Az ónos eső lefagyasztotta a fonódó villamost?

2017.01.31. 10:39

Hosszú sorokban állnak az új CAF villamosok a Bécsi úti végállomáson kedd reggel óta, az egész fonódó vonalon fennakadások vannak. Mint azt BKV-s forrásból megtudtuk, a leállást az okozta, hogy a modern, milliárdos villamosok visszapillantó kamerájának plexiborítására ráfagyott az ónos eső.

Az ok tehát egyszerű: a villamosvezetők nem tudják lekaparni a jeget, de a plexifűtés sem működik valamiért, tudtuk meg a helyszínen. (Állítólag van egy csavaros műszaki megoldás a fűtés bekapcsolására, de az egyelőre nem működik.)

A probléma miatt reggel 7-8 villamos torlódott fel a fonódó villamos Bécsi úti végállomásán. Ezért az egész vonalon ritkán jártak a villamosok. Más vonalakon, így az 1-es és a 3-as vonalon is problémák voltak. Ezeken a járatokon is az új CAF villamosok közlekednek.

A Bécsi úton egyöntetű az utasok és a BKV-sok véleménye: siralmas, hogy jön egy kis ónos eső, és a legmodernebb villamosok lerohadnak. A CAF-okra különböző fórumokon és közösségi oldalakon amúgy is sok a panasz: a kevés ajtó, lassú az utascsere; az ajtózárás és az indulás utána nehézkes, gyengébb a fék, lassabban lehet a villamossal haladni, egy pozitívumot azonban minden oldalról kiemelnek: legalább kényelmes.

Az ügyben keressük a BKK-t és a BKV-t.

Frissítés: 15 villamos esett ki a jég miatt

A délelőtt során az 1-es vonalon 6 db, a 17-esen 5 db, a 19-esen pedig 4 darab CAF villamos esett ki időlegesen az utasforgalomból a jégmentesítés idejére, írta lapunknak a BKV.

A CAF villamosokon a visszapillantó tükrök helyett kamerák vannak, ezeknél problémát okozott, hogy a védőburkolatba szerelt kamerák védőüvege az ónos eső miatt bejegesedett, így a kamerák az üvegen nem láttak át megfelelően. Ezért a villamosvezető előtt lévő monitor kameraképe, amellyel az ajtóknál történő mozgások követhetőek, nem volt alkalmas az utas-mozgások biztonságos figyelemmel kísérésére. Mivel utasbiztonság elsődleges szempont, azok a villamosok, amelyeknél az ónos eső miatti eljegesedés bekövetkezett, a jégmentesítés idejére félreálltak. 

A kamerák előtti védőüveg fűtőszállal fűtött, amely 10 Celsius fok alatt automatikusan bekapcsol. Azonban a most megszerzett üzemeltetési tapasztalatok alapján az egyébként páramentesítésére használatos fűtés - elsősorban a menet irányába figyelő kameráknál - nem volt képes a ráhulló ónos eső maradéktalan leolvasztására, illetve nem tudta maradéktalanul tisztán tartani az üvegfelületet. A félreálló villamosok eljegesedett üvegeit jégmentesítő folyadékkal próbálták kezelni.

A BKK Zrt. felveszi a kapcsolatot a gyártó CAF céggel is annak vizsgálatára, hogy lehet elkerülni az ilyen elfagyásokat.