Ezeket a BKV-járműveket mindenképp kerülje el a hőségben!

szauna
2015.08.06. 08:44
Ikarus 415-ös, Volvo 7900A hibrid, Metrovagonmas EV3 – vajon mi a közös bennük? Hát az, hogy ezek a fővárosi tömegközlekedés gőzkamrái! Megnéztük, hogy a BKK járművei miért akkor fűtenek, amikor a legkevésbé sem kellene. Meg fog lepődni, hogy miért változik szaunává a hármas metró, hát még azon, miért elviselhetetlen a hőmérséklet a vadiúj hibrideken!

Újra itt a hőségriadó, újra kezdődik az izzadás a BKV és a BKK járatain. Persze nem mindegyiken: sok járművön megfelelően működik a klíma, ahol pedig nincs, ott legalább enyhíti a forróságot az elhúzott ablakból érkező menetszél. 

Három járműfajta esetében azonban – hiába van az egyiken klíma, a másikon nagy ablak, vagy hiába fut a föld alatt – konstrukciós okokból van rohadt meleg.

Hibrid Volvo: büdös is, meleg is

A legelképesztőbb az új, méregdrága hibrid (elektromos-dízel) hajtású Volvo 7900A buszok esete.

A napokban az Omnibusz blog szerzője 45 fokot mért a légkondival ellátott high-tech jármű fedélzetén a 9-es vonalán, de számos olvasónk panaszkodott értetlenül az új Volvókra. A szakblog egyébként nincs két hete, hogy tesztelte a most érkezett buszokat, és a következőre jutottak:

Ezeknek a hibrid buszoknak két nagy ellensége van: a hőség és a dugó.

A buszt a megállóból ugyanis a villamos motor indítja, a dízel csak a 15-20 km/órás sebesség elérése után csatlakozik mellé. Az akkukat a fékezés tölti, de ha a dugóban toporgás (kevés és kicsi fékezés) miatt csökken a feszültség, akkor először a hőségben folyamatosan járó klímát kapcsolja le a busz. Innentől pedig elkerülhetetlenül jön az utasfőzés, behúzott (egyébként kisméretű) utastéri ablaknál teljes erővel, nyitottnál egy kissé kevésbé.

Non plus ultra: előfordul, hogy a lassú menet miatt lemerül a szuper akkumulátor, és a busz kénytelen büdös dízelüzemmódban pöfögni a dugóban a következő töltési lehetőségig. 

Melyik járatokat kerüljük el? A hibrid buszok főleg az 5-ös, a 7-es és a 9-es vonalon közlekednek.

Fékkel fűtő orosz metrókocsi

Érdekes a 3-as metró orosz szerelvényeinek esete is, hiszen a szellős metróalagútnak aránylag hűvösnek kellene lennie. Hát persze! Csakhogy a jelenleg közlekedő elavult metrókocsik mind gyorsításkor, mind fékezéskor jelentős hőt termelnek. Mint Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke elmondta, ennek az az oka, hogy a vontatómotorok, melyek elég nagy teljesítményüek (EV3-as szerelvény 24X72 KW, 81-es szerelvény 24X110KW), erősáramú ellenállások közbeiktatásával, illetve ezeknek az ellenállásoknak a fokozatos kiiktatásával gyorsítják  a szerelvényt.

Vagyis féküzemben a motorok generátorként működnek és a mozgási energiát szintén ugyanezeken az ellenállásokon keresztül alakítják át hőenergiává. Budapesten ez a hőterhelés azért is jelentős, mivel viszonylag rövidek az állomásközök, nem úgy, mint például a moszkvai metróban. Bíró szerint az alagút hőterhelését legalább 3-4 C fokkal megemelik az ilyen módon működő szerelvények, amiken természetesen nincs klíma, és a szellőzésük is elégtelen.

És akkor még nem beszéltünk a rendszeres időközönként jelentkező metrófüstölésekről.

Jó hír, hogy a vonal rekonstrukciója után várhatóan a modernebb hajtású szerelvények nem termelnek ekkora hőt, és a beszerelt korszerű szellőzőrendszer is csökkenteni fogja az alagút hőmérsékletét.

Melyik járatokat kerüljük el? A hármas metró teljes vonalát, amíg meg nem jönnek a felújított szerelvények.

Nem tévedésből fűt a jó öreg Ikarus

A legerősebben az az utas csodálkozhat, aki a BKV régebbi buszain utazva – jó esetben sarkig húzott ablakok mellett – azt tapasztalja, hogy 

a lábánál elhelyezett fűtőtestből úgy dől a forróság, mintha durva téli hideg lenne.

Ez a jelenség általában a 412-es, a 415-ös és a 435-ös Ikarusokon tapasztalható. Nem túlzás, a busz egyes részein akár hőgutát lehet kapni ilyenkor a hőségtől.

Nos, ezeken buszokon azért megy a fűtés nyáron is, mert a BKV karbantartása nincs a helyzet magaslatán és ha mondjuk kevés hűtővíz van a rendszerben, vagy elégtelen a hűtés, akkor a sofőrök kénytelenek kinyitni a fűtéscsapot, hogy a motor ne melegedjen túl, és ne főzze fel a hűtővizet. Ha ugyanis a hűtővíz végigáramlik az egész buszon, akkor jobban lehűl, mintha csak a motor körül keringene.

Aki ült már kánikulában régi Skodában vagy négyütemű Trabantban, annak ismerős lehet ez a fajta műszaki megoldás.

Melyik járatokat kerüljük el? Az Ikarus 415-ösök főleg Kelenföld térségében közlekednek, a 435-ösök is inkább Dél-Budán, vagy a 86-os vonalán.

Ön hol izzad a legjobban?

Ha ön hasonló jelenségeket tapasztal, esetleg fotója is van róla, ne legyen rest, és küldje el erre az e-mail címre beszámolóját, vagy képeit, hogy elkészíthessük a BKK hőtérképét!