Tűz volt az elsüllyedt zarándokhajón

2006.02.04. 11:06
Száznyolcvanöt halálos áldozata és 435 túlélője van eddig a vörös-tengeri hajóbalesetnek, de félő, hogy a hajó mintegy 1400 főnyi utasának és személyzetének zöme a tengerbe veszett. Szombatra reggelre kiderült, hogy kisebb tűz ütött ki a hajón, de egyelőre nem bizonyos, hogy ez okozta volna a vesztét.

Száznyolcvanöt halálos áldozata és négyszázharmincöt túlélője van a legfrissebb adatok szerint a vörös-tengeri hajóbalesetnek, amelyben 1272 utassal és 96 főnyi személyzettel a fedélzetén péntekre virradó éjjel elsüllyedt egy főleg egyiptomi vendégmunkásokat Szaúd-Arábiából hazaszállító egyiptomi komphajó.

Tűz volt a hajón

A legújabb veszteségmérleget Mohammed Lotfi Manszúr egyiptomi szállítási miniszter közölte a CNN hírtelevíziónak nyilatkozva. Az egyiptomi esz-Szalaam Maritime Transport hajózási társaság Szalaam 98 nevű kompja a Vörös-tenger partján fekvő Dubából indult csütörtökön este.

Nem valószínű, hogy a Szalaam 98 hajótörésének lennének magyar áldozatai - közölte az MTI-vel Csulák Péter, a kairói magyar nagykövetség első beosztottja.

A hajónak péntekre virradóan kellett volna megérkeznie a Kairótól 600 kilométerre délkeletre fekvő Szafaga kikötőjébe, azonban éjfél és hajnali két óra között, alig 90 kilométerre Dubától (s megközelítőleg ugyanekkora távolságra az egyiptomi Hurghadától) elsüllyedt.

Mohamed Junesz Manszur Lotfi Manszo egyiptomi szállítási miniszter közölte, hogy vizsgálat indult annak kiderítésére, hogy van-e kapcsolat a hajón kiütött tűz és a később bekövetkezett katasztrófa között. Elmondása szerint kis tűzről volt szó, és nem volt robbanás a hajón, amely pénteken virradat előtt süllyedt el.

#alt#
Túlélők
(fotó: epa )

A Vörös-tenger vize februárban átlagosan 19 Celsius-fokos, így nem túl nagy az esély arra, hogy ennél nagyobb számban találjanak túlélőket a vízben.

Nem volt mentőcsónak

A Mena egyiptomi hírügynökség szerint a komp, amelyről nem érkezett vészjelzés, hanem egyszer csak eltűnt a radarernyőről, 1272 utast szállított, köztük 1158 egyiptomit, 99 szaúdit, 6 szíriait, 4 palesztint, valamint egy-egy ománi, egyesült arab emírségekbeli, kanadai, jemeni és szudáni állampolgárt. A legtöbb utast álmában érte a baleset.

Hoszni Mubarak egyiptomi elnök szóvivője azt mondta, a kompon nem volt elég mentőcsónak. Az egyiptomi szabályok értelmében ugyan minden kompon kell lennie mentőmellényeknek, ám a biztonsági előírásokat gyakran hanyagul tartják csak be az arab országban.

Az egyiptomiak voltak az elsők

Elsőként négy egyiptomi mentőhajó érkezett a helyszínre, de ezek is csak mintegy 10 órával a baleset után. Az egyiptomi mentőhajók után szaúdiak is a helyszínre siettek. A brit admiralitás Londonban bejelentette: a Bulwark hadihajót a baleset körzetébe vezényelték, hogy részt vegyen a mentésben, de csak másfél nap múlva érkezik oda. A Bahreinben állomásozó ötödik amerikai tengeri flotta illetékese közölte: az egyiptomi hatóságok előbb elutasították felajánlásukat, hogy a komphoz vezényelnek egy P3-Orion típusú tengeri mentőrepülőgépet, majd később mégis elfogadták azt. A szaúdi partok mentén a királyság hajói járőröznek, esetleges túlélők után kutatva, de eddig egyet sem találtak.

Ez a komptípus nagyon instabil
#alt# A baleset oka egyelőre nem ismert, annyit viszont tudni lehet, hogy Szaúd-Arábia nyugati partvidékén erős szél és homokvihar dúlt az éjszaka. David Osler, a Lloyds List londoni székhelyű hajózási újság munkatársa elmondta: ez a komptípus nagyon instabil, az elsüllyedt kompok között nagyon sok ilyen volt. Elég, ha csak egy kis víz kerül a fedélzetére, máris felborul - tette hozzá.

Farid ad-Dúadi, a kompjárat szaúdi felelőse elmondta, hogy a jármű 220 gépkocsit is szállított. A tényleges utasszám messze nem érte el a megengedett maximális 2500 főt - tette hozzá. Korábban az egyiptomi szállítási miniszter is azt mondta, hogy a komp megfelelt a biztonsági előírásoknak, és utaskapacitása nem volt kihasználva.

Duba és Szafaga a Vörös-tenger északi csúcsán található majdnem egymással szemben, közel a Szuezi csatornához. A tengernek ezen a részén jelentős a hajóforgalom. A hajó tulajdonosa még a Szalaam 98 elsüllyedésének bejelentése előtt közölte, hogy a vízi jármű több mint 35 éves, és Panamában jegyezték be. Többet nem volt hajlandó közölni. Ugyancsak az esz-Szalaam cég egy hajója ütközött össze októberben a Szuezi-csatorna déli bejáratánál egy teherszállító hajóval. A süllyedő kompon, amely főleg zarándokokat szállított, a menekülők egymást taposták össze, ketten meghaltak, negyvenen megsérültek.

1991 decemberében hasonló baleset történt egy, a szaúd-arábiai Dzsidda és Szafaga között közlekedő hajóval. Az akkori szerencsétlenségben, amely a hivatalos vizsgálat szerint a kapitány navigációs hibájából történt, mintegy 500-an vesztették életüket.