Fideszesek lobbiharca bénítja a metrópótlóbusz-tendert
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A dolgok normális rendje akkor borult fel, amikor a kormány májusban egy határozattal megakadályozta, hogy a főváros a BKV-val karöltve megvegye azt a 150, meglepően jó áron elérhető lengyel (Solaris) és magyar (Mabi-Bus) új buszt, amik nyertek az erre kiírt tenderen. A kormány prominensei ezután többször is kijelentették, hogy a vásárlás azért nem jó, mert inkább magyar buszokat kell venni a célra, a magyar buszgyártást fellendítendő. Ez azért volt meglepő indoklás, mert a határozat miatt a magyar Mabi-Bus buszait sem tudta megvenni a BKV. Ekkor már lehetett sejteni, hogy a kormányzat sem egységes a kérdésben.
Az egész buszügy akkor kezdett érdekessé válni, amikor ezután a kormány bejelentette, hogy igazából kiszervezés, azaz külső szolgáltató bevonásával lehet megoldani legjobban a kérdést. Azaz a BKK írjon ki a metrópótlás elvégzésére egy tendert, és a győztest bízza meg a buszok megvásárlásával és üzemeltetésével. Arra, hogy miért jobb a szolgáltatás kiszervezése, csak az a magyarázat érkezett, hogy így majd fellendül a magyar buszipar. Hogy hogyan, az titok maradt.
A kiszervezést a főpolgármester az utolsó percig ellenezte, egy BKV-s tanulmányt lobogtatva a kezében, ami szerint a kiszervezés 23 milliárd forinttal drágább tízéves viszonylatban a BKV-nak, mint a 13 milliárd forintos buszvásárlás. A konstrukcióba Tarlós és a fővárosi közgyűlés végül csak úgy ment bele, hogy a kormány vállalja a milliárdos többletköltség kifizetését.
Csakhogy nagyon úgy tűnik, nemhogy drágább lesz tízmilliárdokkal a metrópótlás, hanem magyar busz se lesz benne egy szál se. Úgy tudjuk, a BKK a napokban jelezte a szolgáltatási tenderen indult cégeknek, hogy szeptember 11-ig mutassanak be gyártói kötelezettségvállalást, ami szerint 5 hónap alatt forgalomba tudnak állítani 50 buszt, további két hónap alatt még 50-et, és még további két hónap alatt a maradék 50-et.
Ilyen feszes ütemtervet és szigorú kötelezettséget csak néhány nagy európai buszgyártó képes vállalni, de még nekik is necces. A jelentkezők ráadásul nemrég szembesültek azzal a rég hangoztatott érvvel, hogy a buszvásárlásra csak úgy kapnak hitelt a bankoktól, ha nagyon erős, megbízható buszgyárak buszait (elsősorban Mercedes vagy MAN) veszik meg. Ezeket fedezetként ugyanis jó áron tovább lehet értékesíteni, ha bedőlne a projekt.
Érdekkörök 1: Varga és a Mabi-Bus
Valószínűleg az említett, forgalomba állítási ütemtervről szóló BKK-s levélen bőszült fel Varga Mihály gazdasági miniszter, és ragadtatta magát arra a kijelentésre, hogy a főpolgármester nem ura a saját cégének. Annak, hogy Varga a Mabi-Bust támogatja, már számos jele volt, még a cég egyik új fejlesztésű buszának a volánja mögé is beült a sajtó jelenlétében egy rendezvényen.
![Mabi-Bus a BKK járatán](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1264/12649/126496/12649692_ec3a82bc12487f5a35fee05add9013cc_wm.jpg)
A Mabi-Bus sokáig favoritnak számított a BKK-nál, hiszen már több tucat buszt szállított le, és a metrópótló tendert is részben ez a cég nyerte korábban. A baj ott kezdődött, hogy kiderült: a lengyel Solaris olyan dömpingárat ajánlott a metrópótló buszokra, hogy aláment az amúgy nem drágának számító magyar busz árának is. A BKV ekkor egy csökkentett mennyiség megvételére tett ajánlatot a Mabi-Busnak, ám annak vezetője hisztérikusan reagált, és minden politikai szinten elkezdett panaszkodni a BKV-ra és a fővárosra. Panasza a gazdasági minisztériumban talált meghallgatásra, máshol inkább ellenérzést váltott ki.
Érdekkörök 2: Rogán–Habony–Tombor és a Budapest-Busz
Azt már korábban lehetett tudni, hogy a kormány erős felügyeletet szeretett volna gyakorolni a főváros és bizniszei felett. Ezzel a feladattal információink szerint Tombor András, Orbán Viktor korábbi tanácsadója, Habony Árpád (Orbán mostani tanácsadója és Tombor adósa), valamint becsatlakozva hozzájuk Rogán Antal volt belvárosi polgármester, jelenleg Orbán kabinetfőnöke kezdett foglalkozni. Többen őket sejtik az összes fővárosi közbeszerzést magához ragadó Közbeszerzési Kft. felállítása mögött. Az elmúlt két évben több hozzájuk köthető ember ejtőernyőzött a BKK felelős posztjaira is.
