Spanyoloké a magyar felségjelű hasisszállítmány

2009.03.19. 15:54 Módosítva: 2009.03.19. 15:54
Magyar lajstromjelű, hasissal megrakott repülőgépet fogtak el a spanyol hatóságok kedden. A gépen két pilóta szállított 1500 kilogramm kábítószert. A gép feltehetőleg a karbantartás miatt tarthatta meg felségjelzését.

Spanyol kézben van, de magyar felségjelzéssel repült az az Antonov An-2 típusú gép, amit kedden követett a spanyol vámőrség egyik helikoptere, mert tudomást szereztek arról, hogy marokkói eredetű hasist szállít. A gép műszaki hiba miatt Valdepenas és Moral de Calatrava városok között sértetlenül leszállt, a hatóságok pedig megtalálták a keresett rakományt és őrizetbe vették a pilótákat.

Copy of HA-ANC 070814 kaposujlak-003

A fehér színű repülőn jól láthatóan magyar nemzeti színek szerepelnek. Az esetleges mexikói származást a gépen szintén feltüntetett lajstromjel zárja ki, ami Magyarország kódjával kezdődik. A HA-ANC jelű Antonov An-2 T típusú gép a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) honlapján található lajstromlistán Jose Antonio Ventura Exposito néven szerepel 2008. december 4. óta. Négy nappal később erről írt a Szárnyaszegett AN-2-esek honlapja fórumán is egy felhasználó, aki szerint a Kaposújlakon székelő HA-ANC-nek is külföldi a tulajdonosa, 2008 nyarán került spanyol kézbe, és ott is repül, csak az időszakos javításokra hozták Magyarországra, írta Groszi a fórumon.

Gyenge szálak kötik a gépet hazánkhoz

De akkor miért repül továbbra is magyar lajstromszámmal egy spanyol tulajdonban lévő, mexikói pilóta által vezetett gép Spanyolország légterében? A jelenség azért is érdekes, mert az NKH 1565 gépet számláló lajstromlistáján mindössze három külföldi repülőt találtunk, német, lengyel és spanyol tulajdonosokkal. Érdeklődésünkre az NKH sajtóosztályától megtudtuk, hogy a spanyol kábítószerfogás ügyében hivatalos bejelentés nem érkezett hozzájuk, így illetékesség hiányában nem akartak nyilatkozni sem a konkrét esetről, sem a lajstromlistáról általában.

A magyar Wikipédia szócikke szerint a lajstromjel kötődik egy adott géphez, nem jár le, csak akkor szabadul fel, ha a repülő javíthatatlan balesetet szenved, kiöregszik, illetve más okból kivonják a forgalomból, átregisztáltatják más országba vagy különleges esetben lajstromcserét kérvényeznek rá. Egy általunk megkérdezett légiközlekedési szakértőtől megtudtuk, hogy ha egy repülőgépet egy adott ország lajstromba vesz, akkor annak meg kell felelnie az illetékes hatóság előírásainak, kivéve a légtérhasználat szabályait, ezt az az ország határozza meg, ahol a gép éppen repül. Magyar lajstromjelű gép ugyanúgy lehet külföldi tulajdonban, mint egy külföldi rendszámú autó magyar tulajdonban.

Magyar lajstromjelet hordozhat egy repülő, ha a tulajdonos kilététől függően itthon, a hazai szabályok szerint tartják karban. A gép korábban a kaposújlaki repülőtéren volt, azóta csak a javítás céljából jön vissza Magyarországra. Érdeklődtünk a repülőtéren, de senki sem tudta pontosan megmondani, hogy mikor látták utoljára a HA-ANC lajstromjelű gépet.

Közép-Európa volt a cél?

A vámosok 53 csomagot találtak a repülőn, ami a számítások szerint 6 millió adag hasist tartalmazott, számolt be Kasztília-La Mancha autonóm közösség honlapja. A gép hétfőn lépett be a spanyol légtérbe, alacsonyan repült kivilágítás nélkül és a jeladót sem használta. A szállítmány végcélja Kelet-Európa lett volna, de nem ért célba, mivel a 40 éves mexikói és a 33 éves argentin pilótát a rendőrség őrizetbe vette.