További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Jogerősen is megnyerte a BKV ellen indított perét Kulcsár Zoltán adatvédelmi szakértő, aki arra volt kíváncsi, hogy mekkora bevétele van a közlekedési cégnek reklámhelyei bérbeadásából, és mekkora hasznot fölöz le a hirdetési felületek kizárólagos értékesítője, a Peron Reklám Kft.
Kulcsár Zoltán adatvédelmi szakértő mintegy két éve érdeklődött állampolgárként a BKV-nál arról, hogy milyen reklámszerződést kötött a cég a Peron Reklám Kft-vel. Azt gondolta ugyanis, ahhoz képest, hogy mennyi reklám található a járműveken, peronokon, megállókban és más, a BKV-hoz tartozó felületeken, árulhatnák olcsóbban is a menetjegyeket.
Ügyészségi büntetőeljárás is indult
Kulcsár Zoltán az Indexnek elmondta, hogy másfél évig hiába várt a válaszra, ezért pert indított, majd feljelentette a BKV-t közérdekű adatok eltitkolásáért. Ez alapján az ügyészség büntetőeljárást indított, amely jelenleg is folyik.
A bíróság első fokon helyt adott Kulcsár keresetének, a napokban tartott második fordulón pedig kiderült, hogy a BKV visszavonta a fellebbezést, így az elsőfokú ítélet jogerőre emelkedett. A BKV néhány napja el is küldte a szerződést Kulcsárnak, ám több sort kitakartak belőle. Kulcsár Zoltán elmondta, hogy a kitakarást nem tudja elfogadni, ezért folytatja az eljárást.
Az Index birtokába jutott, 1999-ben kötött (Aba Botond vezérigazgató és Dóczy Margit ügyvezető által aláírt) szerződés szerint a Peron Reklám Kft. 5 évre kizárólagos jogot kap a BKV járművein, területén reklámok értékesítésére. A szerződés érdekessége, hogy ezt az időtartamot a Peron egyoldalú nyilatkozatával további 5 évre meghosszabbíthatta, amivel természetesen élt is a cég.
Szocialista kapcsolatok
A szerződés egyik (2000-ben kelt) módosítását Gellért Kis Gábor, az MSZP médiapolitikusa írta alá a Peron ügyvezető igazgatójaként. A Peron Reklám Kft. felügyelő bizottságába tartozik egy fővárosi szocialista politikus, Mitus Zsuzsanna is.
Jean, hova tűnt maga?
2006 januárjában, az önkormányzati választásokat megelőzően a budapesti közterületek mellett a metró peronjain is feltűntek a Budapesti Riport nevű újság Jean-viccekkel operáló plakátjai, amelyek főleg Demszky Gábor főpolgármester kritizálására helyezték a hangsúlyt. Némi politikai értetlenséget követően a plakátok gyorsan eltűntek a metróból, a reklámhelyek "kifehéredtek". Bőhm András, akkori SZDSZ-es frakcióvezető úgy nyilatkozott, hogy a városvezetés részéről nem szóltak le a kínos hirdetések miatt.
A szerződés szerint a BKV fix bérleti díjat (2000-ben 380 millió, 2001-ben 420 millió, 2002-ben 460 millió, 2003-ban 500 millió, 2004-ben 520 millió, 2005-ben 517 millió, 2006-ban 529 millió, 2007-ben pedig 583 millió forintot - áfa nélkül) kap a Peron Kft.-től.
A szerződés előnytelenségét mutatja, hogy a BKV tavaly év elején, Antal Attila vezérigazgatói működésének kezdetekor megpróbált módosítani a szerződés feltételein, ám a Peron Reklám a bebetonozott pozícióknak köszönhetően nem hajlott rá. Egy akkori becslés szerint a BKV megkaphatná a bérleti díj 5-10-szeresét is a reklámhelyekért.
Mennyire reális a bérleti díj?
Az Index több reklámcéget is megkérdezett, hogy mekkorára becslik a reklámhelyek értékét, és a válasz az volt, potenciáljában sokkal nagyobb lehetőség van a BKV reklámhelyeiben, mint amennyi pénzt kap érte. Viszont a legtöbb helyen hozzátették, hogy a fix díj kifizetődőbb, mintha a BKV maga foglalkozna az értékesítéssel, mert így nincs vele gondja, a bevétel pedig biztos.
A 6 és fél millió forint jegyzett tőkéjű Peron Reklám Kft. értékét jelzi, hogy a két nagy hazai reklámcég is tulajdont vásárolt benne: 1999-ben (a BKV-s szerződés évében) az ESMA, később pedig a Multireklám is tulajdonostárssá vált. A cégben kis tulajdoni hányada a BKV-nak is van.
Az Index a BKV-tól megtudta, hogy jelenleg is folynak a tárgyalások a Peron Kft.-vel a szerződés módosításáról. A reklámcég egyébként jövő év végéig van alkupozícióban, 2009 december 31-én lejár a szerződés. A BKV-nál hozzátették: a Peron Kft nem engedte, hogy nyilvánosságra hozzák a szerződést, a BKV kiadta volna. Elmondták még: Kulcsár Zoltán hamarosan megkapja a szerződés kitakaratlan változatát is.
A fővárosi közműcégekkel jó üzletet kötni
A Peron Reklám Kft. két szakmai tulajdonosának régi a kötődése a fővárosi közműcégekhez. Az ESMA a budapesti lámpaoszlopokon, kandelábereken helyezett el hirdetéseket az Elektromos Művekkel kötött szerződés alapján. A Multireklám pedig a fővárossal szerződött a BKV buszmegállók oldalán látható citylight hirdetések elhelyezésére. A reklámhelyekért a cég nem fizet a se a BKV-nak, se a fővárosnak, csak a buszmegálló beállóját építi meg és tartja karban.