Okosautók, robottaxik: hogyan készül Budapest a nagy átalakulásra?

tarlos taxi
2016.09.14. 15:03
Az automatizálódó városi közlekedés előszele már megcsapta a magyar kormányt is, nemrég Orbán Viktor miniszterelnök és Varga Mihály gazdasági miniszter is a most bekövetkező technológiai forradalomról beszélt. Budapest vezetése egyelőre még nem szólalt meg, sőt rövid távon mintha inkább az ellenkező irányba tartana. A BKK szerint 14 éven belül nem nagyon lesz itt semmi komoly változás.

A Google önvezető autóit már mindenki ismeri, egy svájci városban elindultak az első menetrend szerinti önvezető kisbuszai, egy amerikai kisvárost Uberville-lé alakít az Uber, a Google a Waze alkalmazással beszáll az autómegosztásos taxibizniszbe: minden közlekedési szakértő egyetért abban, hogy az automatizált közlekedés forradalmának küszöbén állunk. Magyarország egy zalaegerszegi autótesztpálya építéséről döntött nemrég, ahol lehetőség lesz az önvezető járművek tesztelésére. Orbán Viktor szerint ez lesz a legnagyobb ilyen pálya 500 kilométeres sugarú körben a régióban. 

Szakmai körökben és konferenciákon egyre többet beszélnek itthon is az önjáró autók elterjedéséről, mint az e-mobilitás következő lépcsőjéről, de konkrétumok nélkül. Szakértők megegyeznek abban, hogy a téma izgalmas, de itthon jelenleg csak kinyilatkozások vannak kutatások, háttérmunka nélkül. Pedig ezekre nagy szükség lenne. 

Egy nemrég az Indexen is bemutatott átfogó külföldi kutatás szerint:

  • A döntéshozók hatvan százaléka hiszi, hogy 2025-re legalább egy olyan város lesz a világban, amely kitiltja a hagyományos autókat, mert akadályozzák az önvezető autók forgalmát.
  • Az önjáró autók és taxik elterjedése hatvan százalékkal csökkentheti az autók számát az utcákon, és 90 százalékkal lehet kevesebb baleset az utakon.
  • A városi lakosság 58 százaléka próbálna ki önjáró autót, a potenciális vásárlók hajlandóak ötezer dollárral (1,4 millió forint) többet fizetni egy önjáró autóért.

Megkerestük a BKK-t, ismerik-e a fenti tanulmányt, és hogyan készül fel a cég főváros a közeledő technológiai forradalomra. A válasz szerint a BKK nemzetközi információ- és tapasztalatcsere szintjén évek óta foglalkozik a témával. A tanulmányt korábban nem ismerték, de áttekintették, és megállapításaival, ajánlásaival alapvetően egyetértenek, némi kiegészítéssel: 

A tanulmány összefoglalja azt az önkormányzati közlekedésmenedzsment rendszert, amely segítheti az önjáró járművek elterjedését. A BKK szerint ennek egyes elemeivel kapcsolatos fejlesztések Budapesten is megtörténtek, vagy folyamatban vannak (utazástervező, integrált jegyrendszer, utastájékoztatási rendszer, értéknövelt szolgáltatások, ügyfélközpont, egységes forgalmi modell, igényvizsgálatok, behajtási korlátozások, parkolásfejlesztés).

Más elemek tekintetében jelentős elmaradásban van Budapest (pl. adatgyűjtés, szenzorok, adattárház, dinamikus díjszabás, igények előre becslése), az ezzel kapcsolatos fejlesztési irányokat, trendeket, technológiákat és legjobb gyakorlatokat nemzetközi szakmai kapcsolatokon próbálja a BKK figyelemmel kísérni.

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi fővárosi közlekedéspolitikai elképzelések mennyire veszik figyelembe a várható folyamatokat, a BKK azt válaszolta, hogy a Balázs Mór-terv időtávja 2030, 14 éves távlatban pedig – a hazai realitásokat is figyelembe véve – nem várható a fővárosban az önjáró üzemnek a széles körű elterjedése.

Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezetője, a Közlekedési Múzeum igazgatója szerint az önvezető autók megjelenése nem egyszerűen azt változtatja meg, ahogyan vezetünk, hanem azt, ahogy az autó beépült az életünkbe. Több generáció számára alapvetés, hogy az autó tulajdont jelent, még akkor is, ha a legtöbben csak napi 1 órát ülnek benne. A taxitól jelenleg sokan idegenkednek és még többen drágállják. De.