Értesüléseink szerint a metrópótlás kiszervezését is ez a kör találta ki. Iparági információk szerint a szolgáltatási tenderen induló cégek közül a frissen alakult nyíregyházi Budapest-Busz Zrt. köthető hozzájuk. A Budapest-Busz tulajdonosa a nyíregyházi Járku Tamás, aki Trans-Tour nevű cégével helyközi buszjáratokat üzemeltet a térségben. A buszágazatot ismerők közül sokan a Budapest-Busz győzelmére tennének, ha fogadniuk kellene, ki viszi el a metrópótlási bizniszt.
Érdekkörök 3: Pintér és az ITK Holding
A Debrecenben néhány éve tömegközlekedési szolgáltatást végző Inter Tan-Ker (ITK Holding) is indult a metrópótlásért. Az ITK Holding vezérigazgatója Kossa György, volt katasztrófavédelmi dandártábornok, akit Pintér Sándor belügyminiszter nevezett ki például a vörösiszap-katasztrófa után a Mal Zrt. állami felügyeletét ellátó bizottságot vezetésére, ezért többen ilyen irányú kormányzati hátszelet sejtenek mögötte.
![ITK busz Debrecenben](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1264/12649/126497/12649706_1e46704ca5e5006a0b379591d060e9d1_wm.jpg)
Az ITK Holding sem esélytelen a metrópótlásért folyó versenyfutásban. Augusztusban sokan felkapták a fejüket, amikor a cég szándéknyilatkozatot írt alá a Mercedes buszok gyártását is tulajdonló EvoBus GmBH hazai vezérképviseletével buszok fejlesztésére és gyártására. Hoppá, meg is van a metrópótlásra gyártandó magyar busz, gondolhatták sokan. De nem, a két cég nem városi, csuklós buszokat fog gyártani (egyszer, a jövőben), hanem elővárosi és helyközi buszokat. A Mercedes-kapcsolat miatt azonban többen is azt gondolják, hogy a Mercedes legutóbbi kecskeméti nagyberuházásáért a háláját most ezen a cégen keresztül rója le a kormány, méghozzá 150 új Mercedes busz vásárlásával.
Meg kell említeni, hogy a fenti társaságok mellett még a VT Arriva is versenyben van a szolgáltatásért, ráadásul ez a cég több mint kétszáz járatot üzemeltet Budapesten.
Mi lesz, és mi nem lesz?
Ami biztosan tudható:
- Metrópótlásra alkalmas, csuklós városi buszt Magyarországon jelenleg csak a Mabi-Bus gyárt, ám a céget kigolyózták a bizniszből, sőt, hamarosan lehet, hogy be is adja a kulcsot. Magyar buszt tehát a jelenlegi esélyek szerint majd akkor lát az Üllői út, ha piros hó esik.
- A BKV kigolyózásával egy olyan szolgáltató érkezhet a bonyolult és precizitást igénylő metrópótlás elvégzésére Debrecenből vagy Nyíregyházáról, aminek nagyvárosi tapasztalata szinte semmi sincsen.
- Mindezt legalább 20 milliárd forinttal drágábban.
Persze aggódni sem kell nagyon a buszok miatt, hiszen magára a 3-as metró felújítására kiírt tender, így az egész rekonstrukció is csúszik.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
A Demokratikus Koalíció kezdeményezi a fővárosi frakcióvezetők összehívását Rákosrendező ügyében
Tartanak attól, hogy a terület kálváriája a Mini-Dubaji elkaszálásával sem ért véget.
február 11., 14:57
- Belföld
Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége
Tíz település kifogásolt minősítést kapott.
február 11., 15:25
- Belföld
Óriási vita a stúdióban, kitiltották Deák Dánielt az ATV műsorából?
„Ide nem jössz többet” – csattant fel a műsorvezető.
február 11., 14:24
- Mindeközben
Széki Attila Curtis: Tényleg jó nagy f*szságokat csináltam, amik biztos, hogy nem követendő példák
tegnap, 20:32
- Címlapon
Európai válságtalálkozó: Európa magát se tudja megvédeni, hogyan védene meg másokat
Tíz ország vezetője ült össze Párizsban, hogy megtárgyalják Donald Trump amerikai elnök béketervét.
tegnap, 16:49
- Belföld
Orbán Viktor döntött Rákosrendezőről, Lázár János és Karácsony Gergely is érintett
Az építési és közlekedési miniszter rögtön meghatározta az első lépést.
február 11., 16:06
- Belföld
Vérfagyasztó mészárlást rendezett, két idős asszonyt végzett ki az encsencsi rém
A rendőrség szokatlan részletességgel számolt be az esetekről.
