Vilma
-8 °C
3 °C

Werber kitart az utcai politizálás mellett

2004.12.10. 22:17
A választók többsége saját pártokhoz való lojalitásának megerősítését várja a médiától, nem azt, hogy igazán mély információkat szerezhessen be a politika történéseiről, állította Navracsics Tibor, a Fidesz elnöki kabinetjének vezetője a Zsigmond Király főiskola politikai kommunikációjáról tartott konferenciáján. A pénteki eseményen hangsúlyozottan "turistaként" adott elő Ron Werber az MSZP korábbi kampánytanácsadója is.
"A választók döntéseiket nagy részben irracionális alapon hozzák" - jelentette ki Navracsics előadásában. A Fidesz korábbi sajtófőnöke a média választások közötti befolyását elemezve arról beszélt, hogy álláspontja szerint a választók kisebb része vár csak igazán mély információkat a politikáról a sajtótól, a többség csupán eleve meglevő beállítottságának megerősítéséért fordul a sajtóhoz.

"Magyarországon nincs igazi független média"

Navracsics szerint a választók nagy részének lojalitását a sajtóban megjelent cikkek nem befolyásolják, igazán ritkán fordul elő, hogy egy munkásember Magyar Nemzetért, vagy hogy egy fideszes vagy MIÉP-es szavazó Népszaváért állna sorba, hogy megnézze mi van a másik oldalon.

A politikusok és az újságírók kapcsolatát úgy jellemezte, hogy a két szakma között igazi jó barátság nem lehetséges, mert mindkettő olyan információkból él, amelyeket nem lehet megosztani a másikkal, ezért legfeljebb "üveggyöngyökön" alapuló korrekt partnerség alakulhat ki közöttük. Magyarországon az sem kedvez a szigorúan vett "független" újságírásnak, hogy a magyar médiapiac logikája olyan, hogy valamelyik oldalon szerepet kell vállalnia mindenkinek.

"Az utca hatásosabb a sajtónál"

Ron Werber, aki kifejezetten a konferencián való részvételért utazott Budapestre Izraelből, az elméleti megközelítés helyett a politikai kommunikáció gyakorlatiasabb oldalát taglalta. Werber két fontos alaptételből indította expozéját: szerinte az élet megközelítés kérdése, másrészt az élet politika.

Werber szerint a média valóban fontos kommunikációs eszköze a politikának, de nem szabad túlértékelni. A kampányszakember két amerikai választást hozott példának: Al Gore, illetve John Kerry is médiakedvenc volt, Bush viszont szinte vicctémaként szerepelt az elnökválasztási kampány alatt a sajtójában, elvesztette az összes tévévitát, a választáson mégis nyert. Ugyanez történt 2002-ben is Magyarországon: a jobboldali sajtó egyértelműen a Fideszt támogatta, a baloldalinak kikiáltott média viszont "sokszor túl objektív volt az MSZP-vel", mégis a Fidesz vesztett.

Werber szerint a leghatásosabb eszköz ezért a szavazók kegyeinek megnyerésére nem egy-egy országos médium, hanem sokkal inkább az, hogy a párt aktivistái az utcán, a lakóhelyen, a munkahelyen megszólítsák az állampolgárokat. Egy főtéri szórólap sokkal hatásosabb, mint egy cikk az országos sajtóban.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.