Mária
-6 °C
-2 °C

Felfüggesztett fogházat kapott a hídromboló hajóskapitány

2001.08.09. 14:44
Vízi közlekedés veszélyeztetése és ittas vezetés miatt másfél év felfüggesztett fogházbüntetésre ítélték azt a horvát hajóskapitányt, aki túl későn engedte le a kormányállást, ezért a Lánchídnak ütközött. Gelemanovic Dragon elismerte bűnösségét, elmondása szerint az éjszakai balesetben a nagy hőség, a fáradtsága és az elfogyasztott két üveg sör játszott közre. Az ítélet jogerős.
Vízi közlekedés veszélyeztetése és ittas vezetés miatt a bíróság bűnösnek találta azt a horvát hajóskapitányt, aki július 31-én a Lánchídnak, majd a Szabadság hídnak ütközött. Gelemanovic Dragon gyorsított eljárás keretében állt csütörtökön a Pesti Központi Kerületi Bíróság elé.

Zavaros vizeken evezett a kapitány

Dragon végül beismerte bűnösségét
A baleset után a kapitány először azt állította a rendőrségnek, hogy a kormányállást műszaki hiba miatt nem tudta leengedni. Ezt a verziót a bíróság előtt is előadta, de végül a második vallomásának adott helyt, miszerint túl későn nyomta meg a vezérlőpult megfelelő gombját. Az ütközés következtében a kormányállás leszakadt, ő maga pedig hanyatt esett. A fedélzetmester szintén vele volt, ő még időben lehasalt, így nem sérült meg. A legénység másik két tagját szintén sértetlenül sikerült kimenteni.

Miután a hajó leszakította a Lánchíd vasszerkezetét, megállt a motorja, és irányíthatatlanul kezdett el sodródni a Dunán. Az önjárót és a hozzá kapcsolt uszályt nem tudták megfékezni, mert a farrészben található horgony csődöt mondott. A bíróság ennek a meghibásodását is a vádlott terhére rótta, mivel ő felelt azért, hogy a jármű megfelelő műszaki állapotban fusson ki a vízre. Végül a Szabadság híd előtt száz méterrel sikerült leodobni egy másik horgonyt, így a hajó kifordult, majd a híd pillérénél megakadt.

Két sör előtte, egy utána

A kapitány néhány órával a baleset előtt gurított le két sört a könnyű vacsorájára. Beismerte, hogy ez is közrejátszott a balesetben, no meg az, hogy tizennégy hete úton volt, és nagyon kimerült. Általában nem kell éjszaka vezetniük, de ezúttal reggel nyolcra kellett Csepelre érniük a szójarakománnyal. A baleset éjjel fél egykor következett be. Miután látta, hogy a legénység nem sérült meg, és a hajó sem lyukadt ki, még egy sört elfogyasztott. A vérvétel 1,6 ezrelék alkoholszintet mutatott ki, amely enyhe befolyásoltságnak számít.

A német felségjelű hajó kapitánya több mint húszéves múltra tekint vissza. Matrózként kezdte, majd másod- és elsőkapitánnyá küzdötte fel magát. Az érintett hajón június közepétől szolgált. A bíróság enyhítő körülménynek tekinthette a balesetmentes előéletét, de mellékbüntetésként így is százezer forint pénzbírsággal sújtotta. Emellett másfél évre megtiltotta, hogy Magyarország vizein gépi meghajtású hajót vezessen.

Az ítélet jogerős, mivel sem a vádlott, sem az ügyész nem élt fellebbezési jogával. A történet azonban nem ér véget, a Lánchídban keletkezett egymillió forintos kár kiegyenlítése még hátravan. Ha a cége nem fizet, a magyar állam polgári pert indít.