Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Üres volt a ciprusi gép üzemanyagtartálya

2005.08.18. 17:01
Az Athén mellett lezuhant ciprusi utasszállító gép pilótája nem sokkal a vasárnapi felszállás után jelezte, hogy baj van a fedélzeti számítógép hűtésével. Az adagrögzítő szerkezet elemzése után kiderült, üres volt a lezuhanáskor a ciprusi gép üzemanyagtartálya, de szakértők szerint csak ez nem okozhatta volna a tragédiát.

A pilóta figyelmezette a Helios légitársaság műszaki személyzetét, hogy túlhevülhet a komputer, a ciprusi repülésbiztonsági hatóságot azonban nem tájékoztatta erről a baljós körülményről - jelentették csütörtökön ciprusi és görög tömegtájékoztató eszközök.

Mi történt a pilótafülkében?

Az nem ismeretes, miért nem tért vissza rögtön a hiba észlelése után indulási helyére, a ciprusi Lárnakába. Kérdéses, hogy a pilóta maga döntött-e a továbbrepülés mellett, vagy a légitársaság adott rá utasítást - írta a Filelefterosz című lap.

Szakértők elmondták egy görög tévéműsorban: a számítógép túlhevülése egy sor olyan problémára vezethet, amely a gép lezuhanását okozhatja. Továbbra sem lehet azonban tudni, mi történt a pilótafülkében a katasztrófa óráiban.

Elfogyott az üzemanyag

Üres volt a lezuhanáskor a ciprusi gép üzemanyagtartálya - állapították meg szakértők az adatrögzítő szerkezet adatainak Párizsban elvégzett értékelése után. Eddig is sokan feltételezték, hogy az üzemanyag kifogyása volt a lezuhanás közvetlen oka, de ez az első hivatalos megerősítése a feltevésnek.

Az üzemanyag elfogyása azonban csak közvetlen előidézője, nem pedig kiinduló oka volt a szerencsétlenségnek - jelentette a görög állami rádió.

Mint ismert, a Boeing-737 típusú repülőgép vasárnap zuhant le Athéntól 30 kilométernyire északkeletre, Grammatikosz település közelében. 115 utas és hatfős személyzet volt a fedélzetén. Senki sem élte túl a szerencsétlenséget.

Gyakorlott pilóták vezették a gépet

Egy, a Heliosnál dolgozó magyar légiutaskísérő az Indexnek szerdán elmondta, hogy a lezuhant Boeing-737-es két hete jött vissza Angliából, nagyjavításról. A hétéves géppel minden rendben volt, a Helios gépeinek átlagéletkora egyébként öt év. Informátorunk szerint nem igaz az a sajtóban megjelent hír, hogy a pilótaminősítéssel rendelkező légiutaskísérő pilótának ugrott volna be, mint mondta, ilyen nem fordulhat elő.

A magyar steward közölte, az utasok maximális biztonságban érezhetik magukat gépeiken, mivel jól képzett és nagy gyakorlattal rendelkező pilótáik vannak. A lezuhant gép kapitányának 17500 óra repült órája volt, ebből nyolcezer órát 737-esen repült, és 2006 áprilisig volt engedélye. A másodpilótának 7500 repült órája volt, ebből 3700 órát 737-esen repült. A Boeingen repülő pilótákat a Boeing képzi ki, és félévente járnak Londonba továbbképzésre és tesztekre.

A magyar férfi szerint a tragédiában több ok játszhatott szerepet, az, hogy a vadászpilóták látták a légiutaskísérőt vezetni a gépet, csak azt jelentheti, hogy valami történt a pilótafülkében.