Nem nyernek a cégek a fehér csekken
Bár a Magyar Posta (MP) Zrt. szóvivője szerint a legtöbb megkeresett, nagyobb csekkforgalmat bonyolító cég érdeklődést mutat a társaság év végén piacra dobott szolgáltatása, a fehér csekk iránt, mindeddig csak a vállalat kisebbségi tulajdonában lévő Magyar Posta Biztosító Zrt.-vel szerződtek − azzal is csak néhány termékre vonatkozóan, írja a Napi Gazdaság.
Apáti-Tóth Kata szerint a biztosítótársaságnál zökkenőmentesen elindult a szolgáltatás, reklamáció vagy elszámolási probléma eddig nem volt. A tervek szerint ezért a bevont termékek körét januárban kiterjesztik.
A Posta által megkeresett szolgáltatók szerint ugyanakkor a fehér csekkért a cég a sajtóban megjelent információkkal ellentétben nem 30-40, hanem alig 1-2 százalék kedvezményt ad a hagyományos sárga csekk díjához képest, amelynek tarifáját az év elején emelte 22 százalékkal, 112 forintról 132 forintra a vállalat. Mindez azért furcsa, mert a fehér csekk bevezetése mellett az egyik érv az volt, hogy a megoldás elkerüli a bankokat, így jelentősen csökkenthetők a tranzakciós költségek − egyes sajtóhírek 50−80 forintos kiajánlott díjakat említettek.
Lapunk kérésére Apáti-Tóth megerősítette, hogy a fehér csekk szolgáltatási díja alapesetben minimálisan alacsonyabb a sárga csekk díjánál. Ugyanakkor − hívta fel a figyelmet a szóvivő − az MP komplex szolgáltatás keretében kínálja a fehér csekkeket, amelyért egyedi, mindkét fél számára előnyös árat számít fel.
A kiajánlott, Posta által nyújtott komplex szolgáltatásokba tartozik a többi között a küldemények előállítása, a dokumentummenedzsment, esetleg a mérőóra-leolvasás. Ezzel kapcsolatban ugyanakkor a szakértők megjegyzik, hogy a piacnyitás miatt szűkülő lehetőségekkel bíró társaság amúgy is rákényszerül arra, hogy érdemi kedvezményeket adjon a küldeménypiacon, így az a tény, hogy a fehér csekk esetében a banki átutalások elmaradásán "megnyert" pénzeket a társaság magánál tartaná, nem tűnik túl etikus megoldásnak.