Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Csatát nyertek a rendőrök a debreceni illegális gyorsulók ellen

2004.07.18. 23:36
A hétvégi éjszakákon illegális gyorsulási versenyek zajlanak az ország nagyobb városaiban - ez alól Debrecen sem kivétel. A rendőrség egészen július elejéig megtűrte a száguldás rabjainak versengését, július nyolcadikán azonban meghalt egy motoros a fiatalok kedvelt versenyútján, a negyvenhetes bevezető szakaszán. A debreceni rendőrkapitány kemény ellenőrzéseket helyezett kilátásba, amiről most az Index helyszíni riportban számol be.
A 47-es főút nemrégiben aszfaltozott bevezető szakasza csaknem minden hétvégi éjszakán dübörgő lóerőktől volt hangos - egészen július nyolcadikáig. Mint arról az Index is hírt adott, ezen a csütörtök éjszakán halálos balesetet szenvedett egy huszonnégy éves fiatalember. A rendőrségi közlemény szerint "ez idáig ismeretlen ok miatt" motorjával belecsapódott az előtte haladó gépkocsiba.

Halálos áldozatot követelt

A hétvégi éjszakákon illegális gyorsulási versenyek zajlanak az ország több pontján - ez alól Debrecen sem kivétel. A hajdúsági megyeszékhelyen van egy-két erre alkalmas jó minőségű útszakasz, a Mikepércsi úton kívül például a Balmazújvárosi út aszfaltja is csábítja a sebességmámor szenvedélybetegeit. A "mikepércsi" szépen kivilágított négysávos szalagját egy-egy éjjelen akár kétszáz feltuningolt autó is ellepi. Így volt ez július nyolcadikán is, aznap azonban a benzingőzös rivalizálást, az amerikai filmekből ismerős gumicsikorogtató autós párbajokat a tragikus baleset megakasztotta.

Tekintse meg képeinket!
A szemtanúk beszámolói szerint T. Rajmund - aki "civilben" repülőmérnök és pilóta, a Malév alkalmazottja volt - nagy teljesítményű versenymotorjával haladt nagy sebességgel az út Mikepércs felé vezető külső sávjában. A motoros az egyes becslések szerint óránként mintegy kétszáz kilométeres sebességgel is száguldott. Nem tudni mi történhetett, de nem látta meg idejében az út mellől eléfaroló Fordot. Az elkerülhetetlen ütközés hatalmas erejű volt, a becsapódó motor még két másik autónak is nekilökte a teljesen összetört kocsit. A helyszínre érkező mentők kórházba szállították a motorost, aki azonban olyan súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, hogy hajnalban életét vesztette.

Az egy héttel későbbi temetésen körülbelül hatvan motoros kísérte utolsó útjára T. Rajmundot - mondják el a szertartás után távoli rokonok érdeklődésemre. A levegőben egy három gépből álló repülőkötelék tisztelgett a fiatalon elhunyt pilóta emléke előtt, a gyászolók felett elhúzó kötelékből egy gép kivált, jelképezve a "tragikus hirtelenséggel" távozót.

Bújócska és csiki-csuki

A Debreceni Rendőrkapitányság a baleset után kiadott közleményben fokozott közlekedési ellenőrzés elrendeléséről is szót ejtett. A hivatalos szövegben egy szó sem esik illegális versenyről, és ez később sem hangzik el egyszer sem, az Index többszöri megkeresésekor sem utaltak ilyesmire. Mint Lovász Katalin, a városi rendőrség szóvivője elmondta, a több őrsöt is érintő nagymértékű mozgósítás célja a közúti szabálysértések hatékonyabb kiszűrése, a gyorshajtások visszaszorítása, és a hasonló tragikus balesetek megelőzése.