Nagyon olcsó lesz a robottaxi

A mostani állapoton gyökeresen változtathat az önvezető autók forradalma, ugyanis a jelenleg ezeket fejlesztő cégek (köztük a Google és az Uber) terve az, hogy az önvezető autók megjelenésével az autózást magát is újrapozicionálják az életünkben, és alapvetően az önvezető taxik felé tereljék át a mai autóforgalmat. Vitézy szerint a taxizás a járművezető (mint legnagyobb költségelem) eltűnésével lényegesen olcsóbbá válhat. Elektromos önvezető taxikkal a mai kilométerdíjak töredékéért lehet majd ezeket az autókat használni, és ahogy ennek következtében a mai taxikhoz képest tömegesen terjednek el, és a várakozási idők még a külvárosokban is 1-2-3 percre csökkennek, drasztikusan fog megváltozni a közlekedés mai egyensúlya.

Az önjáró autók elterjedésében a komoly korlátot már nem a technológia jelenti: sok technológiai fejlesztés és tesztelés áll előttünk, de a fenti leírás nem utópia. Azt azonban megmondani, hogy 5 vagy 15 év múlva robban be tömegesen az önvezető taxi a mindennapjainkba, ma még igazán nem lehet. Rengeteg múlik a különböző szabályozói, iparági, felhasználói döntéseken, és az első gyakorlati tapasztalatokon. 

Vitézy úgy gondolja, hogy az új technológia bizonyosan átalakítja azt, amit a közterületekről gondolunk. Sokkal kevesebb parkolóhelyre lesz szükség, ha a mai autóforgalomnak akár csak a fele önvezető taxikká válik, és nem kell a célpontunknál az autót is magunkhoz közel tárolni, hanem amikor újra útnak indulunk, hívunk egy másik önvezető járművet. A nagyvárosainkban a parkoló autók elképesztő mennyiségű közterületet foglalnak, elég, ha Budapest belvárosára – VI., VII. és VIII. kerületére – gondolunk. Az ingatlanokon kialakított parkolók is megkérdőjeleződnek. Ma már erősen kétséges, hogy van-e értelme amúgy 30 éves távon megtérülő mélygarázsokat építeni, akár magán-, akár közpénzből.

A kerékpár népszerűsége nem csökken

A kerékpározásra érdemi hatása nem lesz az önvezető technológiának, hisz a biciklinek a gyorsasága és az az előnye, hogy egyesíti a testmozgás és a közlekedés időigényét, megmarad, mondja Vitézy. A tömegközlekedés viszont történelmi kihívás elé kerül. Vélhetően a külvárosi, kertvárosi ráhordó buszjáratok és a ritka, a valós közlekedési igényeket kiszolgálni nehezen tudó járatok helyét előbb-utóbb önvezető taxik, önvezető igényalapú kisbuszok veszik át.

Abban megoszlanak a vélemények, hogy a tömegközlekedési gerinchálózat meddig és hogyan élheti túl az átalakulást. Vitézy azokkal ért egyet, akik szerint Budapesten a metróhálózat és a kulcsfontosságú villamosvonalak helyét 30-40 éves távlatban sem veszi át az önvezető taxizás, hiszen a parkolás miatt felszabaduló közterületet nem érdemes az autóforgalomnak átadni. Így viszont az önvezető taxik is szembesülnek azzal, amivel a mai autóforgalom is: a történelmi belvárosban mindenkit egyénileg szállítani nincs elegendő közterületi hely.

Vitézy szerint az egyéni, saját tulajdonú autó használata fokozatosan vissza fog szorulni. Eleinte csak egy, az olcsóbb önvezető taxik piacnyerése által vezérelt átalakulás várható. Ha ez magával hozza a várt hatást, szép lassan a saját tulajdonú autózás drágulni fog még a maihoz képest is, és a saját autó részben luxuscikké válik (sportkocsi, speciális luxusautó stb.), részben olyan célra marad meg, ahol a kihasználtsága magas (munkaeszközként használt autók).

Következő lépésben pedig az ember által vezetett autók akadályt képeznek majd, hiszen az önvezető autók egymással sokkal hatékonyabban tudnak kommunikálni, jobban kihasználják az útfelületet, elkerülik a balesetet. A járművezetői rutin is kopik majd, és valamikor a jövőben az ember által vezetett közúti gépjárművek, szabályozással is, eltűnnek az útjainkról. Hogy mikor, ebben a tekintetben ma nem lehet becslést adni, de ez a technológiai fejlődés várható útja.

Lisszabonban kicsit tovább jutottak a vizsgálatban

Portugáliában nemrég azt vizsgálták meg, hogy a körülbelül félmilliós fővárosban, agglomerációval együtt 2,8 millió lakossal, mennyi robottaxi tudná kiszolgálni az utasok igényeit. A közepes méretű városban 1000 lakosra 217 autó jut, és ez az arány globális viszonylatban alacsonynak mondható. Lius Martínez és munkatársai többféle modellt állítottak fel. Amennyiben teljesen megszűnne a tömegközlekedés, a mostani 203 ezer autó helyett elegendő lenne 26 ezer, robotsofőr által vezetett taxi. Ha viszont a város megtartaná a villamosait, akkor nagyjából 21 ezer autó is elég lenne.

