Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

VEKE: Aba Botond monnyon le!

2006.08.14. 15:05
Kapcsolódó cikkek (1)
Már-már egyetérteni látszik a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Demszky Gáborral: szerintük a BKV vezérigazgatója alkalmatlan és nem is jóhiszemű, hiszen megtévesztette a városházát és a budapestieket is. A VEKE mindemellett kizárná a nagykörúti felsővezetékek beruházásában résztvevő cégeket a közbeszerzésből, a BKV-t pedig akár öt évre is eltilthatnák kezdeményezésük nyomán minden európai uniós támogatástól.

Elkészült a nagykörúti felsővezeték-rendszerről szóló vizsgálati jelentés, amelyet a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, Vitézy Dávid erősen bírált. Szerinte a jelentés nem foglalkozik a BKV felelősségével, ám azért a dokumentumban leírtak logikáját folytatva súlyos következtetések vonhatók le a tömegközlekedési vállalatról is.

VEKE: a BKV a felelős

A BKV a felelős a nagykörúti felsővezeték-szerelési munkálatok hibáiért, hiszen túl szoros határidőt szabott meg, amelyet nem lehetett teljesíteni, magyarázta Vitézy hétfői sajtótájékoztatóján.

A vállalat később a tervektől eltérően végeztette a munkákat, vagyis előbb szerelték fel a súlyosabb új vezetékeket és csak később ellenőrizték(?) és erősítették meg a tartószerkezeteket.

A BKV a VEKE szerint nem megfelelően választotta ki a közbeszerzésnél a fő- és alvállalkozókat. A Margit hídi oszlopdőlés előtt vagy hanyagul ellenőrizték, vagy nem is ellenőrizték a tartószerkezeteket, majd a műszaki átadásnál csak "szemrevételeztek", de azt is rosszul, és végül megtévesztették a közvéleményt és a városvezetést is.

Vitézy: Aba alkalmatlan

A VEKE szerint mindezek után alkalmatlan Aba Botond munkájának elvégzésére, hiszen nem egy utolsó vonalbeli munkás vagy egy sofőr hibájáért teszi felelőssé az egyesület a vezérigazgatót, hanem egy 3,5 milliárdos beruházás lebonyolításáért. Ezért Abának le kéne mondania, tette hozzá Vitézy az Index kérdésére.

Vitézy úgy véli, Aba, illetve az általa irányított cég a városvezetést és a közvéleményt is megtévesztette. A főpolgármesteri kabinetnek például egyszer azt állította a BKV-vezér, hogy túl gyorsan hajtanak a villamosvezetők, illetve túl jó az új felsővezeték, máskor az vetődött fel, hogy elöregedtek az áramszedők, ezért volt oly sok leállás a Nagykörúton.

Vadonatúj áramszedő is tört

Időközben a vizsgálati jelentés kiderítette: olyan áramszedő is tört a Nagykörúton, amelyet pár nappal korábban cseréltek ki, minthogy az előző is megrongálódott a körúton. Ez a VEKE szerint azt jelenti, hogy a vadonatúj berendezéseket is tönkretette a rosszul felszerelt felsővezeték.

Az állítólag túl gyorsan hajtó sofőrökről pedig kiderült, hogy amikor erről beszélt a vezérigazgató, akkor éppen 15 kilométeres sebességgel "száguldó" villamosnál akadt probléma. A túl jó felsővezetékről pedig az éppen most elkészült jelentés állapította meg, hogy egyáltalán nem volt jó állapotban, jegyezte meg Vitézy.

Megtévesztették a közvéleményt

Vitézy kitért arra is, hogy a BKV sorozatosan megtévesztette a közvéleményt, a mostani jelentésből kiderül ugyanis, hogy 24 üzemzavar történt a nagykörúti felsővezetékek miatt, ami kétszer annyi, mint a társaság által eddig elismert szám. Ugyanakkor emlékezetes, hogy a VEKE 18 meghibásodásról beszélt sokáig, de a BKV korábban ezeket is eltúlzottnak minősítette. (Ezzel szemben a BKV mindig arra hivatkozik, hogy ők a forgalomkieséssel nem járó hibákat nem minősíti üzemzavarnak, és ebből adódik a különbség a nyilvántartások között.)

Jogi lépések és az EU-támogatások

Vitézy egyetért ezek után Székely Gáborral, a BKV felügyelőbizottságának elnökével, aki a kivitelezés kapcsán - információik szerint - jogi lépések kezdeményezését is felveti. A VEKE szerint ez elsősorban a fő- és alvállalkozóval szemben merülhet fel, hiszen ezeket ki kellene szerintük zárni a közbeszerzésekből három évre. Az Index kérdésére Vitézy később pontosított: szerinte a Siemens, a fővállalkozó szerepét alaposan meg kéne vizsgálni, de az alvállalkozó társaság esetében szerinte egyértelmű a felelősség.

Vitézy felhívta a figyelmet arra is, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség eljárást indíthat, amiért az uniós támogatást, azt a háromszázmillió forintot, amit a Nagykörútra kapott Brüsszeltől, a BKV nem megfelelően használta fel. Az eljárás eredménye akár az is lehet, hogy a BKV nem kaphat öt éven keresztül semmilyen EU-forrásból támogatást.

Az Indexnek nyilatkozó BKV-s forrás az Indexnek azt mondta, nagyon örülnének, ha az egyesület a sajtótájékoztatója előtt megkereste volna a vállalatot, mert akkor tájékoztatták volna őket szakmai tévedéseikről. A BKV egyébként készen áll a párbeszédre, és felajánlja azt is a VEKE-nek, hogy a jelentés tapasztalait együtt vitassák meg, és utána közösen tartanak sajtótájékoztatót.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.