Nem volt jogosítványuk a vakon repüléshez?

2005.08.17. 14:42
A magyar Polgári Légiközlekedési Hatóság nem vizsgálódik a Horvátországban lezuhant két kisgép ügyében. A horvát hatóságok titkolózása miatt csak szivárgó hírek érkeznek a vizsgálatról, az azonban biztos, hogy a magyarok nem indulhattak kötelékben kirándulni. Úgy tudjuk, nem mindegyik pilótának volt engedélye a vakon repüléshez.

A Horvátországban lezuhant magyar repülőgépek a korábbi híradásokkal ellentétben nem repülhettek kötelékben, nyilatkozta az Indexnek Fentős Károly, a kaposújlaki repülőtér egyesületének az elnöke. A nyolc gépből álló csapat onnan indult útnak, nagyjából azonos időben.

A 2000-es évi KöViM rendelet
2.1.8. Kötelékrepülések Kötelékrepülések csak a kötelékrepülésben részt vevő légijárművek parancsnokainak előzetes egyeztetését követően hajthatók végre. Ellenőrzött légtérben történő kötelékrepülés esetén be kell tartani az illetékes hatóság külön rendelkezéseit. Ezen rendelkezéseknek megfelelően: a) a kötelék navigációs és helyzetjelentési szempontból egy légijárműnek tekintendő, b) a kötelékben repülő légijárművek közötti elkülönítésért - beleértve a kötelékrepülés folyamán, az alakzat felvételekor, az alakzat változtatásakor, valamint szétváláskor - a kötelékparancsnok és a kísérő légijárművek parancsnokai felelősek, c) a kötelékben repülő egyes légijárművek a köteléket vezető légijárműtől vízszintes irányban max. 1 km, függőleges irányban max. 30 méternyire távolodhatnak el.

Forrás: Polgári Légiközlekedési Hatóság

A jogszabályok szerint "a kötelékben repülő egyes légijárművek a köteléket vezető légijárműtől vízszintes irányban maximum 1 kilométerre, függőleges irányban maximum 30 méternyire távolodhatnak el". Az egyesület vezetője szerint annyira különbző teljesítményűek voltak a horvátországi csapatban repülő gépek, hogy nem tudták volna az előírtakat tartani.

Különböző paraméterek

Az egyik balesetet szenvedő Sinus pédául 150 kilométeres óránkénti sebességgel képes csak repülni, míg a csapat gyorsabb tagjai akár 200-300 kilométeres utazósebességgel repülnek, így nem tarthatták volna a köteléket.

A repülést szervező egyik kaposvári vállalkozó Hamvai Gyula az elmúlt napokban elérhetetlen volt. Úgy tudjuk, hogy nem mindegyik pilótának volt IFR jogosítványa, amely viharos időben vakon repüléshez szükséges, csupán VFR típusú dokumentumról tudunk, amely csak tiszta időben ad felhatalmazást a repüléshez. A repülési szabályokról bővebben is olvashat.

Kecskeméti Tamás, a farkashegyi Aeroklub elnöke kedden azt mondta az Indexnek, a péntekihez hasonló időjárásban még rutinos pilótáknak sem lett volna szabad elindulniuk. Szerinte a pilóták túlzott önbizalma vezetett a katasztrófához.

Pontosabb információkat szállíthatna a Polgári Légiközlekedési Hatóság, amely viszont nem vizsgálja a Horvátországban lezuhant magyar kisrepülőgépek balesetét. Szerintük ez a horvát hatóságok kompetenciája. A kaposvári rendőrség sem nyomoz, mert nem történt bűncselekmény.

A hatóság szóvivője szerint a magyar fél a horvátoktól kért információkkal segíti a vizsgálatot. Bajkó Erika példaként említette, a repülési tervet, a szerencsétlenül járt gép személyzetének papírjait, a teljes gépdokumentációt, illetve olyan papírokat, amelyeket a pilóták nem kötelesek maguknál tartani az utazáskor.

A szóvivő kizártnak tartotta, hogy a roncsokat a horvátországi vizsgálat után Magyarországra szállítanák. Úgy tudjuk, hogy a gépből maradt részeket csütörtökön viszik el a becsapódás helyszínéről.

A cikkben már említett Sinus új ára 20 millió forint. Szakértőink szerint egy ilyen kirándulás 100-150 ezer forintból kijön, amelybe a 10-20 ezer forintos repülőtéri illeték, valamint a benzinköltség is benne van. A gépk óránként 30-45 liter benzint fogyasztanak.