Lévén, hogy munkahelyem nem messze helyezkedik el a Kossuth Lajos utca - Váci utca kereszteződésétől így egy igen érdekes és egyben veszélyes jelenségre lettem figyelmes, írta lapunknak Róbert. Történt ugyanis, hogy a zebrán átkelve, az arra éppen kikanyarodó autós hangos dudaszó kíséretében sürgette, miközben a gyalogoslámpa zöld volt.
Szerinte viszont piros és bármily meglepő mindkettőnknek igaza lett, ahogy az a lenti egy nappal később készült videón is látszik. Ugyanis az egyik zöldet mutat a másik pirosat, és ez nem egyszeri alkalom, hanem állandó.
- tette hozzá.
Utánanéztünk, és valójában nem lámpahibáról van szó, akármennyire is úgy tűnik első pillantásra.
A kulcsszó: a járdasziget
A BKK 2014 tavaszán indította el a Bajcsy-Zsilinszky út és az Alkotmány utca azt a kísérleti lámpaprogramot, ami az úgynevezett gyalogos zöldhullámot biztosítja olyan hosszú átkelőhelyeken, ahol középen járdasziget is van.
A program lényege, hogy a lámpa addig mutatja a zöld jelzést, amíg a gyalogos még biztosan átér a járdaszigeten túl is az úton. Ha nem, akkor pirosat ad, annak ellenére, hogy a szemből még éppen befutó gyalogosoknak zöld jelzés van. Ezzel megakadályozható, hogy a járdaszigeten ragadjanak a gyalogosok, ami mindenképp veszélyesebb, mint az út szélén álldogálni.
A kísérleti program bevált, és a BKK azóta több helyen alkalmazza ezt a módszert, többek között a Kossuth Lajos utca - Váci utca kereszteződésében is. Mindamellett, hogy a program hasznos, mint látjuk Róbert esetéből, azért félreértésekre is alkalmat adhat.
A dél-amerikai módszer: Fuss, ha drága az életed!
Chilében, Santiagóban és Copiapóban találkoztam nemrég egy sokkal szórakoztatóbb formájával a gyalogos lámpáknak, de állítólag Peruban is hasonló elven működnek.
A zöld lámpa mellett itt egy kiegészítő lámpa mutatja a pirosig hátralevő időt, másfelől a zöld gyalogos figura az idő fogytával kényelmes túratempóból egyre gyorsabb futásba megy át, mint aki hangosan röfögő kamionok elől menekül.
Melyik verzió a legszimpatikusabb?