A rendőrség lecsapott a lime-ozó újságírókra
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az Index a szokásosnál sokkal kimerítőbb rendőrségi állásponthoz jutott a közrollerek szabályszerű használatáról, ugyanis egy olvasónk feljelentette a lap két, Lime-ot videóban tesztelő újságíróját. Az eredmény: a rendőrség kisebb fokú szabálysértés miatt figyelmeztetésben részesítette az újságírókat, és három közlekedési pontot levont tőlük.
Az akkurátus indoklás szerint a teszthez használt Skymaster Moonster Lime Green elektromos roller 350 W teljesítményű és 25 km/óra sebességű, ezért különböző irányadó jogszabályok szerint segédmotoros kerékpárnak számít. Ebből következően nem lehet vele haladni sem a járdán, sem a kerékpársávban, sőt használatához jogosítvány és becsatolt motorkerékpár-bukósisak kell. Az Index ügyvédje útján fellebbezett a határozat ellen.
Azt nem mondja ki a határozat, hogy a közrollerekkel hol kell közlekedni, viszont az indoklásból egyértelműen következik, hogy az úttesten. Elképzelni is rossz, hogy a közrollerekkel ötvennel közlekedő buszok és teherautók között cikáznak a rollerezők, vagy 25 km/órás sebességükkel feltartják a mögöttük feltorlódó kocsisort. A hivatalos használat tehát roppant balesetveszélyes és egyértelműen bosszantaná az autósokat. Akkor hol közlekedjen vele a szabálykövető rolleres? – kérdeztük Pető Attilát, a Kreszprofesszort.
Kreszprofesszor: A roller nem motor, ülés sincs rajta
Mint mondta, valóban egyre több ilyen és hasonló járműveket látni a város utcáin, és jelenlétük elég sok problémát, többek között jogi problémákat is felvet. A KRESZ alapjai 1975-ben íródtak, amikor még ehhez hasonló eszközök nem is léteztek. Ezért a jogszabályba annak idején ilyen megfogalmazások nem kerültek bele. A kerékpárral kapcsolatban is csak 1977-ben jelent meg az a meghatározás, hogy emberi hajtás mellett azt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segítheti.
Nyilván a szabálysértési hatóság is ebbe kapaszkodott bele, amikor kiderült, hogy az említett elektromos rollereket 350 W teljesítményű motor hajtja, ami valóban az említett határérték felett van. Nagy kérdés: ebben az esetben ez a jármű már segédmotoros kerékpár lenne, és így ezeket segédmotoros kerékpárként kellene kezelni? A Kreszprofesszor válasza egyértelműen az, hogy nem.
Ugyanis, ha igen lenne a válasz, akkor ez máris felvetne egy halom jogi kérdést. Ugyanis a segédmotoros kerékpárok vezetéséhez vezetői engedély szükséges, azok vezetése közben motorkerékpár-bukósisakot kell viselni, ezenfelül kötelező biztosítást is kell rá kötni. Plusz még fel kellene szerelni világító és fényjelző berendezésekkel, például legalább 15 W teljesítményű tompított fényszóróval is, meghatározott fékezési követelményeket kielégítő kettős fékberendezéssel, és még lehetne sorolni.
Az a baj, hogy a jogszabályok valóban rögzítik azt, hogy az L1e-B kategóriájú járművek a kétkerekű segédmotoros kerékpárok, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h, hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél, de az alsó határról egyetlen jogi anyagban sem esik szó. De a kérdéses jármű elnevezése „roller”. Ami az értelmező szótárak szerint „kis kerekekre szerelt talpból és kormányrúdból álló játékszer”.
Pető Attila szerint a roller semmiképpen nem nevezhető kerékpárnak, sem segédmotoros kerékpárnak, pláne nem pedig lassú járműnek. (Merthogy ez utóbbi a KRESZ szerint: olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt, és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes. Tehát ez alapján a roller akár lassú jármű is lehetne.) A szabálysértési hatóság által említett jogszabály egyértelműen rögzíti, hogy az L1e-B járműveket kétkerekű segédmotoros kerékpároknak nevezik. Motorkerékpárnak, ami a köztudatban semmiképpen nem azonos a rollerrel.
A Kreszprofesszor hozzáteszi, hogy a hivatkozott jogszabályban (168/2013. EU rendelet 2. cikk) egyértelműen szerepel, hogy a rendelet hatálya nem terjed ki azokra a járművekre, amelyeken nincs legalább egy ülőhely. Márpedig ezeken az elektromos rollereken nincs ülés. Tehát a figyelmeztetés ez alapján sem volt jogos.
Mindezek ellenére úgy vélem, hogy ideje lenne a jelen jogszabályokba, elsősorban a KRESZ-be, valamilyen formában beemelni ezeket a járműszerű eszközöket, meghatározva azok státuszát, közlekedésben való részvételét, annak feltételeit, és pontos helyüket a közutakon
– mondta a Kreszprofesszor.
Döntő a teljesítmény
A lime-ozáshoz használt rollertípus nagy szerencsétlensége, hogy a rendőrség szerint 350 W a teljesítménye, ezért túllép a 300 W-nál meghúzott hivatalos teljesítményhatáron, ami alatt a rendőrségi álláspont szerint még nem számítanak segédmotoros kerékpárnak az elektromos rollerek. A kereskedelemben kapható elektromos rollerek túlnyomó része 250-300 W teljesítményű, csakúgy mint az elektromos rásegítésű kerékpárok zöme. Ezért ezek esetében nem kell büntetéstől tartani.
Az eligazodást nem segíti, hogy a Lime használatakor kerülik a pontos útmutatást, hogy is kell használni a járművet. A honlapon ugyan javasolják a bukósisak (de nem a motoros bukósisak) használatát, valamint azt ajánlják, hogy tartsuk be a hatályos közlekedési szabályokat. A közrollert elindító alkalmazás használat előtt figyelmeztet, hogy a járművel nem szabad a járdán közlekedni, viszont a kerékpársávot ajánlja használatra, ami ugye a rendőrség szerint szabálytalan. Ezért megkérdeztük magát a céget, hogy miért nem figyelmezteti a felhasználókat a csapdahelyzetre.
Végső csavar: a Lime szerint a rendőrség benézte a típust
Mint a cég lapunknak megírta, a kérdésben (és a rendőrségi határozatban) szereplő elektromosroller-típus (Skymaster Moonster Lime Green) nem része a Lime flottájának. A Lime saját tervezésű rollerei kifejezetten a rollermegosztó szolgáltatás számára lettek kialakítva, nem pedig személyes használatra. Ilyenek a 250 W-os motorral és továbbfejlesztett funkciókkal ellátott Gen 2-es rollerek is.
Az e-roller kategória európai szinten szabályozott és nem azonos a motorkerékpár kategóriával egyetlen uniós tagországban sem. Éppen ezért minden országban, ahol szolgáltatásunk jelen van, betartjuk a helyi működési szabályokat és előírásokat, együttműködünk a helyi hatóságokkal, önkormányzatokkal
– tették hozzá.
A cég a válasza szerint minden esetben arra törekszik, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsa, és felhívja a felhasználók figyelmét a biztonságos közlekedésre, valamint a gyalogosforgalmat nem zavaró parkolásra. Minden utazás megkezdése előtt emlékeztetik felhasználóikat arra, hogy a kijelölt területen használják e-rollereket, parkoljanak helyesen (ezért szükséges fénykép feltöltése az applikációban a parkolást követően), és biztonságuk érdekében viseljenek bukósisakot.