![Párizs minket is várt: az Index helyszíni stábja is rácsatlakozott az olimpiára](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5747/57478/574785/57478563_4251271_8faf1cbc1b9d98fe8cf5c41d22bcb69e_wm.jpg)
Itt a spanyol szellemsztráda
Spanyolországban korábban az euró bevezetése miatti olcsó hitellehetőségek és a külföldiek szemében vonzó tengerpart miatt egyre inkább az építőipar vált a növekedés motorjává. Ennek a pörgésnek vetett véget a 2008-as hitelválság, ami kidurrantotta az ingatlanbuborékot. Az építőipar lassulásával a növekedés recesszióba fordult, a munkanélküliség pedig az egekbe szökött – az állástalanok aránya mára elérte a 27 százalékot, a fiatalok körében pedig különösen drámai a helyzet, közülük csak minden másodiknak sikerült állást találnia.
![](https://kep.index.hu/1/0/426/4264/42647/4264720_71be93ba1824b629f5a9cf82dbc9f50c_wm.jpg)
Az ingatlanbuborék kipukkadása megviselte a bankrendszert is: a csökkenő lakásárak miatt megugrott a behajthatatlan hitelek aránya. A spanyol kormány válaszul komoly megszorításokat vezetett be 2014-ig 70 milliárd eurós takarékossági programot vállaltak. Ezt az alkalmazkodási folyamatot sem a lakosság, sem a gazdaság nem fogadta rövid távon jól, idén másfél százalékkal eshet vissza az ország GDP-je.
Az MP-203 jelzésű autópályát a barcelonai A-2 autópálya tehermentesítésére építették volna, de a 2005-ben 70 millió eurós beruházással elindított projekt 2007-ben leállt. 2006-os árfolyamon számítva így átlagosan másfél milliárd forintért építettek volna meg egy kilométer autópályát. A 12,5 kilométeres szakaszt 70 százaléka elkészült 2007-ig, de aztán problémák merültek fel a Madrid-Barcelona gyorsvasútvonallal és az R-3-as autópályával való kapcsolat miatt is, és a munkákat átmenetileg felfüggesztették. Azóta jött a válság is, és immár 6 éve folyamatosan pusztul le a csaknem kész spanyol állami nagyberuházás.