Werber kitart az utcai politizálás mellett

2004.12.10. 22:17
A választók többsége saját pártokhoz való lojalitásának megerősítését várja a médiától, nem azt, hogy igazán mély információkat szerezhessen be a politika történéseiről, állította Navracsics Tibor, a Fidesz elnöki kabinetjének vezetője a Zsigmond Király főiskola politikai kommunikációjáról tartott konferenciáján. A pénteki eseményen hangsúlyozottan "turistaként" adott elő Ron Werber az MSZP korábbi kampánytanácsadója is.
"A választók döntéseiket nagy részben irracionális alapon hozzák" - jelentette ki Navracsics előadásában. A Fidesz korábbi sajtófőnöke a média választások közötti befolyását elemezve arról beszélt, hogy álláspontja szerint a választók kisebb része vár csak igazán mély információkat a politikáról a sajtótól, a többség csupán eleve meglevő beállítottságának megerősítéséért fordul a sajtóhoz.

"Magyarországon nincs igazi független média"

Navracsics szerint a választók nagy részének lojalitását a sajtóban megjelent cikkek nem befolyásolják, igazán ritkán fordul elő, hogy egy munkásember Magyar Nemzetért, vagy hogy egy fideszes vagy MIÉP-es szavazó Népszaváért állna sorba, hogy megnézze mi van a másik oldalon.

A politikusok és az újságírók kapcsolatát úgy jellemezte, hogy a két szakma között igazi jó barátság nem lehetséges, mert mindkettő olyan információkból él, amelyeket nem lehet megosztani a másikkal, ezért legfeljebb "üveggyöngyökön" alapuló korrekt partnerség alakulhat ki közöttük. Magyarországon az sem kedvez a szigorúan vett "független" újságírásnak, hogy a magyar médiapiac logikája olyan, hogy valamelyik oldalon szerepet kell vállalnia mindenkinek.

"Az utca hatásosabb a sajtónál"

Ron Werber, aki kifejezetten a konferencián való részvételért utazott Budapestre Izraelből, az elméleti megközelítés helyett a politikai kommunikáció gyakorlatiasabb oldalát taglalta. Werber két fontos alaptételből indította expozéját: szerinte az élet megközelítés kérdése, másrészt az élet politika.

Werber szerint a média valóban fontos kommunikációs eszköze a politikának, de nem szabad túlértékelni. A kampányszakember két amerikai választást hozott példának: Al Gore, illetve John Kerry is médiakedvenc volt, Bush viszont szinte vicctémaként szerepelt az elnökválasztási kampány alatt a sajtójában, elvesztette az összes tévévitát, a választáson mégis nyert. Ugyanez történt 2002-ben is Magyarországon: a jobboldali sajtó egyértelműen a Fideszt támogatta, a baloldalinak kikiáltott média viszont "sokszor túl objektív volt az MSZP-vel", mégis a Fidesz vesztett.

Werber szerint a leghatásosabb eszköz ezért a szavazók kegyeinek megnyerésére nem egy-egy országos médium, hanem sokkal inkább az, hogy a párt aktivistái az utcán, a lakóhelyen, a munkahelyen megszólítsák az állampolgárokat. Egy főtéri szórólap sokkal hatásosabb, mint egy cikk az országos sajtóban.