán azoknak a további vizsgálatoknak az elvégzése, amelyek a korábban felmerült összes kérdésre választ adhatnak. A Főmterv Zrt. feladata volt továbbá egy városépítészeti és építészeti tervpályázat kiírása a Széll Kálmán térre.
A tervpályázat 2012 szeptemberében indult, az építész tervezőknek a pályázataikat novemberig kellett benyújtaniuk. A Finta Sándor fővárosi főépítész által vezetett, az érintett kerületek, az építészkamarák, a Főváros és a BKK szakértőinek részvételével működő bírálóbizottság 2012. december 11-én hirdette ki a pályázat eredményét.
A legjobb terveket az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. csapata készítette. Az ő feladatuk volt – a fenti megoldások továbbfejlesztésével a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeit felhasználva – a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve elkészíteni a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.