További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Hiába jelentette be Tarlós István főpolgármester a napokban, hogy nem műszaki hiba, hanem kettős emberi mulasztás okozta az egyik CAF villamos november 9-i balesetét, a vizsgálat még nem zárult le, erősítette meg az Origónak a BKK. A rekordhosszú villamost kivonták a forgalomból, jelenleg is hatósági zár alatt áll, a baleset okairól pedig mást mond a BKK és a BKV.
Bár a balesetet még vizsgálják, lapunk több forrás alapján megpróbálta rekonstruálni a történteket.
Több forrásunk is egybehangzóan állítja, hogy a baleset fő okozóját, a sínféket (ez a villamos vészféke) induláskor tesztelte a vezető, és az működött. A baleset helyszínén, a Hengermalom úti kanyarban (szakzsargon szerint ívben) a BKV egy csikorgásgátló rendszert tesztelt már egy ideje, amiről korábban beszámoltunk. A spéci kenőberendezés hatására a kerekek fékezésnél valószínűleg leblokkolhattak, és álló helyzetben csúszhattak tovább.
Ilyen esetben még nincs gond, mert a vezető működésbe hozhatja a sínféket (azaz a vészféket). Csakhogy a sínféket vezérlő automatika az eredeti programozás szerint állás közben akkor sem kapcsol be, ha egy stadion biztatja. Mivel a kerekek álltak (blokkolva csúsztak), az automatika úgy döntött, hogy nem kell sínfék, a villamos pedig nem csökkenő sebességgel szépen belecsúszott az előtte állóü Tatra villamosba. Úgy tudjuk, hogy a szoftverhibát a gyártó gyorsan kiküszöbölte.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálata jelenleg is folyik az ügyben, de mást vall az okokról a BKV és a BKK.
A BKV nem szeretné, hogy a járművezető vigye el a balhét, mert először is tesztelte a berendezést, másodszor pedig a remízben ez a hiba valószínűleg ki se jött volna, akármit is csinálnak. Ezért a cég szerint a CAF a hibás az ügyben.
A BKK nem szeretné, hogy a CAF legyen a bűnbak, mert csúszna a közös projekt, és meginogna a villamosba vetett közbizalom is. Ezért arra terelnék az ügyet, hogy a baleset emberi mulasztás miatt következett be, például nem megfelelő tesztelés, vagy az üzembe helyezés.
A szkandert a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálata dönti majd el, de annak egyhamar nem lesz vége.
Frissítés: A fővárosi önkormányzat szerint minden rendben a BKK és BKV között
A fővárosi önkormányzat közleménye szerint a BKK és a BKV között nincs konfliktus, teljes együttműködésben kezelik a CAF-ügyet. A két társaság valamennyi érintett szervezet bevonásával, teljes körű vizsgálatot folytatott le, amelynek során kiderült, hogy az esemény alapvetően emberi mulasztás miatt következett be. A vizsgálat eredménye szerint a baleset nem vezethető vissza a fékrendszerben, vagy a járművezérlő rendszerben megjelenő meghibásodásra. A hosszú, 56 méteres villamosok esetén a tesztek az NKH írásos döntésének kiadását követően folytatódhatnak. Ezek a vizsgálatok már nem a bekövetkezett eseményhez kötődnek, hanem a villamosok forgalomba állásához kapcsolódó normál ellenőrzési folyamat részei.