Minden készen van, kivéve körülbelül 300 villamos szerelését, tudtuk meg a BKK-nál, mikor arról érdeklődtünk, hogy áll a határidő napján a Futár projekt. A beruházás 97 százalékos készültségben van, de a villamosokkal a kivitelező Synergon késésben van, ezért a BKK kötbérezni fogja a céget.
A Futár történetében nem a mostani az első határidő-átlépés. A 7 milliárd forintos szerződés 2010. októberi aláírásakor a rendszer befejezését 2012 nyarára ígérték, ám nem készült el. 2012-ben egy konferencián már 2013 nyara volt a következő céldátum, a Futár azonban még mindig nem állt fel teljesen. Ugyanúgy, ahogy a mostani határidő lejártakor sem.
A csúszásokat idén januárban lapunknak azzal magyarázták, hogy menet közben cserélni kellett a (fogalmatlan) informatikai alvállalkozót, részben pedig azzal, hogy a villamosok felszerelése bonyolult hatósági engedélyeztetéssel jár. Információink szerint volt olyan villamos, ami képtelen volt lefutni az előírt 1000 km-es próbafutást az új berendezésekkel, mert mindig meghibásodott valamilyen (nem informatikai) okból. Most a villamosoknak körülbelül egyötödében van már benn a GPS-es rendszer.
Mi a FUTÁR?
A BKV-BKK új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszere. Három fő területen újítottak:
- a járműveket felszerelték GPS-szel, ahonnan dőlnek az adatok a központba, GPS-szel befolyásolják a közlekedési lámpákat a buszok előtt
- központosították a forgalomirányítást az adatok alapján, modernizálták a kommunikációt
- kijelzőket kaptak a járművek és a forgalmas csomópontok