Reklámital a rettegett Mentholos Diagnózis

2003.03.06. 17:17
Szabályos hajtóvadászatot indított a hatóság a Szombathelyen ingyen osztogatott Mentholos diagnózis nevű rejtélyes ital készítői, illetve terjesztői ellen. A forgalmazó aztán "önként feladta magát". Kiderült, hogy többek között a Pepsit is forgalmazó Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Rt. a hunyó. A két hét múlva debütáló MD termékük a kampány során iható volt Mennyei Dudák, vagy Májas Derelye néven is.
Mint arról hírt adtunk, az elmúlt napokban Szombathely forgalmas pontjain tájékoztató címke nélküli, "Mentholos Diagnózis" elnevezésű üdítőitalt osztogattak ismeretlenek a járókelőknek.

A fogyasztóvédelem ugrott

"Ismeretlen eredetű dobozos üdítőital"
A Vas Megyei Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége és az ÁNTSZ "ismeretlen eredetű dobozos üdítőital forgalmazása miatt" kezdett vizsgálatot. Hódy Péter, a felügyelőség vezetője az Indexnek elmondta: csütörtökön adtak át az ÁNTSZ fővárosi főfelügyelőségének egy bontatlan dobozt, hogy a tisztiorvosok laboratóriumi vegyi elemzéssel határozzák meg a folyadék összetételét.

Közben csütörtökön a gyártó és forgalmazó Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Rt. levélben jelentkezett a fogyasztóvédelemnél: övék az inkriminált folyadék, és alvállalkozók bevonásával reklámcélból terjesztették. A forgalmazó azt állítja, hogy a szürreális nevű italt korábban az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet bevizsgálta, és eszerint a jelöletlen dobozos ital érzékszervi bemutatásra alkalmas.

Furcsa íze van

A hivatal korábban nem tudta megállapítani, hogy ki, milyen célból vitte az utcára a Mentholos diagnózist. Az osztogatással megbízott személyek nem nyilatkoztak arról, hogy ki bízta meg őket, csak annyit közöltek, hogy a forgalmazó majd később nyilvánosságra hozza, hogy mi is ez. Az egyik névtelenséget kérő bejelentő előzőleg megkóstolta az italt, és azt mondta, hogy "furcsa íze van".

Régi-új nedű

A cég kommunikációs vezetője, Barta Zsolt az Indexnek elmondta, főként a fiatal korosztálynak szánják a citrus ízű italt, melyet pár évvel ezelőtt Mountain Dew néven kóstolhattunk. Az új recept alapján készülő üdítő beveztő kampányát ennek megfelelően játékosra tervezték: az MD név megismertetése volt a cél, ezért a reklámital kóstoltató akciójával párhuzamosan matricákat osztogattak, melyen a Mentholos Diagnózis, a Májas Derelye, a Mennyei Dudák és hasonló hangzatos nevek voltak olvashatók.

Barta Zsolt szerint a reklám minden szempontból szabályos volt: a termék OÉTI által bevizsgált és engedélyezett volt, a kóstoltatást pedig hostesszek végezték, akiknek a dobozt minden esetben fel kellett nyitniuk, vagyis éppen olyan volt, mintha pohárban kapták volna a terméket az érdeklődők. A hostessek egyébként az üdítőitalról kérdezősködőket információval is ellátták.

Ettől függetlenül a fogyasztóvédelmi szervezet a forgalmazás körülményeivel kapcsolatos vizsgálatot lefolytatja, és a szükséges intézkedéseket megteszi, mivel a vonatkozó élelmiszer- és reklámtörvényeket nem lehet semmibe venni - mondta az igazgató.