Megbüntették a lusta rendőrt

2006.07.27. 20:42
Nem levontatnia, hanem megállítania kellett volna az autópálya-rendőrségnek azt a férfit, aki másfél hete azzal keltett feltűnést, hogy lerobbant autóját az M0-ás szélén tolva megbénította a körgyűrű forgalmát.

Az esetről fogyasztói mellékletünk, a Tékozló Homár olvasói emlékeztek meg. Az autópályán kocsiját toló úrvezetőt meglátva feltárcsázták a 107-et, de az autópálya-rendőrség (apr) ügyeletese a beszámolók szerint "arcpirítóan" reagált, és közölte, hogy ez nem a rendőrség dolga.

A szimplán lerobbant személygépkocsik elvontatása, elszállítása valóban nem a rendőrség dolga, nincs ilyen kötelezettségük, közölte megkeresésünkre Simon Tamás ezredes, az apr parancsnoka, de elárulta azt is, hogy az ügyeletes tisztet megbüntették aznapi munkájáért.

Autóúton, autópályán senki sem vontathat, tolhat lerobbant járművet, a KRESZ szerint félre kell állni, ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget, és meg kell várni a trélert vagy a vontatót.

Ha a lerobbant jármű akadályozza a forgalmat - a leállósáv nélkül épített, ezért nem autópályának, autóútnak számító M0-ás délnyugati szakaszán mindig -, a közútkezelőnek kell gondoskodnia az elterelésről, vagyis a jármű "körbebójázásáról".


Torlódás az M0-áson

Vontatni tilos, az M0-áson a kényszer nagyobb úr

A rendőrségnek természetesen kezelnie kell a helyzetet, főleg, ha a reggeli csúcsforgalomról van szó. Az ügyeletes tisztnek ki kellett volna küldeni egy rendőrt, hogy megállítsa az autóját toló embert, és figyelmeztesse, szabálytalanságot művel ("ezért nem szoktunk bírságolni"). Nem minta ettől hamarabb elindult volna a forgalom.

Az M0-áson a rendőrségnek az a bevett szokása - bár e rendhagyó esetben ez nem történt meg -, hogy a villogó rendőrautó beáll a kocsi mögé, amíg a tulajdonos elaraszol a következő parkolóhelyig, lejáratig, magyarázza Simon. A gyakorlat arra is rászoktatta az autópálya rendőreit, hogy az autósnak adnak egy listát az autószállítással foglalkozó közeli cégeketről (ne érje őket az a vád, hogy nem "versenyeztetnek").

Az ügyeletes tiszt büntetése egyébként a megrovásnál, feddésnél szigorúbb volt, egy évvel meghosszabbították ún. "rendfokozat-várakozási idejét" - ez anyagi hátránnyal is jár -, azaz egy évig biztosan nem léptetik elő a rendőrség lusta és nemtörődöm oldalát bemutató rendőrt. (A sors és a jogszabályi környezet fintora, hogy nem az általános segítség megtagadása miatt, hanem azért büntették meg, mert szabálytalan tolás, vontatás esetén intézkednie kellett volna.)

Mit csinálnak még?

Persze felmerül a kérdés, mit tehet a rendőrség egy közlekedési dugóban azonkívül, hogy szirénázik a kocsiját toló autós mögött a parkolóig. Ha balesetről van szó, elterel (az eszközöket a közútkezelőnek kell biztosítania), ha csak a forgalom nagy a pályán, és dugulnak a lejárók - mint nyári szombaton a Balatonnál vagy az M0-áson a szigetszentmiklósi lejárónál -, ideiglenesen lezárja a keresztforgalmú utakat, hogy az autópálya minél előbb kiürüljön.

Ha az út kapacitását meghaladja a forgalom, már nem sokat tud tenni. Arról sem tehet, hogy az autópálya-hibrid budapesti körgyűrűn elég egy lerobbant autó az egyik sáv megbénulásához.

Az autópálya-rendőrség feladatai
  • a köz- és közlekedésbiztonsági feladatok ellátása a gyorsforgalmi úthálózaton, a utak forgalmának ellenőrzése, felügyelete,
  • az illetékességi területén bekövetkezett közlekedési balesetek helyszíni szemléjének, a közlekedési bűncselekmények vizsgálatának végrehajtása,
  • a közlekedés biztonságát veszélyeztető cselekmények megelőzése, felderítése,
  • a közúti árufuvarozás, a veszélyes árukat (ADR) szállító járművek kiemelt ellenőrzése,
  • a jogszabályban előírt vezetési és pihenő idők (AETR) betartásának ellenőrzése a teher- és személyszállító járműveken,
  • a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetése, fenntartása, felújítása és építése kapcsán felmerülő közúti közlekedési szakhatósági tevékenység ellátása,
  • a hatáskörébe utalt bűncselekmények esetében a nyomozási feladatok ellátása, intézkedések végrehajtása a bűncselekmények megelőzése, megszakítása és megakadályozása érdekében.