A temetés napján, péntek este, a "szokásos időben" szinte tapintható a feszültség a "mikepércsin". Informátorunk szerint lehetséges, hogy gyorsulnak majd páran, a rendőrség azonban szemmel láthatólag betartja adott szavát: az út több pontján is traffipaxos autók posztolnak, jó pár "gyanús" furgon is parkol a "versenypálya" mentén, az úton négy-öt rendőrautó cirkál. Megállok az út végén, a Vekeri-tó felé vezető útelágazásnál, nem messze innen, az egyik villanyoszlopnál virágcsokrok, mécsesek, és az összetört járművek kisebb darabjai mutatják, hol veszítette életét T. Rajmund. Éjfél körül sűrűsödik a levegő: sorra jelennek meg a tuningolt járgányok, végiggurulnak az aszfalton, az elágazásnál visszafordulnak a város felé - terepszemlét tartanak. Néhány autó megáll az útmenti emlékhelynél, pár motoros is összeverődik, gyertyát gyújtanak.

Tekintse meg képeinket!
Szóba elegyedek egy az eseményeket figyelő háromfős társasággal. A srácok gyakran kijárnak ide - no persze nem versenyezni, csak nézelődni. Szakértő mondataikat kulcsszavakkal spékelik, csak úgy röpköd a sok "nitró", "tuning", "spolier", "turbó", "vé-hat", és folyamatosan kommentálják az úton felvonuló felspécizett szériakocsik jellegzetességeit, ismerősként emlegetve a rendőri túlerő miatt csalódottan elporoszkáló "versenyzőket". A nézőként kijáró társaság egyik tagja - aki lélekben már a szombati Golf-találkozóra készül - beavat, hogy miképp is zajlanak itt a versenyek. Mutatja mettől-meddig tart a pálya: az egyik autókereskedés fehér kerítésétől egészen az útelágazásig kell padlógázzal "kenni", a rajtot a két párbajozó közé állva jelzik kézzel. Szinte minden hétvégén itt vannak, kivéve persze ha az időjárás közbeszól, azonban ha száraz az út, még télen is gyorsulnak egyet-egyet. A rendőrök eddig nem sok vizet zavartak - magyarázza, este tízkor tettek egy kört, aztán elvonultak, szabad volt a pálya. Most úgy tűnik bekeményítettek, de majd ha véget ér ez a bújócskázás, viszaáll minden a "rendes kerékvágásba" - vélik a srácok. Nem sokkal egy óra után megelégelik a rendőrautók és a sportkocsik csiki-csukiját, és magamra hagynak.

Talán holnap

Visszaindulok a város felé. Az egyik parkolóban épp autós fiatalokat igazoltatnak a rendőrök, a jelenetnek abban a pillanatban vége amint odasétálok a kocsikhoz. Az egyenruhások sietősen beszállnak a járőrautókba és elhajtanak, így lehetőség sem marad az érdeklődésre. Az ácsorgó srácok eleinte bizalmatlanok, aztán mégis váltunk pár szót. Ők is csak nézelődni jöttek, de már látják, nem lesz semmi ezen az estén, a rendőrök elözönlötték az utat, telerakták megállni tilos táblákkal, hemzsegnek az úton is. "Talán holnap" - válunk el.

Szombat éjszaka, fél-tizenkettő múlt. A forgalom gyér, a rendőrök kitartanak: öt motorosrendőrt számolok meg, ráadásként az út szélén autósokat ellenőrző csapatok. Az egyetlen parkolásra alkalmas helyen - ahol előző nap az igazoltatásba botlottam - fehér rendőrkocsik és furgonok állnak lesben. Néha-néha feltűnik egy-egy fazonra igazított sportos autó, sofőrjeik láthatólag gondosan ügyelnek, ne lépjék át a megengedett sebességhatárt. Kettőig várok, aztán a kihalt úton álmosan végigpillantva belátom: ezúttal a rendőrök győztek, bár a háborút valószínűleg addig nem nyerhetik meg, míg nem kapnak Debrecenben is valamiféle "legálutat" a gyorsulni vágyók.