február 11., 14:35
- Belföld
Megérkezett a kormány válasza: Guruló dollárokból megrendelésre hazudik a Transparency
Szerintük a szervezet a Soros György és a demokraták által pénzelt hálózat része.
február 11., 15:08
- Címlapon
Több ember megsérült a torontói légiszerencsétlenségben
A Delta Airlines gépe leszállás közben borult fel.
tegnap, 22:36
- Belföld
A MÁV szerint műszaki meghibásodás okozhatta a Keleti pályaudvaron történt mozdonytüzet
A tűz keletkezésének pontos okát továbbra is vizsgálják.
február 11., 17:05
- Belföld
Magyar Levente: Ukrajna hátba szúrta Magyarországot
A parlamenti államtitkár Kijevbe utazik, hogy magyarázatot kérjen.
február 11., 11:59
- Címlapon
Az orosz katonák béke helyett gyilkolnának
Oroszország totális győzelmét akarják látni.
tegnap, 21:45
- Mindeközben
Kálloy Molnár Péter az Eddie Redmayne-nel való forgatásról: Nagyon jókat tudtunk beszélgetni, öröm volt a közös munka
tegnap, 19:32
- Belföld
Az Orbán Viktorhoz látogató Alice Weidelnek üzent a Labrisz Leszbikus Egyesület
A magyar kormányfő először fogadja a szélsőjobboldali AfD kancellárjelöltjét.
február 11., 07:48
- Belföld
Érkezik a hidegbetörés, Valentin-napon akár havazhat is
Épp az anticiklon peremén helyezkedünk el.
február 11., 05:55
- Belföld
Forgalommal szemben akart haladni egy autós az M85-ös úton, de az útellenőrök hamar kapcsoltak
A sofőr nem értette, mi a probléma.
február 11., 12:52
- Belföld
Szabálysértések sorozatát követte el egy audis, és még neki állt feljebb
Záróvonal-átlépés, jobbról előzés leállósávban és büntetőfékezés, mindez másodpercek alatt.
február 11., 17:43
- Belföld
Vitézy Dávid a 34-es és 106-os buszok sűrítését javasolta a Flórián téri felüljáró felújítása miatt
Jelentős korlátozások lépnek érvénybe az óbudai térségben.
február 11., 18:07
- Belföld
Menczer Tamás: Amíg Orbán Viktor vezeti Magyarországot, ez nálunk soha nem fordulhat elő
Magyarországot meg akarják őrizni magyar országnak.
február 11., 09:06
- Mindeközben
Hatalmas feltűnést keltett Vera Wang a BAFTA-gálán, nem sokat takart a 75 éves divattervező ruhája
tegnap, 17:02
- Címlapon
Hipersebességre váltott a szegedi BYD építése: az e-autógyárnak túl magasak az uniós vámok
A gyár a tervezettnél hamarabb kezdheti meg a működést.
tegnap, 20:40
- Belföld
Mutatjuk, mikortól és hogyan változik a közlekedés a Flórián téri felüljárók felújítása miatt
Őszig tart a felújítás, a BKK figyelmezteti az autósokat.
február 11., 09:48
- Belföld
Megvannak a rendőrségi felelősök a meggyilkolt japán nő ügyében
A belső vizsgálat mérlege: hat fegyelmi, egy áthelyezés, egy felmentés, az admint leváltották.
február 11., 10:53
- Belföld
Letartóztatásban maradhat az óbudai polgármester
Javaslatot tett az ügyészség, de a bíróság dönt.
február 11., 11:56
- Belföld
Szabályosan halálra kínoztak egy rabot a társai a börtönben
Éheztették, túlevésre kényszerítették, majd kegyetlenül összeverték.
február 11., 11:17
- Belföld
Egyre jobban keresnek a városi önkormányzati képviselők, többszörös emelés is előfordult
Emelkedtek a tiszteletdíjak.
február 11., 10:07
- Címlapon
A volt vezérkari főnökök sem kímélik Ruszin-Szendi Romuluszt
Magyar Péter is reagált a közleményre.
tegnap, 16:35
- Címlapon
Lázár János kilátásba helyezte a Strabag Magyarországról történő kitiltását
A nagy vihart kavart M30-as autópálya verte ki a biztosítékot.
tegnap, 20:06
- Belföld
Elfogták a tápiószentmártoni férfit, aki kislányokat erőszakolt meg, és korábban egy kisfiú fejét is levágta
A bíróság elrendelte a letartóztatását.
február 11., 16:03
- Belföld
Megrugdosta és fojtogatta a buszsofőr a részeg, agresszív utast Szolnokon
A jármű vezetője ellen garázdaság miatt eljárás indult.
február 11., 06:10
- Mindeközben
Friss felvételek készültek a 87 éves Jack Nicholsonról, akit évek óta nem láthattunk
tegnap, 14:57