Ukrajna szerint nem halt meg senki

2003.05.10. 21:55
Vérfagyasztó beszámolókat adtak szombaton a csütörtöki kongói repülőszerencsétlenség túlélői a kinshasai katonai kórházban, ahol a kiállt súlyos megpróbáltatás után ápolják őket. Ukrajnában ezzel szemben hivatalosan nem tudnak arról, hogy az IL-67-es katonai szállítógépen bárki meghalt volna.
Két nappal a tragédia után még mindig rengeteg az ellentmondás az eset részleteinek leírásában, s még mindig nincs megbízható adat az áldozatok számáról.

A túlélők - saját beszámolóik szerint - a gépen szállított, rögzített katonai járművekbe, a gépen használt létrákba, kötelekbe kapaszkodva tudták megmenteni életüket, amikor kinyílt a mintegy 2000 méteres magasságban szálló gép hátsó beszállórámpája. Iszonyodva látták, amint számos utastársuk kiröpül a járműből, mert a légnyomáskülönbség szívó hatása "kiszippantotta" őket a légi járműből.

Nincs pontos adat az áldozatok számáról

Egy Mambaza nevű rendőr, a szerencsétlenség egyik túlélője azt mondta az AP amerikai hírügynökségnek, hogy becslése szerint mintegy 350-en - rendőrök, katonák és családtagjaik - utaztak a szerencsétlenül járt katonai szállítógépen, s közülük mintegy százan maradtak életben. A gép ukrán pilótáinak sikerült visszafordítani és földre szállítani Kinshasában a légi járművet a megmaradt utasokkal a fedélzeten.

Két névtelenül nyilatkozó kinshasai repülőtéri alkalmazott mintegy 130-ra, egy harmadik fele annyira becsülte a halálos áldozatok számát az AP-nek adott nyilatkozatában.

Kongó hét áldozatról tud

A korábbi jelentésekben is élesen elütő adatok szerepeltek a halálos áldozatok számáról. Egyes jelentések mintegy 160 eltűnt (nyilván meghalt) utasról szóltak, a kongói kormány szóvivője, Kikakya Bin Karubi viszont csak hét haláleset hírét erősítette meg. Az ukrán védelmi minisztérium pedig, amelynek alárendeltségébe tartozik a gép tulajdonosa, az Ukrán Légiszállítási Társaság, azt állította pénteken, hogy egyáltalán nem volt halálos áldozat.

Egy Kabmba Kashala nevű rendőr, aki szintén végigélte a szörnyű pillanatokat az orosz gyártmányú, ukrán vállalattól bérelt Iljusin 76-os szállítógép fedélzetén, elbeszélte a hírügynökség tudósítójának: a felszállás után észlelték, hogy az elindulás előtt nem rögzítették megfelelően a le- illetve felhajtható beszállórámpát, amely egyben a törzsvég ajtaja. Mikor megpróbálták fenn a magasban "rendesen" becsukni és rögzíteni az ajtót, ez nem sikerült, sőt lehet, hogy éppen ettől a próbálkozástól nyílt ki az ajtó.

A nagykövetek tisztáznának

Ukrajna közép-afrikai országokban akkreditált nagykövetségei "tisztázzák azokat az értesüléseket", amelyek a Kongói Demokratikus Köztársaság légterében közlekedő egyik ukrán tulajdonban lévő IL-76-os óriás szállítógéppel kapcsolatosak - fogalmazott szombaton Markijan Lubkivszkij, az ukrán külügyminisztérium szóvivője, anélkül, hogy részletezte volna, mi is történt tulajdonképpen.

A gépet működtető Ukrán Légiszállítási Társaság (UATK) nem erősítette meg azt az értesülést, mely szerint a Kinshasa-Lumumbashi között közlekedő csütörtöki járata egyik beszállórámpájának kinyílása halálos áldozatokat követelt. Ugyanakkor Valerij Konovko, az UATK vezérigazgatója pénteken késő este az Interfax-Ukraina hírügynökségnek nyilatkozva annyit megerősített, hogy "felszállás közben kinyílt az egyik beszállórámpa". Amikor a személyzet ezt észlelte, visszafordult a starthelyre és ott leszállt a géppel. A vezérigazgató szerint senki sem sérült meg. Az incidens okait vizsgálják.

Mindenki sértetlenül megúszta?

Korábban Konsztantin Hivrenko, az ukrán védelmi minisztérium szóvivője Andrij Kukinra, az UATK állami légitársaság elnökére hivatkozva szintén megerősítette, hogy csütörtök este a kongói fővárosból induló gép parancsnoka a felszállás 41. másodpercében a műszerek révé észlelte, hogy kinyílt az egyik ajtó, leszállási engedélyt kér, és a landolást sikeresen végre is hajtotta. Eközben sem az emberek, sem a szállítmány, sem a repülőgép nem sérült meg - hangsúlyozta Hivrenko.