Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

ORTT: Nem sértett médiatörvényt az Éjjeli Menedék

2003.11.21. 18:17
A Közszolgálati Műsorkészítők Szakszervezetének (KÖZszolga) csütörtök esti tájékoztatása szerint a panaszbizottság arra a megállapításra jutott, hogy az MTV Éjjeli menedék+1 című kulturális háttérműsorának utolsó (október 26-ai) adása "nem sértette meg a médiatörvényt". A KÖZszolga magyarázata szerint a bizottság ezzel a döntésével lényegében véve elutasította a műsor egy részét támadó Seres László és Petri Lukács Ádám panaszát.
"A tanács tagjai ugyanakkor abban is egyetértetésre jutottak, hogy a brit történész, David Irving vélekedése az ötvenhatos magyar forradalom és szabadságharc első két napjáról nem tekinthető minden igényt kielégítő tudományos állásfoglalásnak, ezért az ennek adásba kerülését elősegítő szerkesztői döntés kifogásolható" - írta a szakszervezet közleményében.

Újra dolgozhat az Éjjeli Menedék stábja
A Magyar Televízió (MTV) Rt. Közéleti Igazgatóságához került át az Éjjeli menedék+1 teljes stábja a Kulturális Igazgatóság fennhatósága alól - mondta Csorba Mária a tévé sajtóreferense pénteken az MTI-nek. Az intézkedés nem függ össze az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) Panaszbizottságának minapi határozatával, mert a döntés az előtt született - mondta.

Az ORTT még nem jelentette be hivatalosan

A Magyar Elektronikus Újságírók Szövetségének (MEÚSZ) elnöksége pénteki közleményében felszólította az MTV vezetését, hogy "sürgősen vizsgálja felül" a műsor megszüntetéséről szóló korábbi döntését. "A döntést meghozó televíziós vezetők pedig sürgősen kérjenek bocsánatot a műsor alkotóitól - ezt kívánja a tisztesség" - szögezi le a MEÚSZ a közleményében.

A közszolgálati televízió október 28-án jelentette be, hogy megszünteti az Éjjeli menedék+1 című műsort, mivel két nappal korábbi adásának készítői egy rendezvényen készült felvételen "teret adtak a Magyarországra látogató, radikálisan szélsőjobboldali nézeteiről ismert angol történész", David Irving nézeteinek az 1956-os magyar forradalomról. Az október 26-án sugárzott műsorral szemben két újságíró, Seres László és Petri Lukács Ádám fordult az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) Panaszbizottságához.

A panaszbizottság eljáró tanácsát az MTI-nek pénteken nem sikerült elérnie. Mint az ORTT szóvivője az MTI érdeklődésére megjegyezte: ha hozott is határozatot az eljáró tanács a panaszról, azt csak jogerőre emelkedését követően teszik közzé.

David Irving könyve '56-ról
Az 1938-as, londoni születésű David Irving szélsőjobboldali, antiszemita történész, aki tagja számos neonáci és holokausztot tagadó szervezetnek, mint például a Institute of Historical Review-nak, amely az Egyesült Államok legaktívabb ilyen szervezete. Irving a második világháborúról megjelent könyveivel szerzett magának hírnevet.

2000-ben egy angol bíróság kimondta, hogy Irving történelemhamisító és holokauszttagadó. Ki van tiltva Ausztriából, Németországból, Ausztráliából és Kanadából.

Irving, akit a MIÉP vendégül látott október 23-ai nagygyűlésén, 1981-ben adta ki könyvét az '56-os magyar forradalomról, amelynek megírásához hathatós segítséget kapott a Kádár-korszak agitációs és propagandabizottságától, írja Mink András történész a Népszabadságban.

A könyv az 1956-os eseményeket, mint a kommunista zsidó vezetés ellen felkelő antiszemita tömeg harcát magyarázza. Kádáréknak a napilap írása szerint kapóra jött Irving, akitől azt remélték, nyugaton olyan könyv jelenhet meg a forradalomról, amely a fasizmus Nyugaton bevett értelmezése és fogalmai alapján ássa alá a magyar forradalom széles körben elfogadott demokratikus imázsát.

Politikai viharokat kavart a műsor és megszüntetése

Mint ismert, a megszüntetett műsort védelmébe vette a Fidesz vezetősége, köztük Orbán Viktor is, aki úgy vélte, "valaki valahol berendeli a televízió elnökét, vagy valamelyik vezetőjét, s utána elrendelik, hogy a műsort meg kell szüntetni. Ez azt gondolom, hogy méltatlan a XXI. századi Magyarországhoz". A Fidesz közleményt is kiadott az ügyben, amelyben többek között azt írják: "Az elmúlt hónapokban egymást követték hazánkban a sajtószabadságot veszélyeztető, nyugtalanító fejlemények. A kormányzó balliberális koalíció kíméletlenül elfojtani törekszik minden, az övétől eltérő véleményt."

A Fidesz közleményét Orbán Viktor volt miniszterelnök kísérőlevelével a polgári körök is megkapták. Orbán ebben felkéri híveit, hogy "nyilatkozatunkhoz csatlakozzanak, fejezzék ki tiltakozásukat, és minden törvényes eszközzel lépjenek fel Önök is a műsor, és annak kiváló főszerkesztője, Siklósi Beatrix mellett".

Az ellenzék nyilatkozataira az MSZP képviselője Szabó Zoltán úgy reagált, megengedhetetlennek tartja, hogy a demokratikus Magyarország egyik parlamenti pártja és annak nagy befolyású vezetője a napi politikai érdekek bűvöletében a szélsőjobb (és a szélsőbal) '56-ot illető rágalmai oldalára álljon. A képviselő pártja nevében nyilatkozva, hozzátette, "megítélésünk szerint a sajtószabadság nem jogcím arra, hogy e forradalom emlékét a közpénzből fönntartott Magyar Televízióban büntetlenül lehessen gyalázni" - közölte.

Tüntettek az MTV Székháza előtt

Az MTV Szabadság téri székháza előtt a Jobbik Magyarországért Mozgalom és a Honfoglalás 2000 Egyesület tüntetett november 8-án, hogy demonstráljanak a sajtószabadságért és azért, hogy a Magyar Televízió (MTV) újból tűzze műsorra az Éjjeli menedék+1 című műsort. Nagy Ervin, a Jobbik alelnöke a rendezvényen arról beszélt, hogy meglátása szerint Magyarországon megszűnt a televíziós közszolgálatiság. Mint mondta, a nemzeti oldalnak egyetlen műsora volt az MTV-ben, az Éjjeli menedék+1, ezt szüntették meg. Szavai szerint Medgyessy Péternek az ország jobbik fele egy órát sem ér. A szónok értékátadó, keresztény és nemzeti értékek alapján álló közszolgálati televíziót nevezett kívánatosnak.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!