A reggeli csúcsforgalomban most körülbelül hatvanezer autó jár a lisszaboni utcákon. Ez mindjárt a harmadára csökkenne, tehát sokkal gyorsabban lehetne haladni, mint most, és az úthálózatot kisebb terheltségre lehet átméretezni. A parkolóhelyek száma is drasztikusan csökkenthet. Lisszabonban most 160 000 parkolóhely van, ebből a kutatók számításai szerint bőven elég lenne 8900-et megtartani. Az már tényleg csak hab a tortán, hogy a robottaxik nagy része sokkal kisebb lehet a mai autóknál, hiszen az autók többségében ma is csak egy-két ember ül.

Mit nyerne a robottaxikkal Lisszabon? A város körülbelül 170 futballpályányi területet a parkolóhelyek felszámolásával, a lakosok többórányi szabadidőt, mert a vezetés helyett mással foglalkozhatnak, és amennyiben az autók elektromos hajtásúak, még a levegő minősége is drámaian javulna.

(Címlap és borítókép: Az eredeti kép Az emlékmás (Total Recall) című filmből van. Illusztráció: szarvas / Index)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
Szalay-Bobrovniczky Kristóf: A vezérkari főnökök a mindenkori magyar kormányhoz lojálisak

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: A vezérkari főnökök a mindenkori magyar kormányhoz lojálisak

A honvédelmi miniszter szerint a honvédség mellőzi a pártpolitikát.

február 18., 12:41

  • Belföld
A világ 20 legjobbja közé került a Corvinus egyik képzése

A világ 20 legjobbja közé került a Corvinus egyik képzése

A Quacquarelli Symonds két elismerésben részesítette az intézményt.

február 18., 11:06

  • Belföld
Tiborcz István a 444-nek beszélt az Elios-ügyről és a Direkt36 dokumentumfilmjéről

Tiborcz István a 444-nek beszélt az Elios-ügyről és a Direkt36 dokumentumfilmjéről

Szerinte a cáfolatok nem érdeklik a lapokat.

49 perce

  • Belföld
Magyarország legismertebb korrupciós perének elsőrendű vádlottja hatalmas összeget keresett a börtönben

Magyarország legismertebb korrupciós perének elsőrendű vádlottja hatalmas összeget keresett a börtönben

Most ebből váltaná ki a lefoglalt vagyontárgyait.

február 18., 11:14

  • Belföld
Rablásért kaphat fegyházbüntetést egy kiskunmajsai férfi

Rablásért kaphat fegyházbüntetést egy kiskunmajsai férfi

A vádlott egy siketnéma férfit is kirabolt.

február 18., 12:26

  • Belföld
Jegesmedveikrek születtek a Nyíregyházi Állatparkban

Jegesmedveikrek születtek a Nyíregyházi Állatparkban

A bocsok egészségesek, és hamarosan a látogatók is láthatják őket.

február 18., 12:51

  • Belföld
Iskolai mészárlásra készült egy diák Vas vármegyében, a TEK kommandósai fogták el

Iskolai mészárlásra készült egy diák Vas vármegyében, a TEK kommandósai fogták el

A fiú angolul posztolt a tervéről az internetre, amit az FBI vett észre.

február 18., 11:36

  • Belföld
Naponta négy férfi életét követelő betegségre végeztek szűrést – riasztó végeredménnyel

Naponta négy férfi életét követelő betegségre végeztek szűrést – riasztó végeredménnyel

Minden tizedik esetben találtak eltérést, pedig megelőzhető lenne.

február 18., 13:42

  • Belföld
Sulyok Tamás: Izrael továbbra is számíthat Magyarország támogatására

Sulyok Tamás: Izrael továbbra is számíthat Magyarország támogatására

A köztársasági elnök kiemelte, hogy Magyarország elítéli az antiszemitizmust.

február 18., 13:59

  • Címlapon
Megállapodott Ukrajna és az Egyesült Államok az ásványkincsekről

Megállapodott Ukrajna és az Egyesült Államok az ásványkincsekről

Volodimir Zelenszkij engedett az amerikai nyomásnak.

