Százmilliárdért kiszállna az AKA Rt. az M5-ösből

2003.08.06. 07:42
Jövő év elején egy hónapos elővásárlási lehetőséget biztosítana a kormánynak az AKA Rt., üzlet híján a piacon értékesítenék a céget. A Magyar Nemzet szerint a társaság rájött arra, hogy ilyen díjak mellett lehetetlen nyereségesen üzemeltetni az autópályát.
Értékesíteni kívánják a tulajdonosok az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt-t - értesült a Magyar Nemzet. A lap úgy tudja, hogy 2004 elején egy hónapos elővásárlási lehetőséget biztosítanak a francia, német és osztrák tulajdonosok a kormánynak. Ha ezt a lehetőséget a Medgyessy-kabinet elszalasztja, akkor a piacon értékesíthetik az AKA-t, így vélhetően nem sikerülne az M5-öst a matricarendszerbe kapcsolni, és továbbra is Európa legdrágább autópályája lenne.

A Magyar Nemzet szerint az AKA Rt. tulajdonosai rájöttek: hosszú távon ilyen díjak mellett nem lehet nyereségesen üzemeltetni az autópályát. A koncessziós jog megszerzése az államnak negyven-ötvenmilliárd forintba kerülne, továbbá átvállalná az AKA Rt. 190 millió eurós adósságát is.

Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára az Indexnek július közepén úgy nyilatkozott: ahhoz, hogy 2006-ra elérje a sztráda Szegedet, jövő tavasszal el kell kezdeni az építést. Az állam és az AKA közötti tárgyalások elsősorban annak előkészítésére irányulnak, hogy az AKA építheti meg az 50-70 milliárd forintba kerülő új szakaszt is, de alacsonyabb útdíjakat állapít meg, és az M5-öst is engedi bekapcsolni a sztrádamatrica-hálózatba. Amennyiben nem sikerül megállapodásra jutni ennek feltételeiben, úgy előtérbe kerülhet az a változat, hogy az állam kivásárolja a francia-osztrák többségi tulajdonos részét és átvállalja hiteleit is. Ez legalább százmilliárd forintba kerülne, és akkor még egy kilométer új autópálya sem épült.