Úgy látszik, megmenekült a villamostender
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A keddi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint 37 helyett 47 villamos érkezik majd Budapestre a következő években, és úgy tűnik, a már elveszettnek ítélt villamosbeszerzési 2007-2013-as uniós támogatás is megmenekült. A projekt hosszú kálvárián keresztül jutott idáig:
- az új villamosok beszerzéséről már 2012-ben döntöttek, a tendert 2013 elején kiírták
- a BKK első körben tavaly augusztusban hirdetett eredményt, de ezt a pályázatból elsősorban az offshore-gyanús hátterére való hivatkozással kizárt Skoda megtámadta
- A Közbeszerzési Döntőbizottság igazat adott a Skodának, hiánypótlást írtak elő, de így is a spanyol CAF nyert
- a döntés többszöri megtámadása miatt a projekt támogatása majdnem elúszott, annak ugyanis feltétele volt, hogy a járműveket 2015 év végéig le kell szállítani, a gyártást pedig csak a szerződéskötés után lehetett megkezdeni
Értesüléseink szerint a BKK egész márciusban tárgyalt a spanyol CAF-fal annak érdekében, hogy találjanak egy olyan konstrukciót, amivel meg lehet menteni a szoros határidő miatt veszélybe került uniós támogatásokat. Végül abban állapodtak meg, hogy a CAF felgyorsítja a gyártást, és 2015 végéig a villamosok „nagy részét” leszállítja, így lehívhatóak lesznek a 2007-2013-as támogatások. A spanyol cég cserébe azt kérte, a BKK hívjon le még 10 db rövid (34 méteres) villamost a 87 villamosra szóló szerződéses opcióból. Erről készült egy fővárosi előterjesztés is, amit a kormány el is fogadott.
Az újabb tíz villamost a 2014-2020-as forrásokból finanszírozzák majd, 99 százalékban EU-támogatásból. Így összesen 35 darab rövid és 12 darab hosszú CAF villamos érkezhet Budapestre.
A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg – döntően európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A nagyobb, a Combinóknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd.
Nem volt könnyű menet
A fővárosi villamosbeszerzési projekt támogatásáról 2012 novemberében döntött a kormány, a tendert 2013 februárban írták ki. A BKK tavaly augusztus 22-én a baszk CAF ajánlatát találta a legjobbnak: a cég 27 milliárdos ajánlata kedvezőbb volt a Siemensénél. Ezért a pénzért 25 darab rövidebb (34 méteres) és a 12 darab hosszabb (56 méteres) alacsonypadlós, hosszában átjárható villamost kap a BKK.
A másik három versenybe szálló gyártót, a lengyel PESA-t, a cseh Skodát és a svájci Stadlert különböző okok miatt kizárták. A döntést október 22-én a Közbeszerzési Döntőbizottság felülbírálta, és helyt adva az eljárásból kizárt Skoda jogorvoslati kérelmének, megsemmisítette a BKK korábbi döntését. A BKK-t egymillió forintra büntették.
A Skodának újabb hiánypótlási lehetőséget adtak, de a pályázat továbbra is érvénytelen volt, ezért a BKK tavaly decemberi döntése értelmében a CAF maradt a győztes. A Ganz-Skoda januárban újra megtámadta a BKK döntését, ezért újabb 45 napot kellett várni, hogy kiderüljön, hogy a KDB helyt ad-e a kérelemnek, mint azt tette októberben.
Márciusban a Városháza közleményéből kiderült: aláírták a szerződést a spanyol CAF-fal, 2015 őszén megérkezhetnek az első villamosok. A szerződés aláírása azáltal vált lehetővé, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság március 3-án elutasította a Skoda jogorvoslati kérelmét. A döntést a cég bíróságon támadta meg, de ennek kimenetele a BKK szerint már nem lehet hatással a szerződés teljesítésére.
A szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: ha lesz rá pénz, összesen akár 124 új villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten (az új megállapodás értelmében ebből a keretből hívunk le 10 rövid szerelvényt). A további 77 darab jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül lehetséges 20 olyan jármű vásárlása, mely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint.
Hasonló birkózás kezdődött a trolitenderen
Április 11-én a Közbeszerzési Döntőbizottság szintén a Skoda kérésére indított vizsgálatában elkaszálta a budapesti trolitendert, mert a kiírásban nem szerepelt dízelüzemű segédmeghajtás, csak akkumulátoros. A szűk határidők miatt ez azt jelentheti, hogy lőttek 3,4 milliárd forint uniós támogatásnak. A BKK vezérigazgatója a határozatot súlyos szakmai hibának nevezte.