41 perce

  • Belföld
Megdőlt a szezonrekord, kedd reggel mínusz 14 fokot mértek

Megdőlt a szezonrekord, kedd reggel mínusz 14 fokot mértek

Nyírtasson volt a leghidegebb.

február 18., 10:43

  • Belföld
Nem tud több beteget fogadni a győri kórház gyermekintenzív osztálya

Nem tud több beteget fogadni a győri kórház gyermekintenzív osztálya

A zalaszentgróti kórházban is orvoshiánnyal küzdenek.

február 18., 07:01

  • Belföld
Újabb jogszabály-módosítással gyorsítaná a kormány a betegellátást a szakrendelőkben

Újabb jogszabály-módosítással gyorsítaná a kormány a betegellátást a szakrendelőkben

Megszűnhet a lehetőség, hogy csak a területükhöz tartozó betegekre korlátozzák az ellátást.

február 18., 07:35

  • Belföld
Kutatás bizonyítja: ez nem változott a 2010-es Fidesz-visszatérés óta sem

Kutatás bizonyítja: ez nem változott a 2010-es Fidesz-visszatérés óta sem

Hiába a politikai rendszer és az intézmények változása.

február 18., 10:02

  • Belföld
Tombol az influenzajárvány, a farsang elhalasztását kérik a Tolna vármegyei orvosok

Tombol az influenzajárvány, a farsang elhalasztását kérik a Tolna vármegyei orvosok

Két hete a norovírus és a bárányhimlő-fertőzés is megjelent a gyermekpopulációban.

február 18., 08:03

  • Belföld
Orbán Viktor közvetlen munkatársa üzent a Magyar Péter mellé állóknak

Orbán Viktor közvetlen munkatársa üzent a Magyar Péter mellé állóknak

Nagy János egy Tisza István-portré előtt elmélkedett.

február 18., 08:33

  • Belföld
Bíróság előtt a férfi, aki felelős lehet a Deák téri biztonsági őrök halála miatt

Bíróság előtt a férfi, aki felelős lehet a Deák téri biztonsági őrök halála miatt

Mindketten Gattyán György pártjának sátrában dolgoztak, amikor szén-monoxid-mérgezést kaptak.

február 18., 09:59

  • Belföld
Meghalt Bakó Ferenc, az ország egyik legidősebb embere

Meghalt Bakó Ferenc, az ország egyik legidősebb embere

108 éves volt.

február 18., 08:44

  • Belföld
Kiadó a legendás budapesti kávéház

Kiadó a legendás budapesti kávéház

A 140 éves múltra visszatekintő kávézó most bérlőt keres.

február 18., 09:54

  • Címlapon
„Kicsinállak” – fenyegette meg a budapesti lakos a hajléktalant, majd eltüntetett egy buszmegállót

„Kicsinállak” – fenyegette meg a budapesti lakos a hajléktalant, majd eltüntetett egy buszmegállót

Zoltán a börtönt is megjárta, mielőtt az utcára került, és azt mondja, már az utolsókat rúgja.

4 órája

  • Belföld
Egy férfi életéért küzdöttek egy budapesti villamosmegállóban

Egy férfi életéért küzdöttek egy budapesti villamosmegállóban

Egy járókelő mentette meg az életét.

február 18., 12:02

  • Belföld
Útra borult rakomány miatt lezárták a 8-as főutat Ajka és Devecser között

Útra borult rakomány miatt lezárták a 8-as főutat Ajka és Devecser között

Egy nyerges vontató pótkocsija szakadt le.

február 18., 11:20

  • Belföld
Élettársát szúrta le egy nő Szegeden

Élettársát szúrta le egy nő Szegeden

Italozás közben alakult ki vita közöttük.

február 18., 10:48

  • Címlapon
Menczer Tamás: Egyetértek Magyar Péterrel!

Menczer Tamás: Egyetértek Magyar Péterrel!

Szóba került az LMBTQ és Csipke Józsika is.

5 órája

  • Belföld
Emberrablás miatt áll bíróság elé hét férfi Szegeden

Emberrablás miatt áll bíróság elé hét férfi Szegeden

Csoportos garázdaság is szerepel a vádpontok közt.

február 18., 13:52

  • Belföld
Több településen is rengett a föld Magyarországon

Több településen is rengett a föld Magyarországon

A lakosság is megérezte.

február 18., 13:45

  • Belföld
Minden előzmény nélkül fejbe lőtte ismerősét a miskolci férfi, vádat emeltek ellene

Minden előzmény nélkül fejbe lőtte ismerősét a miskolci férfi, vádat emeltek ellene

A fegyver eredetileg kóbor kutyák miatt került elő.

február 18., 06:15

  • Címlapon
Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban

Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban

Az orosz−ukrán háborúról egyeztettek a felek, amikor furcsa jelenet zajlott le.

13 órája

  • Címlapon
David Pressman: Ami Magyarországon történik, az nem konzervativizmus, hanem korrupció

David Pressman: Ami Magyarországon történik, az nem konzervativizmus, hanem korrupció

Az Egyesült Államok volt budapesti nagykövetét Orbán Viktorról és a demokráciáról kérdezték.

55 perce