Pilótajogsi három hónap alatt

2006.09.11. 09:24
Három-négy hónap és másfél millió forint, legalább ennyi kell egy pilótavizsga megszerzéséhez. Magyarországon évente háromszázan vágnak bele. Egy utasszállítót azért ezzel még nem lehet letenni.

A Polgári Légiközlekedési Hatóság adatai szerint idén eddig 244-en, tavaly 292-en, két éve 295-en vágtak bele a kisgépekre szóló magán-pilótajogosítvány, hivatalos nevén a szakszolgálati engedély megszerzésére. Míg a turistaként való repülés egyre kevésbé számít luxusnak, a hobbi pilótasághoz kell a vastag pénztárca. A képzés költsége 1,5 millió forintra rúg, de ezután is több tízezres összeget kell leszurkolni óránként, ha valaki felszállna.

Vannak iskolák

Aki repülni szeretne, többféle szervezethez is mehet, mondta el az Indexnek egy oktatópilóta. Vannak klasszikus repülőklubok, és vannak már az ügyfél igényeihez jobban alkalmazkodó, és persze ennek megfelelően drágább, vállalkozásszerűen működő iskolák is. Utóbbiak közül néhány újabban már intenzív elméleti képzést is kínál, a szokásos többhónapos, jellemzően ősztől tavaszig heti két alkalommal tartott oktatás helyett az elméletet sűrítve, egy kétszer három napos iskolán is megismerhetik a jelentkezők.

Az elméleti képzéshez ugyan nem szükséges, de először mégis az orvosi vizsgálatot érdemes letudni. Az oktató szerint egy átlagos, általános jó kondícióban levő embernél kicsi az esélye, hogy bármilyen akadálya lenne a nem hivatásos pilótaengedélynek, de kockáztatni nem érdemes.

A motoros gyorsabb

Az elméleti vizsga és az orvosi papírok birtokában kezdődhet a gyakorlati képzés. Érdekesség, hogy ez a motoros gépekre gyorsabban letudható, mint a vitorlázókra. A motorosoknál 45 óra az előírás, a vitorlázók jobban ki vannak szolgáltatva az időjárásnak, azaz gyakrabban fordul elő, hogy nem szállhatnak fel egy tervezett időpontban. A vitorlázóknál ugyanakkor jellemző a klubszerű működés, hiszen a felszálláshoz több ember munkája szükséges, a gépek hangárból való kitolásától a felszállásig. A klubokban valaki egyszer repül, máskor csak besegít, így persze olcsóbb, de emiatt is hosszabb, egy-két éves a képzés.

A kisebb, motoros gépekre szerencsés esetben három-négy hónap alatt megszerezhető az engedély. A költségek kétüléses kisgépre másfél millió forintnál kezdődnek. Aki nagyobb, esetleg többmotoros géppel tanulna, értelemszerűen hosszabb időre és ugrásszerűen emelkedő költségekre számíthat. Utóbbit jelzik a bérleti díjak is. Egy friss jogosítvánnyal a pilóta óránként 24 ezer forintért bérelhet gépet, a négyülésesek ára már 40 ezer forint környékén van, a többmotorosoké még magasabb, mondta el a szakértő. A nagyobb gépeken való repülés külön hatósági vizsgához van kötve, de az egyes géptípusokra is külön típusvizsga kell. A kezdőket egyébként is sok megkötés terheli, külön kell vizsgázni például az éjszakai repüléshez is.

Neki a Parlamentnek?

Egy kisgépestanfolyamot elvégző pilóta nem boldogul egy utasszállító géppel, mondta az oktató. Szerinte csak a filmekben fordulhat elő, hogy egy képzetlen ember rádiós segítséggel letesz egy 737-es Boeinget. "A levegőben még elboldogulnék, de leszállásról szó sem lehetne" - válaszolta arra a kérdésünkre, hogy ő maga - oktatópilóta lévén - mire lenne képes. Hangsúlyozta: ha egyszer eltekernék a rádiót, nég a kapcsolatot sem lenne képes visszaállítani a földi irányítással.