További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Néhány hónapja a szentendrei HÉV-en a BKV még sötétben sem kapcsolja be a szerelvényeken a teljes világítást (pontosan a 24 fénycsőből 3-at kapcsolnak be). Központi utasítás lehet, mert szinte az összes szerelvény így közlekedik este (illetve az alagútba nappal is). Nem tudom megérteni, hogy miért bosszantanak ezzel több ezer embert naponta. Éppen ösztökélni kellene az embereket a tömegközlekedés használatára, amelynek egy kényelmi eleme például, hogy hazafelé olvashatunk a nem rövid úton, írta olvasónk.
Mint azt BKV-s belső forrásból megtudtuk, a problémát az okozza, hogy baj van az úgynevezett főinverterekkel, amiknek a javítását idén egy új cég végzi. (Az inverter alakítja át a feszültséget, hogy a kisebb feszültséggel működő berendezések, például a lámpák működni tudjanak.) Az eredeti BKV üzemeltetési utasítás szerint HÉV-szerelvényt ki sem lehet hozni a kocsiszínből, ha a háromból az egyik inverter kiesik (hosszabb szerelvény esetében hatból kettő). Nyáron mégis így, utasításellenesen, hiányzó inverterrel álltak ki a HÉV-ek, egészen addig, amíg egy főmérnöki utasításban hozzá nem igazították a szabályt az új helyzethez.
Az inverterprobléma pedig eszkalálódott, a szentendrei vonalon a szerelvényekkel sakkozgattak, hogy mindegyiken legyen legalább az alapvető működéshez szükséges darab. Ez ahhoz vezetett, hogy szinte egyen se maradt meg az összes inverter, a legkézenfekvőbb pedig az volt, hogy mindegyiken inkább a belső világításon spórolnak.
Választani kellett: vagy félhomályban vakoskodnak az utasok, vagy ki se áll a HÉV.
– mondta forrásunk.
A Sziget alatt presztízskérdés volt a szentendrei HÉV-en megfelelő világítás, ezért abban az egy hétben más vonalakról hozak át invertereket, így addig a ráckevei vagy a gödöllői HÉV borult félhomályba. A rendezvény elmúltával a szentendrei utasok boronghattak újra a szürkületben.
Egy levélírónkat, mint írta, a megkérdezett kalauz úgy tájékoztatta, hogy a világításhoz szükséges alkatrészeket egy lakótelepi lakásban barkácsolják, ezért ami elkészül, az is felmondja a szolgálatot hamar. Mint megtudtuk, az inverterek javítását tavaly év végéig egy ráckevei cég végezte, idén azonban új kézbe került.
A BKV kérdésünkre elismerte, hogy az inverterek hiánya a belső világítás korlátozásához vezetett, de mint írták, annak érdekében, hogy a helyzetet a lehető leghamarabb megoldják, emelt műszaki tartalmú, általános felújítást kezdtek a főinvertereknél. Egyre több szerelvényen hárították el a hibát, így szeptember közepe óta az esti órákban szinte az összes forgalomba adott jármű teljes értékű belső világítással rendelkezik.
A "szinte" ebben az esetben azt jelenti, hogy három vonatból kettőn van világítás, de mint azt múlt pénteken és a hét elején tapasztalta, minden harmadik vonaton még mindig homály uralkodik (az utastérben 9 lámpatestből 3 működik, azaz 33%-os a világítás).
A BKV közölte még, hogy több mint 30 éves, elavult inverterek intenzív javításától várhatóan megszűnik ez a kellemetlen helyzet. Az igazi megoldás az inverterek cseréje lesz, ezt egy idén induló üzembiztonsági korszerűsítési program keretében oldják majd meg, de azt nem tudni mikorra.